O grupie
Konsultanci rozwoju organizacyjnego (ang. Organizational Development, OD) rozumieją zarówno ludzi, jak i systemy. Ich celem jest zwiększanie adaptacyjności organizacji, bo wiedzą, że zmiana na lepsze, aby mogła być trwała, musi toczyć się ciągle.
Pojęcie rozwoju organizacyjnego oznacza prowadzenie pracy rozwojowej wewnątrz organizacji oraz kreowanie i umacnianie w niej kultury, której istotnym składnikiem są działania rozwojowe. Konsultant rozwoju organizacyjnego zmierza do tego, by organizacja stała się „organizacją uczącą się” i sama kierowała zachodzącymi w niej zmianami. Aby tego dokonać musi najpierw zrozumieć dynamikę zmian, z którą ma do czynienia w tej konkretnej organizacji, z którą pracuje. W tym celu korzysta zarówno ze swoich konsultingowych “kompetencji miękkich”, jak i ogólnej wiedzy o dynamice organizacyjnej obejmującej ludzi i technologie, systemy i procesy, przestrzeń wirtualną i realną.
Rozwój organizacyjny to praca w takich właśnie złożonych systemach i sieciach. Są one samoregulujące i samo-organizujące się, jednak podlegają wpływom. I poddają się działaniom rozwojowym właśnie dlatego, że ich samoregulacja i samoorganizacja wynika z na nieustannego uwzględniania wpływających na nie czynników i procesów.