Leszek K.

Leszek K. specjalista

Temat: % czy stała opłata?

Jaki model polecacie?
a jesli procent, to ile?
a jesli stała oplata, to ile?
jakie macie doświaczenie?
Marcin Cichoń

Marcin Cichoń Dyrektor
Zarządzający /
Digital Hill (Grupa
Unity)

Temat: % czy stała opłata?

Jak dla mnie najlepsze jest rozliczenie w modelu success-fee. I to jednocześnie dla klienta, jak dla agencji. Kwestia tylko odpowiednich modyfikacji tego modelu i wprowadzenia jakiejś minimalnej opłaty, kolejnych progów % itp. itd.

Success-fee oczywiście w przypadku dłuuugiej współpracy. Przy "jednorazowych strzałach" preferuję % od budżetu.Marcin C. edytował(a) ten post dnia 24.02.13 o godzinie 11:15
Tomasz Serafin

Tomasz Serafin Kierownik marketingu

Temat: % czy stała opłata?

% od budżetu zawsze był dla mnie niezrozumiałą formą rozliczeń.
Nijak się on ma do pracy jaką trzeba wykonać.

Osobiście uważam, że wyceny należy dokonywać indywidualnie, na podstawie oczekiwań Klienta - co chce osiągnąć prowadzoną kampanią (to jest bezpośrednio sprzężone z pracą jaką należy wykonać na koncie).
Ireneusz Adamczyk

Ireneusz Adamczyk Pomagamy Firmom
budować przewagę
konkurencyjną

Temat: % czy stała opłata?

Patrząc z punktu widzenia klienta - miałem ten problem. Ostatecznie ustaliliśmy z agencją % od budżetu.

Jednak umowa zawierała klauzulę możliwości natychmiastowego rozwiązania umowy w czasie pierwszych 30 dni (jednodniowy okres wypowiedzenia). I prawdę mówiąc - właśnie z tej opcji skorzystałem, bo efekty kampanii zrobionych przez agencję było gorsze od moich własnych poczynań...

Już na etapie założeń wyrażałem powątpiewanie w podawany procent konwersji. Jednak agencja zapewniała mnie, że założenia są prawidłowe. No i jak się można domyśleć, miałem rację z wątpliwościami co do tego nadmiernego optymizmu. I dlatego rozwiązałem umowę w trakcie pierwszych 30 dni.

Więc gdybym miał ponownie pracować z agencją, to jakiś okres testowy bym założył - przy minimalizowaniu kosztów.
Kamil Usiądek

Kamil Usiądek Product Manager

Temat: % czy stała opłata?

Ireneusz Adamczyk:
Patrząc z punktu widzenia klienta - miałem ten problem. Ostatecznie ustaliliśmy z agencją % od budżetu.
% jest uczciwą formą rozliczenia. Z punktu widzenia klienta najlepsze rozliczenia to leady.

Jednak umowa zawierała klauzulę możliwości natychmiastowego rozwiązania umowy w czasie pierwszych 30 dni (jednodniowy okres wypowiedzenia).
Od czasu do czasu spotykam umowy na rynku które określają czas trwania kampanii. W AdWords czas jest pojęciem względnym. Dziwną umowę Pan podpisał.
I prawdę mówiąc - właśnie z tej opcji skorzystałem, bo efekty kampanii zrobionych przez agencję było gorsze od moich własnych poczynań...
Zastanawiam się jak Pana przekonano do skorzystania z usługi agencji skoro robił Pan lepszą kampanię.

Już na etapie założeń wyrażałem powątpiewanie w podawany procent konwersji.
Jeżeli ktoś deklaruje konwersję przed rozpoczęciem kampanii to jest opętany przez demona :)
Jednak agencja zapewniała mnie, że założenia są prawidłowe. No i jak się można domyśleć, miałem rację z wątpliwościami co do tego nadmiernego optymizmu. I dlatego rozwiązałem umowę w trakcie pierwszych 30 dni.

Więc gdybym miał ponownie pracować z agencją, to jakiś okres testowy bym założył - przy minimalizowaniu kosztów.
Jak będzie Pan pracował z agencją proszę przeznaczyć budżet x a nie określać czas trwania kampanii.Kamil Usiądek edytował(a) ten post dnia 05.03.13 o godzinie 20:33
Ireneusz Adamczyk

Ireneusz Adamczyk Pomagamy Firmom
budować przewagę
konkurencyjną

Temat: % czy stała opłata?

Kamil Usiądek:
Ireneusz Adamczyk:

Jednak umowa zawierała klauzulę możliwości natychmiastowego rozwiązania umowy w czasie pierwszych 30 dni (jednodniowy okres wypowiedzenia).
Od czasu do czasu spotykam umowy na rynku które określają czas trwania kampanii. W AdWords czas jest pojęciem względnym. Dziwną umowę Pan podpisał.

Nie widzę w niej nic dziwnego. Uważam, że to było bardzo dobre rozwiązanie. Czas bardzo szybko pokazuje prawdę. A katastrofę widać po pierwszych 24 godzinach.
I prawdę mówiąc - właśnie z tej opcji skorzystałem, bo efekty kampanii zrobionych przez agencję było gorsze od moich własnych poczynań...
Zastanawiam się jak Pana przekonano do skorzystania z usługi agencji skoro robił Pan lepszą kampanię.

Uważałem swoje efekty za słabe, dlatego zaufałem "fachowcom". Fachowcy nie byli w stanie nawet powtórzyć moich wyników.

Już na etapie założeń wyrażałem powątpiewanie w podawany procent konwersji.
Jeżeli ktoś deklaruje konwersję przed rozpoczęciem kampanii to jest opętany przez demona :)

Uważam wręcz odwrotnie. Jeśli ktoś potrafi jedynie wydawać budżet, bez żadnych założeń i obliczeń co do celu, to jest opętany przez demona :)
Jednak agencja zapewniała mnie, że założenia są prawidłowe. No i jak się można domyśleć, miałem rację z wątpliwościami co do tego nadmiernego optymizmu. I dlatego rozwiązałem umowę w trakcie pierwszych 30 dni.

Więc gdybym miał ponownie pracować z agencją, to jakiś okres testowy bym założył - przy minimalizowaniu kosztów.
Jak będzie Pan pracował z agencją proszę przeznaczyć budżet x a nie określać czas trwania kampanii.

Nie ma takiej opcji. Moim celem jako inwestującego jest zwrot z inwestycji. Jak nie ma zadowalającej konwersji, to nie ma takiej siły, która mnie przekona do wykładania dalej budżetu. Czas pozwala ocenić efektywność.
Janusz Krupiński

Janusz Krupiński GEO- & E-marketing,
Pro-advert.pl

Temat: % czy stała opłata?

Kamil Usiądek:

% jest uczciwą formą rozliczenia. Z punktu widzenia klienta
Uczciwą dla kogo?
Od czasu do czasu spotykam umowy na rynku które określają czas trwania kampanii. W AdWords czas jest pojęciem względnym. Dziwną umowę Pan podpisał.
Ja zrozumiałem wypowiedź Ireneusza jako zabezpieczenie - jeśli w ciągu 30 dni nie ma oczekiwanych efektów może rozwiązać umowę. Oczywiście można się spierać czy 30 dni to wystarczający czas by móc określić skuteczność agencji optymalizującej kampanię (z doświadczenia wiem, że optymalną konwersyjność uzyskuje się z reguły nieco dłużej), ale w samym zapisie nie widzę nic złego. Dla klienta jest zabezpieczeniem, dla agencji - motywacją.
Jeżeli ktoś deklaruje konwersję przed rozpoczęciem kampanii to jest opętany przez demona :)
Tu się zgodzę.
Jak będzie Pan pracował z agencją proszę przeznaczyć budżet x a nie określać czas trwania kampanii.
Niestety, jak się pracuje z agencją to trzeba (umieć) patrzyć jej na ręce. Piszę to mając doświadczenia i klienta i agencji.

Paweł L.

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora
Ireneusz Adamczyk

Ireneusz Adamczyk Pomagamy Firmom
budować przewagę
konkurencyjną

Temat: % czy stała opłata?

Paweł L.:
Ktoś Ci podpiął Adwordsa to tej "onetowej masakry" Irku ? To złodziej był ...:)

Ja najpierw zasugerowałbym zmianę strony na normalną i profesjonalną - tym bardziej że sam masz w profilu opis : "Pomagamy Firmom pracować z właściwymi ludźmi" !

:))) Doceniam poczucie humoru. Na szczęście chodzi o zupełnie inną stronę.

Temat: % czy stała opłata?

Janusz Krupiński:
Ja zrozumiałem wypowiedź Ireneusza jako zabezpieczenie - jeśli w ciągu 30 dni nie ma oczekiwanych efektów może rozwiązać umowę. Oczywiście można się spierać czy 30 dni to wystarczający czas by móc określić skuteczność agencji optymalizującej kampanię [..]
Abstrahując od przypadku Irka, należy zauważyć, że 30 dni to za krótko (chyba, że agencja nic nie robi), aby określić czy kampania będzie generować zwrot z inwestycji w dłuższym okresie. Wystarczy wziąć pod uwagę, że kilka współczynników jest liczonych za ostatnie 30-90 dni (np. wsp. jakości, funkcja śledzenia konwersji). Dopiero w czwartym miesiącu kampanii nie dochodzi nic "zewnętrznego" co może mieć na nią wpływ. Zatem, nawet bez dużych zabiegów optymalizacyjnych można z czasem uzyskać lepsze wyniki.
Janusz Krupiński

Janusz Krupiński GEO- & E-marketing,
Pro-advert.pl

Temat: % czy stała opłata?

Lidia Kowalkowska:zarówno % od budżetu, jak i za konkretny efekt. Wybór sposobu zależy od danej sytuacji. Nie można mówić, że % zawsze jest zły...

A może się Pani pochwalić przykładem skutecznej kampanii (branża, kluczowe wskaźniki, okres) realizowanej przez tą agencję za %?? Nie przypuszczam...

Ja uważam, że % zawsze jest zły, bo wprost motywuje agencję do tego, aby klient wydawał jak najwięcej, co z kolei dla klienta jest złe (bo płaci więcej za coś za co mógłby zapłacić mniej). I odpuśćmy tu sobie brednie o etyce - Ci, którzy wycierają sobie nimi twarz są zazwyczaj najmniej etyczni...
Andrzej Wroniecki

Andrzej Wroniecki Aż wykreowani.pl

Temat: % czy stała opłata?

Janusz Krupiński:
Lidia Kowalkowska:zarówno % od budżetu, jak i za konkretny efekt. Wybór sposobu zależy od danej sytuacji. Nie można mówić, że % zawsze jest zły...

A może się Pani pochwalić przykładem skutecznej kampanii (branża, kluczowe wskaźniki, okres) realizowanej przez tą agencję za %?? Nie przypuszczam...

Ja uważam, że % zawsze jest zły, bo wprost motywuje agencję do tego, aby klient wydawał jak najwięcej, co z kolei dla klienta jest złe (bo płaci więcej za coś za co mógłby zapłacić mniej). I odpuśćmy tu sobie brednie o etyce - Ci, którzy wycierają sobie nimi twarz są zazwyczaj najmniej etyczni...

internet wcale nie jest taki duży, żeby nie znaleźć obsmarowania nie etycznych agencji. Z drugiej strony - po co prowadzić biznes typu "poprowadzę kampanię adwords" jeśli robi się coś krótkoterminowo w produkcie długoterminowym.

to jest problem z serii jak zrobić win-win na linii agencja klient.

% jest zły jeśli w umowie rozliczasz się za % i już i nie masz zapisanych żadnych innych warunków
% nie jest zły pod warunkiem, że masz zapisane w umowie, że można ją rozwiązać jeśli Kampania nie będzie przynosić pożądanych efektów.

Rozliczanie za Konwersje jest dobre, jeśli strona konwertuje
Rozliczanie za Konwersje jest złe jeśli strona ma mizerne wyniki - nie sprzedaje lub nie konwertuje. Nie mamy przecież wpływu np. na ceny jakie oferuje zleceniodawca.

Najlepiej najpewniej - % od budżetu + bonus fee za wynikiAndrzej Wroniecki edytował(a) ten post dnia 15.03.13 o godzinie 19:14
Janusz Krupiński

Janusz Krupiński GEO- & E-marketing,
Pro-advert.pl

Temat: % czy stała opłata?

Andrzej Wroniecki:

internet wcale nie jest taki duży, żeby nie znaleźć obsmarowania nie etycznych agencji. Z drugiej strony - po co prowadzić biznes typu "poprowadzę kampanię adwords" jeśli robi się coś krótkoterminowo w produkcie długoterminowym.

Też tak kiedyś myślałem. Spójrz tylko ile klientów mają obecnie notorycznie obsmarowywane w necie agencje SEM. Wbrew pozorom nie każdy sprawdza w necie opinie o produkcie/usłudze, którą zamierza kupić.
% jest zły jeśli w umowie rozliczasz się za % i już i nie masz zapisanych żadnych innych warunków
% nie jest zły pod warunkiem, że masz zapisane w umowie, że można ją rozwiązać jeśli Kampania nie będzie przynosić pożądanych efektów.

Po co zatem zapisywać w umowie % od budżetu jako podstawę do rozliczeń. Moje doświadczenia są takie, że dobrze zaplanowana i rozpisana kampania AdWords spala mniej budżetu niż kampania kiepsko rozpisana więc % od budżetu skłaniałby mnie jako agencję do kiepskiego rozpisywania kampanii - zarabiałbym więcej. Po prostu wielkość spalanego budżetu nie idzie w parze z nakładem pracy, który należy włożyć w utworzenie i zarządzanie kampanią. Przynajmniej w wielu wypadkach nie idzie w parze.
Rozliczanie za Konwersje jest dobre, jeśli strona konwertuje
Rozliczanie za Konwersje jest złe jeśli strona ma mizerne wyniki - nie sprzedaje lub nie konwertuje. Nie mamy przecież wpływu np. na ceny jakie oferuje zleceniodawca.

Widzisz, ja wychodzę z założenia, że jak strona nie konwertuje to na dłuższą lub krótszą metę (raczej krótszą) AdWords dla takiej strony też się skończy. Mimo, że nie mam tego w umowie, staram się więc doradzać klientowi co zrobić, aby konwersja była wyższa. Oczywiście pewnych rzeczy nie da się przeskoczyć.
Dominik Myślak

Dominik Myślak Kampanie Google
AdWords,
Pozycjonowanie stron
www - Certy...

Temat: % czy stała opłata?

Nie mogę się zgodzić w 100% z teorią, że % jest zawsze zły, bądź przeważnie zły. Moimi Klientami są przeważnie małe i średnie firmy (czyli norma) i w wielu przypadkach niestety nie mam wielkiego wpływu na pewne rzeczy typu, ceny, stronę Klienta, czasem nawet o dostęp do serwera trudno itp. (Klient nie będzie poprawiał, przebudowywał strony, ponieważ wyjdzie go to drożej - zawsze chodzi o pieniądze).

Po co mam przygotować źle kampanię i mieć Klienta tylko przez miesiąc? (nie podpisuje długoterminowych umów na adwords bo według mnie jest to bezsensu).

Dla mnie ważne jest by tak przygotować i prowadzić kampanie by kampania była kontynuowana w kolejnych miesiącach - czyli siłą rzeczy muszę to robić najlepiej jak potrafię. To chyba logiczne, że jeśli Klient będzie sądził, że źle coś robię bądź poczuje się oszukany to nie przedłuży kampanii - nie dostanę kolejnej prowizji.

Natomiast domyślam się, że są firmy, które po prostu chcą zdobyć prowizję i nie obchodzi ich co zrobi później Klient - takiego podejścia nie rozumiem i pewnie nigdy nie zrozumiem (dla mnie liczy się zadowolony Klient i nie ważne czy jest to efekt czy prowizja).
Janusz Krupiński

Janusz Krupiński GEO- & E-marketing,
Pro-advert.pl

Temat: % czy stała opłata?

Dominik Myślak:

Chodziło mi o to, że % budżetu jest bardzo często niewspółmierny do kosztów utworzenia i obsługi kampanii. Jeśli ten % wyrażony w zł jest satysfakcjonującą zapłatą za ustawienie i obsługę małej/średniej kampanii to OK, ale równie dobrze może to być po prostu ryczałt, bo przecież jeśli wskutek sezonowości budżet spala się większy to nie pociąga to za sobą więcej pracy dla Ciebie. Mam rację?

Fakt, że z marketingowego punktu widzenia 15% może brzmi lepiej niż XXX zł.
Dominik Myślak

Dominik Myślak Kampanie Google
AdWords,
Pozycjonowanie stron
www - Certy...

Temat: % czy stała opłata?

Ja Cię w 100% rozumiem i jeśli mam stworzyć za 200 zł kampanie (w tej chwili kampanie rozszerzoną) na 20 fraz (w tym momencie wielu Klientów po prostu kładzie nacisk na zestaw fraz, a nie na ich rozbudowywanie pod względem efektu), a na 200 fraz to zawsze biorąc pod uwagę ilość fraz muszę indywidualnie podejść do analizy kosztów wykonania, ale często są to identyczne budżety np. 2000 zł - i co wtedy zrobić przy 200 frazach? Albo uświadamiać Klienta i wtedy redukujemy ilość fraz, bądź zwiększamy budżet bo mniejszy nie ma racji bytu - i tak można by dyskutować w nieskończoność o zaletach i wadach rozliczeń oraz oczekiwaniach Klientów.
Janusz Krupiński:

Chodziło mi o to, że % budżetu jest bardzo często niewspółmierny do kosztów utworzenia i obsługi kampanii.
Kamil Usiądek

Kamil Usiądek Product Manager

Temat: % czy stała opłata?

taką mam refleksję - klienta mało interesuje ile % agencja bierze za obsługę kampanii (oczywiście w ramach przyzwoitości ;)) o ile kampania przynosi pożądane efekty.

Podpisuję się pod tym co napisałeś Dominiku.
Dominik Myślak

Dominik Myślak Kampanie Google
AdWords,
Pozycjonowanie stron
www - Certy...

Temat: % czy stała opłata?

Kamil Usiądek:


doczytałem jeszcze, że pisałeś o umowach podpisywanych na czas w poprzedniej wypowiedzi.

Ja podpisuje umowę, gdzie określam minimalny czas trwania kampanii, ze względu chociażby aby określić budżet dzienny. U mnie Klient zawsze może poprosić mnie o wstrzymanie kampanii na 2 tygodnie i nie pobiorę dodatkowej opłaty bo kampania trwa dłużej niż miesiąc. Główną wytyczną jest budżet jaki ma być dobrze wydany w ciągu pewnego okresu czasu.

Temat: % czy stała opłata?

Kamil Usiądek:
taką mam refleksję - klienta mało interesuje ile % agencja bierze za obsługę kampanii (oczywiście w ramach przyzwoitości ;)) o ile kampania przynosi pożądane efekty.
W takim przypadku zawsze celem musiało by być coś w cenie nie większej niż xxx.
W innym przypadki Twoja refleksja nie ma sensu. Nikt nie jest zainteresowany osiągnięciem celu (liczby odwiedzin, wartości sprzedaży, liczby wypełnionych formularzy) za jakąkolwiek cenę (nawet przyzwoitą). Dla Klienta agnecji SEM cena musi być taka, aby projekt był opłacalny.
Kamil Usiądek

Kamil Usiądek Product Manager

Temat: % czy stała opłata?

Tomasz Sobecki:
Kamil Usiądek:
taką mam refleksję - klienta mało interesuje ile % agencja bierze za obsługę kampanii (oczywiście w ramach przyzwoitości ;)) o ile kampania przynosi pożądane efekty.
W takim przypadku zawsze celem musiało by być coś w cenie nie większej niż xxx.
Nie rozumiem. Podaj przykład.
W innym przypadki Twoja refleksja nie ma sensu. Nikt nie jest zainteresowany osiągnięciem celu (liczby odwiedzin, wartości sprzedaży, liczby wypełnionych formularzy) za jakąkolwiek cenę (nawet przyzwoitą).
Nie rozumiem. Jakiś skrót myślowy napisałeś.
>Dla Klienta agnecji SEM cena musi być taka, aby projekt był >opłacalny.
Oczywiste.Kamil Usiądek edytował(a) ten post dnia 26.03.13 o godzinie 20:59

Następna dyskusja:

Exact czy Broad




Wyślij zaproszenie do