Andrzej
Nowicki
Rynki finansowe,
rynki walutowe,
rynki surowcowe,
inwesty...
Temat: Santander stawia na zarządzanie aktywami
Santander stawia na zarządzanie aktywamiFundusze private equity pomogą Santanderowi w rozwinięciu biznesu, również w Polsce
Warburg Pincus i General Atlantic obejmą 50 proc. udziałów w holdingu grupującym firmy zarządzające aktywami (asset management), należące do Santandera w 11 krajach Europy (w tym w Polsce) i Ameryki Łacińskiej – poinformował Santander w komunikacie. Hiszpański bank jest właścicielem BZ WBK Asset Managment i BZ WBK TFI.
Santander Asset Managemnt Holding przejmie 100 proc. udziałów w firmach asset management należących do lokalnych banków, w których Sanatander jest głównym akcjonariuszem. Mowa o instytucjach działających w Polsce, Hiszpanii, Portugalii, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Luksemburgu, Brazylii, Meksyku, Argentynie, Chile i Portoryko. Połowa udziałów w tak powstałej spółce zostanie sprzedana General Atlantic i Warburg Pincus. Właściciele holdingu będą działali na zasadach joint venture. Umowę dystrybucyjną podpisali na 10 lat.
Na potrzeby transakcji globalny biznes zarządzania aktywami Santandera został wyceniony na ponad 2 mld euro. Dzięki sprzedaży połowy holdingu, grupa Santandera będzie miała zysk kapitałowy netto rzędu 700 mln euro. Liczy na to, że dzięki współpracy z funduszami private equity, w ciągu pięciu lat podwoi wartość zarządzanych aktywów. Holding zarządza teraz aktywami o wartości 152 mld euro.
W tym samym czasie Santander ma również nadzieje na podwojenie zysku netto z zarządzania aktywami, dzięki doświadczeniu nowych partnerów na rynku amerykańskim (USA) oraz w segmencie klientów instytucjonalnych, gdzie widzi spory potencjał wzrostowy. Szacowany zysk Santander Asset Management na koniec tego roku, to 155 mln euro.
Zastrzyk kapitału od funduszy private equity umożliwi Banco Santander nie tylko zintegrowanie, ale i rozwinięcie działalności zarządzania aktywami. Hiszpanie zamierzają już wkrótce na tym polu konkurować z globalnymi potentatami w dziedzinie inwestycji. Ma w tym pomóc rozbudowana sieć dystrybucji, do której zostaną włączone banki należące do Santandera, ale działające pod lokalnymi markami, innymi niż „Banco Santander". W Polsce to BZ WBK i na razie jeszcze Kredyt Bank (ta druga marka już wkrótce zniknie z rynku).
Nowa spółka chce również „aktywnie uczestniczyć w procesie konsolidacji postępującym w branży zarządzania aktywami".
http://www.ekonomia.rp.pl/artykul/1014956.html