Temat: Pakiety ubezpieczeń na życie dla pracowników a VAT

Spółka podpisała z określoną instytucją ("Ubezpieczycielem")umowę/polisę "grupowe ubezpieczenie pracownicze na życie".
W ramach tej umowy Spółka występuje w charakterze "Ubezpieczającego".
"Ubezpieczonym", czyli uprawnionym do świadczeń są Pracownicy Spółki (Ci, którzy dobrowolnie chcieli skorzystać z tych "ubezpieczeń na życie").
Pracownicy Ci (Ubezpieczeni) opłacają sobie sami w całości (tj. 100%) miesięczne składki na to ubezpieczenie, w ten sposób, że co miesiąc z pensji (wynagrodzenia netto) składka w całości jest ściągana, a nastepnie Spółka (Ubezpieczający) wpłaca wszystkie pobrane składki Instytucji ubezpieczeniowej (Ubezpieczycielowi). Sprzedaż ubezpieczeń z punktu widzenia VAT jest zwolniona (stosuje sie stawkę zw.).
Czy o takiej powyższej sytuacji możemy powiedzieć, że nastąpiła odsprzedaż ubezpieczeń na życie- tj. czy należy traktować tak, że Spółka zakupiła "ubezpieczenia na życie" i je potem odsprzedała pracownikom, a pracownicy jej (Spółki) płacą te miesięczne składki na te ubezpieczenia?
Czy w konsekwencji traktowania tego jako odsprzedaż (ze stawką zw.) powinno to mieć swoje odzwierciedlenie w wykazaniu takiej sprzedaży "zw". w deklaracji VAT-7 i także w rezultacie tego, taka odsprzedaż powinna być brana pod uwagę w obliczaniu proporcji (z których wynika możliwość odliczania VAT przy sprzedaży mieszanej)?
Czy ktoś z Państwa zastanawiał się nad taką kwestią? Ostatnio głośno jest na temat pakietów medycznych w kwesti dotyczącej podatku VAT(czy to częsciowo płatnych przez pracowników, czy to płatnych przez pracodawcę-co wiąże się z traktowaniem tego ostatnego jako nieodpłatne świadczenie usług na cele prywatne pracownika - chodzi oczywiście o dobrowolne pakiety medyczne) Czy pakiety ubezpieczeń na życie można porównać z pakietami medycznymi w zaliczaniu ich wszytkich w sprzedaż zwolnioną patrząc z punktu widzenia Spółki/pracodawcy?
Wojciech Sobota

Wojciech Sobota TU Allianz Polska
S.A.

Temat: Pakiety ubezpieczeń na życie dla pracowników a VAT

Pracownicy Ci (Ubezpieczeni) opłacają sobie sami w całości (tj. 100%) miesięczne składki na to ubezpieczenie, w ten sposób, że co miesiąc z pensji (wynagrodzenia netto) składka w całości jest ściągana, a nastepnie Spółka (Ubezpieczający) wpłaca wszystkie pobrane składki Instytucji ubezpieczeniowej (Ubezpieczycielowi). Sprzedaż ubezpieczeń z punktu widzenia VAT jest zwolniona (stosuje sie stawkę zw.).

W tym przypadku spółka niczego nie funduje pracownikom.

Pozdrawiam

WS



Wyślij zaproszenie do