Jak wynika z badań Michael Page, niemal 40% firm logistycznych planuje zwiększenie zatrudnienia jeszcze w 2021 r. Paulina Błaszczyk z firmy rekrutacyjnej Michael Page komentuje wpływ pandemii na rynek pracy
Poszukiwani m.in Sourcing Managerowie, Commodity Managerowie, S&OP Managerowie
Na sytuację firm produkcyjnych, handlowych i ich działów odpowiedzialnych za łańcuchy dostaw duży wpływ mają zmiany związane z dostępnością i ceną surowców (np. półprzewodników, stali, granulatu), a także duże i nieprzewidziane wahania sprzedaży w poszczególnych miesiącach roku. Rośnie zapotrzebowanie na ekspertów, którzy potrafią efektywnie docierać do nowych dostawców i negocjować lub re-negocjować ceny materiałów produkcyjnych, ale przede wszystkim zapewnić surowce dla bieżącej produkcji. To, co zwykle było celem zespołów zakupów strategicznych, czyli generowanie oszczędności, dzisiaj jest nadal bardzo ważne, ale priorytetem jest zapewnienie surowców i terminowych dostaw dla bieżącej produkcji. Stosunkowo nowym trendem na Śląsku i w Małopolsce jest rekrutacja na stanowisko S&OP Managera, który jest odpowiedzialny za planowanie popytu, najczęściej we współpracy z działami sprzedaży oraz planowania i produkcji.
Jak wskazuje Michael Page w swoim najnowszym przeglądzie wynagrodzeń, w 2021 r. Sourcing, Commodity Managerowie, w zależności od branży, rodzaju kupowanych komponentów i znajomości języków obcych, mogą liczyć na pensje w wysokości między 13-20 tys. zł brutto. Wynagrodzenia osób na stanowisku S&OP Managera mogą z kolei kształtować się w przedziale 16–22 tys. zł brutto.
Wzrost cen komponentów w połączeniu ze wzrostem cen transportu, który w ciągu 2 lat podrożał niemal o 100%, a czasami nawet o 120%, powoduje, że firmy chętnie poszukują dostawców z Europy, aby skrócić termin dostaw i zmniejszyć koszt transportu. W postcovidowej rzeczywistości przedsiębiorstwa dążą do dywersyfikacji dostawców, aby zabezpieczyć część komponentów w Europie na wypadek kolejnych lockdownów – komentuje Paulina Błaszczyk z firmy rekrutacyjnej Michael Page.
Role globalne lokowane w Polsce
Nie słabnie trend przenoszenia stanowisk regionalnych i globalnych do Polski. Firmy chętnie powierzają specjalistom i managerom z Polski zarządzanie konkretnym obszarem łańcucha dostaw, np. optymalizacją procesu magazynowania, planowaniem produkcji, transportem lub wcześniej już wspomnianymi zakupami. Poszukiwane są osoby na stanowiska takie jak Global Supply Chain Manager, EMEA Planning Manager, Global Commodity Manager, EMEA Logistics Transport Menager, których wynagrodzenia, w zależności od miasta, mogą wynosić od 22 do 35 tys. zł brutto miesięcznie (w zależności od branży i kraju, z którego przenoszone są procesy logistyczne lub zakupowe). Na stanowisku Global Supply Chain Optimisation Manager lub Excellence Manager można liczyć na pensje rzędu 25–30 tys. zł brutto, w zależności od posiadanych kompetencji.