O grupie

Passat był pierwszym modelem Volkswagena wyposażonym w przedni układ napędowy. Choć po dzień dzisiejszy wyprodukowano go w ilości ponad 13 mln mln egzemplarzy, jego rynkowy sukces nie był nigdy postrzegany tak wysoko, jak miało to miejsce w przypadku mniejszego "o numer" Golfa. Przez trzy dekady zmieniała się konstrukcja Passata, rosły silniki; samochód doroślał stylistycznie i stawał się coraz bardziej komfortowy. Z typowego, popularnego i taniego samochodu klasy średniej, jakim był przez pierwsze piętnaście lat produkcji, z biegiem czasu stał się Passat reprezentantem górnej strefy tejże klasy.

Historia Passata związana jest nierozerwalnie z samochodami Audi. Dokładniej zaś z modelem 80, a następnie A4. To właśnie dzięki pierwszemu modelowi "osiemdziesiątki" zaistniał na rynku pierwszy przednionapędowy Volkswagen, zastępując auta serii 1600 i 411. Przy jego budowie skorzystano z kompletnej, choć nieco poprawionej konstrukcji podwozia i napędu Audi 80, opierając na nich nowe nadwozie. Dziś znamy go jako serię B1. Posiadał umieszczone wzdłużnie jednostki napędowe. Stało się to wiosną 1973 roku, ale w sprzedaży Passat znalazł się dopiero w 1974 roku. Rok później zmodyfikowano tylne części hatchbacków, wprowadzając pełne drzwi bagażnika. W 1977 roku nadwozie auta - przedni i tylny pas, zderzaki oraz wnętrze - zmodernizowano, nadając mu nowocześniejszy wygląd. W sumie taśmy montażowe opuściło 2,6 mln egzemplarzy B1. W 1980 roku miała miejsce gruntowna modernizacja zarówno karoserii, jak i konstrukcji rodzinnego Volkswagena. Pojawiła się nowa wersja nadwoziowa - sedan - o nazwie Santana, która, choć nie zdobyła rynku europejskiego, stała się prekursorem stylistyki kolejnego modelu B3. Przybył największy, pięciocylindrowy motor o pojemności 2,0 l oraz pierwsza wersja napędu 4WD o nazwie Syncro, wykorzystująca sprzęgło wiskotyczne do podziału napędu na osie przednią i tylną. Wraz z milionem sztuk Santany wyprodukowano 3,1 mln sztuk modelu B2. Ważną datą był rok 1985, kiedy to wypuszczono pierwszego Passata z katalizatorem spalin.

Najpoważniejsze zmiany przyszły jednak dopiero w 1988, wraz z nadejściem serii B3. Podstawowe różnice polegały na poprzecznej zabudowie silników, co spowodowało rezygnację z pięciocylindrówki, oraz wprowadzeniu, jako standardu, czterodrzwiowego nadwozia typu sedan. Oczywiście, podobnie jak miało to miejsce wcześniej, wytwarzano też kombi o nazwie Variant. Podobieństwo konstrukcyjne do mniejszego Golfa pozwoliło zastosować w Passacie B3 sześciocylindrowy silnik VR6 o bardzo zwartej konstrukcji wynikającej z niewielkiego kąta rozwarcia cylindrów, który zastąpił topowe w B2, rzędowe pięć cylindrów. Rozwinięciem serii B3 była kolejna - B4 - nie różniąca się jednak w założeniach konstrukcyjnych niczym od B3. W tym modelu zastosowano po raz pierwszy w Passatach jednostkę dieslowską z bezpośrednim wtryskiem paliwa. W ciągu ośmiu lat wyprodukowano 1,6 mln sztuk modelu B3 i 700 tys. samochodów B4.

Powrót do tradycji wspólnej z Audi konstrukcji Passata nastąpił w 1996 roku. Skorzystano przy tym z doskonałego wzoru, jakim był model A4. Wydłużono nieco rozstaw osi, zmieniono tylne zawieszenie, zaprojektowano większe - zarówno w części pasażerskiej, jak i bagażowej - nadwozie. Silniki znowu "obróciły się" o 90 stopni. Te także zapożyczono z "aczwórki" - począwszy od podstawowego 1,6 l, poprzez pięciozaworowe 1,8 l - wolnossący i doładowany - na dieslach z wtryskiem bezpośrednim 1,9 l skończywszy. Jedyną nowością był pięciocylindrowy motor VR5, "aksamitna" alternatywa dla 150-konnego 1,8 l turbo. W 1998 roku wprowadzono wersję nadwoziową Variant oraz napędową Syncro - tę ostatnią również adaptowano z A4 Quattro. Najnowszemu Syncro przypisano największy silnik widlasty 2,8 l o mocy bliskiej 200 KM.

Najnowsza historia to modernizacja Passata B5 w jesienią 2000 roku. Samochód w tym kształcie wytwarzany jest do dzisiaj.

Volkswagen Passat - ważne daty
1973 sierpień - Prezentacja Passata B1 w wersjach kombi i hatchback z silnikami 1,3 l i 1,5 l
1974 - początek produkcji samochodów z silnikami 1,3 l (55/60 KM) i 1,5 l (75, 85 KM)
1975 kwiecień - Wprowadzenie hatchbacka z dużymi drzwiami bagażnika
1975 jesień - silnik 1,6 l (75/85 KM)
1976 grudzień - 1-milionowy Passat
1977 sierpień - Zmiana przedniej części nadwozia
1978 marzec - Passat diesel, 1,5 l, 50 KM
1978 październik - Passat GLI, 1,6 l, 110 KM
1980 kwiecień - 2-milionowy Passat
1980 listopad - Prezentacja Passata B2 w wersjach hatchback i kombi, z silnikami 1,3-2,2 l, 60-115 KM
1981 styczeń - Formel E - wersja z długim przełożeniem i ekonomizerem
1981 wrzesień - Prezentacja sedana - Santana
1982 styczeń - Prezentacja hatchbacka - Santana
1982 sierpień - Passat turbodiesel 1,6 l, 70 KM
1983 kwiecień - Pierwszy VW Santana zmontowany w Chinach
1984 lipiec - 3-milionowy Passat, wprowadzenie wersji 4x4 - Passat Syncro Variant GT, z pięciocylindrowym silnikiem 2,0 l, 115 KM
1985 styczeń - Modernizacja przedniej i tylnej części nadwozia; zmiana nazwy Santana na Passat
1985 marzec - Wprowadzenie katalizatora do wersji z silnikiem 90 KM
1987 marzec - 4-milionowy Passat
1988 kwiecień - Prezentacja Passata B3 w wersji sedan z silnikami 1,6 i 1,8 l, 75-107 KM
1988 czerwiec - Prezentacja Passata B3 w wersji kombi (Variant)
1988 listopad - Nowe silniki czterocylindrowe: benzynowy 2,0 l o mocy 136 KM i turbodiesel 1,6 l, 80 KM
1989 czerwiec - Diesel 1,9 l o mocy 68 KM
1989 sierpień - Sterowana elektronicznie czterobiegowa skrzynia automatyczna o dwóch trybach pracy
1989 wrzesień - Wersji G60 Syncro (1,8 l, 160 KM)
1990 czerwiec - 5-milionowy Passat
1990 sierpień - Nowy silnik 2,0 l, 115 KM
1991 maj - Wprowadzenie katalizatora do diesla 1,9 l, ograniczenie mocy turbodiesla 1,6 l do 75 KM
1991 czerwiec - Wersja VR6 (2,8 l, 174 KM), wersja Syncro 2,0 l oraz 2,0 l automat,
1992 - układ kierowniczy w standardzie wszystkich wersji
1993 - koniec wytwarzania wersji silnikowych 1,6 l (75 KM) i 1,9 D (68 KM)
1993 sierpień - 20-lecie produkcji, 6,2-milionowy Passat; prezentacja Passata B4 w wersji sedan i kombi (Variant) z silnikami benzynowymi: 1,8 l-2,8 l 75-174 KM, oraz 1,9 l TD 75 KM i 1,9 l TDI 90 KM; dwie poduszko powietrzne i ABS w standardzie
1994 październik - Wersje: 2,0 l 16V, 150 KM i VR6 Syncro, 2,9 l, 184 KM
1996 luty - Nowa wersja TDI 1,9 l - 110 KM
1996 sierpień - Prezentacja Passata B5 w wersji sedan z silnikami benzynowymi 1,6-2,8 l 101-193 KM i dwoma TDI 1,9 l 90 KM i 110 KM
1997 marzec - Prezentacja w Genewie nowego Passata B5 kombi (Variant) oraz Syncro
1997 wrzesień - Wersja VR5 150 KM
1997 październik - Rozszerzenie gamy wersji Syncro (1,8 l, 125 KM, VR5 150 KM, V6 193 KM, TDI 110 KM)
1998 marzec - ESP w opcji topowych modeli
1998 październik - Nowa wersja TDI 1,9 - l 115 KM
1999 styczeń - V6 TDI 150 KM, Tiptronic
1999 kwiecień - ESP dostępne we wszystkich wersjach, zmiana nazw: Syncro na 4Motion, VR5 na V5
1999 wrzesień - ESP w standardzie
1999 październik - V6 TDI z sześciobiegową skrzynią ręczną
2000 marzec - TDI 115 KM, 310 Nm, kierownica wielofunkcyjna
2000 listopad - Modernizacja Passata; silniki diesla: 1,9 l TDI 101 KM i 130 KM, 2,5 l V6 TDI 150 KM, benzynowe: 1,6 l 102 KM, 2,0 l 115 KM, 1,8 l T 150 KM, 2,3 l V5 170 KM, 2,8 l V6 193 KM
2001 czerwiec - Prezentacja wersji W8 z silnikiem 4,0 l, 275 KM, 4Motion, Tiptronic
2001 grudzień - nowy silnik benzynowy 2,0 l 130 KM
2002 grudzień - zakończenie produkcji wersji V5 170 KM
2003 marzec - nowa wersja V6 TDI 2,5 l - 180 KM, z 4Motion, skrzynią sześciobiegową lub Tiptronic
2003 maj - nowa wersja V6 TDI 2,5 l - 163 KM, przednionapędowa, ze skrzynią sześciobiegową lub Tiptronic, koniec produkcji wersji 150 KM

Typ:
Grupa otwarta
Dołączanie:
każdy może dołączyć
Założona:
4.07.2008, 16:15
Kategoria:
Motoryzacja
Tagi:
vw, passat, b1, b2, b3, b4, b5

Założyciel:

Ar M.

Ar M.

administrator IT, C.H.

Moderatorzy:

Ar M.

Ar M.

administrator IT, C.H.

Wyślij zaproszenie do