Czy przestrzeganie zasad savoir-vivre pomoże nam osiągnąć sukces rekrutacyjny? Odpowiedź jest prosta: tak, pomoże. Niekoniecznie musimy być mistrzami protokołu dyplomatycznego, ale na pewno warto zachować podstawowe zasady dobrego wychowania. Poznaj zasady savoir-vivre na rozmowie kwalifikacyjnej.
1. Jak się ubrać na rozmowę kwalifikacyjną?
Dostosuj strój do profilu firmy, do której idziesz na spotkanie. Przykładowo firmy z obszaru finansów i bankowości będą wymagały dress codu. Ubierz się oficjalnie: elegancka spódnica/spodnie, koszula/marynarka, eleganckie buty (niezbyt wysoki obcas, zakryte palce). Jeśli idziesz do firmy z branży reklama/marketing/media możesz sobie pozwolić na strój swobodny. Jeśli pójdziesz oficjalnie ubrany na rozmowę do organizacji, w której ewidentnie dress code nie obowiązuje, może być to nawet ocenione negatywnie (ktoś może pomyśleć, że nie przygotowałeś się do rozmowy, nie wiesz nic o firmie albo że do niej nie pasujesz)
2. Nie spóźnij się na rozmowę o pracę
Bądź na czas – nie spóźnij się ani nie bądź zbyt wcześnie (optymalnie 5-10 min). Jednym słowem bądź punktualnie. Oczywiście nie dajmy się zwariować, jeśli w drodze na rozmowę przydarzy się jakaś kolizja na drodze, środek komunikacji całkowicie zawiedzie – po prostu zadzwoń do osoby, z którą jesteś umówiony, przeproś i uprzedź o swoim spóźnieniu.
3. Przywitaj się z rekruterem
Poczekaj aż rekruter pierwszy poda Ci rękę, przedstaw się. Poczekaj aż zostanie Ci wskazane Twoje miejsce, lub chwilkę odczekaj żeby inni usiedli – będziesz miał pewność, że nie podsiadłeś rekrutera. ;)
4. Bądź kulturalny
W trakcie rozmowy zachowaj standardowe zasady kulturalnej rozmowy. Nie przerywaj innym, używaj gestykulacji w wyważony sposób (jeśli masz problem z gestykulowaniem, używasz jej w nadmiarze, możesz trzymać w rękach długopis – tylko się nim nie baw!)
Co należy zrobić po rozmowie o pracę?
Można się spotkać z różnymi poradami dotyczącymi naszych działań po rozmowie. Niektórzy piszą o tym, żeby wysłać wiadomość z podziękowaniem i potwierdzeniem naszego zainteresowania ofertą. Takie działanie może zostać odebrane pozytywnie, ale jeśli tego nie zrobimy nie wpłynie to na ocenę naszej osoby.
Czy prosić rekrutera o informację zwrotną?
Oczywiście to sam rekruter powinien się z nami skontaktować i przekazać pozytywną lub negatywną wiadomość, niestety nie zawsze tak się dzieje. Co wtedy? Ja bym odczekała zapowiedzianą przez rekrutera ilość czasu na odpowiedź, jeśli bym jej nie otrzymała w terminie, krótko po nim wysłałabym wiadomość z prośbą o informację zwrotną. Oczywiście każdy musi podjąć decyzję sam, według własnych potrzeb i oceny sytuacji.
Podsumowanie – savoir-vivre na rozmowie kwalifikacyjnej
Stosując najprostsze zasady savoir-vivru podczas rozmowy rekrutacyjnej, unikniemy niezręcznych sytuacji, które w konsekwencji mogą spowodować negatywny odbiór naszej osoby. Pamiętajmy o nich nie tylko podczas oficjalnych spotkań ale również w całym życiu!