O grupie

"Reklamacja jest żądaniem klienta kierowanym do Sprzedawca lub Wykonawca usługi, pozostającym w związku z niezadowalającą jakością towaru lub usługi przede wszystkim żądanie wymiany, naprawy towaru lub poprawienia usługi, jak również żądanie zwrotu pieniędzy za towar lub usługę, bądź obniżenia ceny.

Sprawy reklamacji normowane są aktualnie przede wszystkim przez przepisy Kodeksu cywilnego oraz w zakresie sprzedaży konsumenckiej przez przepisy Ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2002 r., Nr 141, poz. 1176).

Na podstawie wspomnianej ustawy kupujący może żądać od sprzedawcy nieodpłatnej wymiany lub naprawy towaru niezgodnego z umową.

Jeśli jednak wada jest istotna i jednocześnie:

1. sprzedawca nie jest w stanie spełnić takiego żądania w określonym czasie;
2. naprawa (wymiana) narażałaby kupującego na znaczne niedogodności;
3. naprawa (wymiana) są niemożliwe lub wymagałyby zbyt wysokich kosztów;
4. konsument ma prawo domagać się obniżenia ceny lub odstąpić od umowy.

Reklamację towaru niezgodnego z umową można złożyć w zasadzie w ciągu 2 lat od jego nabycia (jeśli przedmiotem sprzedaży jest rzecz używana, strony mogą powyższy termin skrócić, jednak nie poniżej jednego roku). W razie wymiany towaru termin ten biegnie na nowo. Co ważne, reklamacja powinna nastąpić nie później niż 2 miesiące po wykryciu niezgodności z umową.

UWAGA: Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli:

1. towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową i jednocześnie
2. niezgodność ta istniała w chwili wydania towaru.
W przypadku stwierdzenia niezgodności towaru z umową przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania

Jeśli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie doprowadzenia towaru wadliwego do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę lub wymianę na nowy, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione.

Powyższych uprawnień nie można wyłączyć ani ograniczyć w drodze umowy zawartej przed zawiadomieniem sprzedawcy o niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową. W szczególności nie można tego dokonać przez oświadczenie kupującego, że wie o wszelkich niezgodnościach towaru z umową lub przez wybór prawa innego niż polskie."


( teks zaczerpnięty ze strony http://strefa.org/definicje/reklamacja.html )

Typ:
Grupa otwarta
Dołączanie:
każdy może dołączyć
Założona:
10.11.2007, 22:36
Kategoria:
Pozostałe
Tagi:
spory, rynek, reklamacje, probleny, prawa, obsługa, KNF, Klienta, jakość, dociekanie, badanie, standardy

Założyciel:

Magdalena J.

Magdalena J.

Zastępca Dyrektora Departamentu Reklamacji

Moderatorzy:

Magdalena J.

Magdalena J.

Zastępca Dyrektora Departamentu Reklamacji

Wyślij zaproszenie do