Zgodnie z rocznym podsumowaniem badania Confidence Index przeprowadzonym przez firmę rekrutacyjną Michael Page przedsiębiorstwa – aby utrzymać obecnych pracowników oraz przyciągnąć nowych – powinny m.in. zadbać o dobrą atmosferę oraz stworzyć możliwości do rozwoju. Ponadto, muszą one zwrócić uwagę na odpowiednie benefity – zarówno te standardowe, jak i zyskujące na popularności. Sytuację na rynku pracy w 2018 roku w tych obszarach podsumowuje Piotr Dziedzic, dyrektor w Michael Page i członek zarządu Polskiego Forum HR.
– Utrzymanie dobrych pracowników oraz przyciągnięcie do firm nowych kandydatów staje się coraz większym wyzwaniem dla działów HR. Sprzyja temu zarówno niska stopa bezrobocia – zgodnie z danymi GUS w październiku wyniosła ona 5,7 proc. Co ważne, zaoferowanie wyższej pensji może już nie wystarczyć, aby utrzymać i przyciągnąć do przedsiębiorstwa talenty. Jak wynika z rocznego podsumowania naszego badania Confidence Index, perspektywa lepszych zarobków jest ważna tylko dla 43 proc. ankietowanych w 2018 roku – zauważa Piotr Dziedzic.
„Miękkie” atuty pracy, na których powinni skupić się pracodawcy
Jak wynika z badania Michael Page, dobra atmosfera w pracy jest czynnikiem, który najbardziej wpływa na pozostanie pracownika w firmie. – Aż 97 proc. pracowników uznało relacje z przełożonym i współpracownikami za bardzo istotny aspekt życia zawodowego – mówi dyrektor w Michael Page.
Ponadto, dla respondentów ważne było także zachowanie work-life balance na co łącznie w ciągu roku wskazało 89 proc. badanych. – Polacy wg danych rynkowych spędzają tygodniowo średnio ok. 44 godz. w pracy. Ponadto, w ostatniej dekadzie technologia stała się coraz bardziej znaczącym elementem naszego życia zawodowego. Wielu pracowników w Polsce wykorzystuje narzędzia służbowe – tj. telefony i laptopy – także do celów osobistych poza godzinami pracy, co również sprawia, że granice pomiędzy życiem w pracy a czasem wolnym i rozrywką ulegają zatarciu – zwraca uwagę Piotr Dziedzic. – Jednym z elementów poprawy równowagi między życiem prywatnym i zawodowym może być więc np. wprowadzenie elastycznych godzin pracy, czym jest zainteresowanych 65 proc. badanych oraz umożliwienie pracownikom częściowej pracy zdalnej – 52 proc. wskazań – dodaje.
Co więcej, aż prawie 69 proc. ankietowanych przyznało, że zwraca uwagę na przestrzeganie przez firmę zasad społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Jednocześnie co trzeci badany, jako powód potencjalnej zmiany pracodawcy wskazał w bieżącym roku potrzebę pracy w bardziej etycznym przedsiębiorstwie. – Aktywne działania CSR wzmacniają wizerunek firmy nie tylko w oczach jej klientów, ale także pracowników. Budują zaufanie i lojalność, zwiększają inicjatywę i zaangażowanie i co ważne – integrują zespół – wskazuje Piotr Dziedzic.
Najbardziej popularne benefity
Badanie Confidence Index pokazuje, że polscy pracownicy wysoko cenią pozapłacowe benefity oferowane przez pracodawcę. Wśród nich najbardziej pożądany jest dostęp do szkoleń. Wskazywało na to w ciągu roku średnio aż 92 proc. respondentów. – Otwartość do zdobywania nowych umiejętności przez Polaków wynika z faktu, że jesteśmy bardzo ambitni – zgodnie z GUS tylko w 2017 roku dyplom ukończenia studiów wyższych odebrało 387,5 tys. absolwentów, czyli o 6,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Widać więc, że zależy nam na stałym rozwoju, także w pracy. Chęć uczenia się jest szczególnie widoczna wśród młodszych pracowników i maleje w starszych grupach wiekowych. Skorelowane jest to zapewne z tym, iż młodsi kandydaci chcą zdobyć jak największe doświadczenie zawodowe, które pozwoli im osiągnąć lepszą pozycję na rynku – podkreśla ekspert.
Duże znaczenie dla pracowników i kandydatów ma także taki dodatek jak prywatna opieka zdrowotna (87 proc.) oraz ubezpieczenie na życie (72 proc.). – Są to benefity, które wzmacniają u pracownika poczucie bezpieczeństwa dla niego i jego rodziny. Taki dodatek ociepla też wizerunek pracodawcy, jako firmy dbającej o pracowników. Dla 62 proc. ankietowanych duże znaczenie ma dysponowanie służbowym laptopem lub telefonem. Ponad połowa (51 proc.) zwraca uwagę także na to, czy ma dostęp do samochodu służbowego. – Choć oferowanie podstawowych narzędzi służbowych wydaje się być standardową praktyką, to okazuje się, że pracownicy nadal przywiązują wagę do tego aspektu – zauważa ekspert. Dla kandydatów atrakcyjne są także karty sportowe – zainteresowanych nimi jest prawie połowa badanych (48 proc.).
– Nasze badanie wykazało, że oferta standardowych benefitów, jest bardzo szeroka i popularna wśród pracowników. Niemniej, jeśli firmy chcą się wyróżnić i zrobić na pracownikach oraz kandydatach większe wrażenie powinny postawić na mniej powszechne i rzadziej spotykane rozwiązania. W przyszłości będą one zyskiwać na popularności, z uwagi na rosnące nimi już teraz zainteresowanie. Warto tutaj wspomnieć np. o dodatkach urlopowych, czy programach oszczędnościowych, którymi w ciągu 2018 roku było zainteresowanych kolejno 43% i prawie 40 proc. badanych – wskazuje Piotr Dziedzic.