Natalia P. Student, GWSH
Temat: Własna działalność gospodarcza - kilka pytań
WitajciePlanuję założyć działalność gospodarczą opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów i w związku z tym mam kilka pytań. Na kilka z nich myślę, że znam odpowiedź, ale wolę dopytać doświadczonych. Będę bardzo wdzięczna, jeśli spróbujecie mi pomóc:)
1. Siedziba firmy ma być w mieszkaniu w którym nie jestem zameldowana. Czy jest to jakiś kłopot? Kobieta w Urzędzie Miasta stwierdziła, że ich to nie interesuje, ale jak jest w rzeczywistości? Czy w przyszłości mogą być związane z tym jakieś przeszkody?
2. Planuję na dniach rozpoczęcie działalności. Chciałabym rozliczać się co kwartał i tutaj mam pytanie. Kończy się rok, więc w picie powinnam grudzień rozliczyć, zgadza się? Czy w takim razie po 3 miesiącach płacę podatek z grudnia również, czy grudzień uważa się już za ten rozliczony?
3. Czy rozliczenie roku(w tym wypadku 1 miesiąca) jest trudne jeśli chciałabym to zrobić na własną rękę? Czy jeśli sama będę prowadzić księgowość(bo rozliczenie podatku w ryczałcie nie jest skomplikowane) to czy biura rachunkowe są chętne na pomoc tylko w zakresie rozliczenia roku?
4. Załóżmy, że sprzedaję towar przez internet i klient płaci mi 10zł za towar + 7zł za wysyłkę. Jako swój przychód traktuje 10zł, zgadza się?
5. Prosiłabym też o pomoc w określeniu stawki podatkowej, jeśli:
- zajmuję się wykonywaniem zdjęć podesłanych przez klientów na różnych materiałach, które kupiłam od kogoś innego (sam nadruk)
-tworzę strony internetowe, szablony allegro i obsługuje graficznie firmy
6. Na początku powinno się stworzyć spis z natury. Jak to wygląda w rzeczywistości? Czy mam tam wpisać dosłownie wszystko co mam na stanie? Cały sprzęt biurowy niezbędny do wykonywania przedmiotów które sprzedaję? Czy należy podać dokładnie ile sztuk mam danego papieru, itd? Rozumiem, że wypisuję wszystko na co mam rachunek. I tutaj kolejne pytanie, co jeśli rachunki nie są wystawione na mnie?(niedopatrzenie przy zamówieniu). Czy wykonanie takiego spisu z natury należy gdzieś zgłosić? W jakim terminie?
7. Remanent - czy trzeba go gdzieś zgłosić? W jakim terminie? Jak udokumentować straty które wynikły podczas pracy?
8. Czy rachunki, które będę wystawiać klientom należy drukować na bieżąco dla siebie, czy dopiero w przypadku kontroli?
To tyle na razie z moich wątpliwości. Będę naprawdę bardzo wdzięczna jeśli uda się komukolwiek odpowiedzieć na któreś z zadanych przeze mnie pytań.