Do 2040 r. płaca realna w Polsce zwiększy się o 141%, dzięki czemu za dwie dekady polskie zarobki będą stanowiły równowartość 71% średnich wynagrodzeń w Wielkiej Brytanii – to wnioski z raportu PwC „International Wage Projections to 2040”. Tak duża presja dla przedsiębiorców ze strony wzrostu kosztów wynagrodzeń przyspieszy biznesową konieczność znaczących inwestycji w automatyzację.
Zgodnie z szacunkami ekspertów PwC w ciągu najbliższych 20 lat pensje w Polsce wzrosną o 141%.
-Powiększająca się luka na rynku pracy w Polsce wywiera ogromną presję na wzrost wynagrodzeń. Mówimy tu o pełnym przekroju zawodów, od tych najprostszych, poprzez bardziej zaawansowane, wymagające unikalnych kompetencji i umiejętności. Polscy pracodawcy konkurują już nie tylko pomiędzy sobą, ale też z firmami za granicą. Wyjściem z tej sytuacji jest z jednej sytuacji wzrost wynagrodzeń, z drugiej zaś konieczność inwestowania w rozwiązania pracooszczędne, czyli w automatyzację procesów” – mówi Piotr Łuba, partner w firmie doradczej PwC.
Do 2025 r. luka na rynku pracy w Polsce istotnie się powiększy. Biorąc pod uwagę prognozowane tempo rozwoju gospodarki i rosnące potrzeby biznesu, konieczne będzie zatrudnienie dodatkowo ok. 1,5 mln osób w perspektywie najbliższych 6 lat – wynika z raportu PwC „Rosnąca luka na rynku pracy w Polsce. Jak ją zniwelować?”.
Mimo tak szybkiego wzrostu płac w Polsce w 2040 r. średnie miesięczne wynagrodzenie będzie niższe niż w dojrzałych gospodarkach na świecie i zbliży się do 3 tys. dol., podczas gdy w Wlk. Brytanii osiągnie poziom niemal 4 tys. dol., a w Korei Południowej niemal 5,5 tys. dol. Dla przypomnienia, jak podał Główny Urząd Statystyczny, przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw w styczniu 2019 roku wyniosło 4931,8 zł (ok. 1300 dolarów), co oznacza wzrost rdr o 7,5 proc.
Automatyzacja zacznie się opłacać
Wraz z prognozowanym wzrostem wynagrodzeń coraz więcej polskich firm będzie skłaniało się ku nowoczesnym rozwiązaniom.
Automatyzacja może przynieść im korzyści w postaci oszczędności kosztowych i czasowych, ale także wyeliminować powtarzalne i rutynowe czynności, dając tym samym szansę na zwiększenie zaangażowania pracowników. Wcześniej automatyzacja wdrażana była głównie w firmach przemysłowych jako udoskonalenie i optymalizacja kosztowa procesów produkcyjnych, dziś transformacja dotyka wiele czynności biurowych oraz następuje automatyzacja części procesów sprzedażowych i kontaktu z klientami.