Temat: Efektywność Energetyczna - kto dokonuje oceny
Taka ciekawostka:
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20110940551
opis, który dostałem od naszego doradcy prawnego ecoms.pl:
Ustawa wprowadza krajowy cel w zakresie oszczędnego gospodarowania energią wyznaczający uzyskanie do 2016 r. oszczędności energii na poziomie co najmniej 9% średniego krajowego zużycia tej energii w ciągu roku. Tym samym wszystkie osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zużywające energię zobligowane zostały do podejmowania działań w celu poprawy efektywności energetycznej.
Ustawa swym zakresem regulacji obejmuje:
- zadania jednostek sektora publicznego w zakresie efektywności energetycznej,
- zasady uzyskania i umorzenia świadectwa efektywności energetycznej,
- zasady sporządzania audytu efektywności energetycznej oraz uzyskania uprawnień audytora efektywności energetycznej.
Przepisy ustawy odnoszą się do przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej realizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast nie dotyczą instalacji objętych systemem handlu uprawnieniami do emisji w rozumieniu ustawy z dnia 22 grudnia 2004 r. o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji, z wyjątkiem urządzeń potrzeb własnych (tj. zespołu pomocniczych obiektów lub instalacji, służących procesowi wytwarzania energii elektrycznej lub ciepła).
Ustawa wprowadza system świadectw efektywności energetycznej, tzw. „białych certyfikatów” oraz mechanizm pozyskiwania, umarzania i obrotu świadectwami, które potwierdzają przeprowadzenie działań energooszczędnych. Do ich posiadania zobowiązane będą firmy sprzedające energię elektryczną, gaz ziemny i ciepło odbiorcom końcowym. Firmy te, będą zobligowane do pozyskania określonej liczby certyfikatów, w zależności od wielkości sprzedawanej energii. O świadectwa mogą ubiegać się również przedsiębiorstwa, które zmniejszyły zużycie energii dzięki inwestycjom w nowoczesne technologie. Organem wydającym i umarzającym świadectwa efektywności energetycznej będzie Prezes Urzędu Regulacji Energetyki.
Białe certyfikaty będą mogły być pozyskiwane za realizację działań, których skutkiem będzie zwiększenie sprawności wytwarzania energii, zmniejszenie strat w przesyle i dystrybucji energii czy oszczędności w zużyciu energii przez odbiorców końcowych. Szczegółowy katalog działań oszczędnościowych wraz z odpowiadającą im ilością białych certyfikatów zostanie określony w drodze rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw gospodarki.
Firmy będą miały również możliwość kupna białych certyfikatów na Towarowej Giełdzie Energetycznej, a zatem mechanizm obrotu będzie podobny do uregulowań obowiązujących obecnie przy sprzedaży energii ze źródeł odnawialnych (tzw. zielone certyfikaty) i energii elektrycznej produkowanej w skojarzeniu z ciepłem (tzw. czerwone certyfikaty). Jeżeli firma nie wykorzysta swoich certyfikatów może dokonać ich sprzedaż, co czyni z certyfikatów dodatkowe źródło korzyści finansowej dla przedsiębiorstwa.
Minister gospodarki zobowiązany został do sporządzania i przedstawienia, co 3 lata plan działań dotyczący efektywności energetycznej na okres do dnia 31 grudnia 2016.
Zasady uzyskania i umorzenia świadectwa efektywności energetycznej określono w rozdziale 4.
Przedsiębiorstwo energetyczne oraz odbiorca końcowy, jest obowiązany:
1) uzyskać i przedstawić do umorzenia Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki, świadectwo efektywności energetycznej, o wartości wyrażonej w tonach oleju ekwiwalentnego, nie większej niż 3% ilorazu:
a) kwoty przychodu ze sprzedaży energii elektrycznej, ciepła lub gazu ziemnego odbiorcom końcowym, osiągniętego za dany rok, w którym obowiązek ten jest realizowany, w przypadku przedsiębiorstwa energetycznego sprzedającego energię elektryczną, ciepło lub gaz ziemny tym odbiorcom,
b) kwoty transakcji zakupu energii elektrycznej, ciepła lub gazu ziemnego na giełdzie towarowej, osiągniętego za dany rok, w którym obowiązek ten jest realizowany, w przypadku odbiorcy końcowego działającego we własnym imieniu oraz towarowego domu maklerskiego lub domu maklerskiego działającego na zlecenie tego odbiorcy
- i jednostkowej opłaty zastępczej, lub
2) uiścić opłatę zastępczą.
Obowiązek powyższy, nie dotyczy przedsiębiorstw energetycznych sprzedających ciepło odbiorcom końcowym przyłączonym do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli łączna wielkość mocy zamówionej przez tych odbiorców nie przekracza 5 MW.
Odbiorca końcowy, który w roku poprzedzającym rok realizacji powyższego obowiązku:
1) zużył nie mniej niż 400 GWh energii elektrycznej, i
2) dla którego udział kosztu energii elektrycznej w wartości produkcji jest nie mniejszy niż 15%
- który zakończył nie wcześniej niż w dniu 1 stycznia 2011 r. przedsięwzięcie służące poprawie efektywności energetycznej, ograniczając zużycie energii elektrycznej w przeliczeniu na wielkość produkcji, o nie mniej niż 1% rocznie w stosunku do średniej jego wielkości z lat 2008-2010, ma obowiązek przedstawienia jednemu przedsiębiorstwu energetycznemu sprzedającemu temu odbiorcy energię elektryczną oświadczenie o zrealizowaniu przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności energetycznej wraz z audytem efektywności energetycznej, potwierdzającym osiągniętą oszczędność energii.
Obecnie brak jest przepisów wykonawczych do omawianej ustawy