W badaniu „Życie w pracy” przeprowadzonym przez firmę rekrutacyjną Michael Page, 68 proc. respondentów przyznało, że każdego dnia po godzinach pracy oraz w weekendy odpowiada na e-maile lub odbiera telefony służbowe. Wiąże się z tym fakt, że ponad 83 proc. ankietowanych posiada co najmniej jedno służbowe urządzenie elektroniczne – telefon, laptop lub tablet.
Uzyskane wyniki pokazują, że technologia stała się istotnym elementem naszego życia zawodowego, w skutek czego widać też znaczący poziom swoistego „zacierania się” granic pomiędzy pracą a sferą prywatną. W opinii aż 77 proc. respondentów urządzenia, którymi wspomagają się oni w pracy zmieniły ich życie, przy czym aż 61 proc. uważa, że zmiana ta ma charakter negatywny
Wśród powodów, dla których pracownicy pozostają skomunikowani ze swoim światem zawodowym po godzinach należy wymienić poczucie odpowiedzialności (65 proc.). Co ciekawe, widoczny w tej kwestii jest wyraźny rozdźwięk z uwagi na płeć – takiej odpowiedzi udzieliło 55 proc. kobiet vs. 72 proc. mężczyzn. Kolejnym powodem wskazanym przez respondentów jest poczucie obowiązku (42 proc.).
Jak pokazuje badanie Michael Page, prawie połowa respondentów (48 proc.) byłaby gotowa wykonywać pracę podczas urlopu. Nawet jeśli miałoby to być jedynie sprawdzenie skrzynki pocztowej bądź odebranie telefonu. Z kolei ponad 37 proc. badanych przyznało się, że skrzynkę pocztową sprawdza codziennie – również w weekendy. Natomiast 30 proc. każdego dnia, także w sobotę i niedzielę, odbiera telefony służbowe.
Ciekawym zjawiskiem zaobserwowanym w badaniu jest także fakt, że niemal co trzeci ankietowany (29,1 proc.) wskazał, że często za pośrednictwem prywatnego telefonu załatwia sprawy zawodowe. Jeszcze więcej, bo 42,7 proc. respondentów przyznało, że obowiązki służbowe często wykonuje na laptopie prywatnym.