Przygotowując się do rozmowy kwalifikacyjnej, możesz zastanawiać się, jakie pytania zada Ci przyszły pracodawca. Chociaż nie ma możliwości, aby precyzyjnie określić, jakie dokładnie tematy zostaną podczas rozmowy rekrutacyjnej poruszone, zawsze istnieje kilka rodzajów popularnych pytań, których można się spodziewać i wcześniej solidnie przygotować się do odpowiedzi
Firma Digitalx.pl zwróciła się do znanych liderów biznesu, przedsiębiorców oraz menedżerów świata E-commerce i Digital, aby dowiedzieć się, jakie są ich ulubione i najciekawsze pytania, które lubią zadawać swoim rozmówcom podczas rekrutacji. Wskazali nam nie tylko pytania, ale także dostarczyli uzasadnienia i własne przemyślenia stojące za tymi konkretnymi pytaniami.
Każdy menedżer jest inny, jak inne są firmy które prowadzą lub dla których pracują, dlatego czasem nawet na pierwszy rzut oka podobne pytania mogą różnić się w samej intencji, jaka za nimi stoi. Analizując i przygotowując odpowiedzi na te pytania, możesz wcześniej opracować przekonywujące odpowiedzi, które zrobią świetne wrażenie podczas rozmowy kwalifikacyjnej i zdecydują o Twoim przyszłym zatrudnieniu.
W cyklu Centrum Kariery i DigitalX 20+ znanych polskich ekspertów branży Digital dzieli się z najlepszymi pytaniami rekrutacyjnymi oraz wskazówkami, czego poszukają w odpowiedziach od kandydatów. Kolejna część naszego cyklu już 25 maja w Centrum Kariery Goldenline.
Jakub Gierszyński – Sephora – E-commerce Director
Jakie są 3 pozytywne i 3 negatywne rzeczy jakie mógłbym usłyszeć o Tobie od osób, z którymi współpracowałeś?
Pytanie zadaje w drugiej części rozmowy, kiedy jesteśmy po – small talk – i części dotyczącej doświadczenia zawodowego. Na tym etapie rysuje mi się pierwszy obraz kandydata. Pytanie jest zaprojektowane, aby usłyszeć z perspektywy, kandydata jak go oceniają osoby, z którymi pracował. Staram się przez nie sprawdzić samoświadomość rekrutowanego i poziom jego empatii. Przy tym mogę zderzyć swoje pierwsze odczucia jakie mam na temat mojego rozmówcy.
Zbigniew Nowicki – Bluerank – Co-Managing Director
Opowiedz mi proszę o swoim hobby?
Celem każdego spotkania jest znalezienie kolejnego talentu do firmy. Zapytanie kandydata o jego hobby, to potężne narzędzie podczas spotkania rekrutacyjnego zbliżające nas do wyłonienia najlepszych kandydatów. Silnie wierzę, iż pracownicy posiadający życiową pasję i idąca za tym wewnętrzną równowagę są w stanie rozwijać się w kierunku przywództwa, łatwiej przyswajać nowe umiejętności lub zająć się nowymi projektami. Dlatego, jako pracodawca uważam, że pracoholicy i żywe roboty wykazują wysoki potencjał “załatwiania spraw”, ale niestety niski potencjał rozwoju.
Osoba zaangażowana w rozwój własnej pasji, wykraczającej poza biznes, jest bardziej wszechstronna. Często oznacza to, że dzięki nabytym doświadczeniom, jest zbiorem różnorodnych informacji, spostrzeżeń i perspektyw. Tacy kandydaci są myślicielami przyszłości. To pracownicy, którzy podejmują skalkulowane ryzyko, eksperymentują, sugerują ulepszenia i lepiej rozumieją otaczający nas świat – a dzięki temu również potrzeby naszych klientów.
Maciej Żyto – PLAY – Digital Director
Gdybyś był prezesem swojej obecnej firmy, to jaką jedną rzecz zrobiłbyś w niej i dlaczego?
To pytanie bada 2 aspekty. Pierwszy – czy kandydat widzi tzw. duży obrazek. Czy zastanawia się (a może nawet rozumie) jaki strategicznie istotny problem ma jego bieżąca organizacja. Drugi aspekt – to badanie ambicji – czy kandydat wchodzi w buty prezesa, w domyśle, że aspiruje już dziś do seniorskich funkcji. Czy ta aspiracja się materializuje w myśleniu o organizacji.
Wojciech Zięba – Decathlon Polska – E-commerce & Omnichannel Director
Jeżeli mógłbyś być zawodowym sportowcem to jakiej dyscypliny i dlaczego?
Pytanie ma na celu zbadanie naturalnych predyspozycji i cech osobowości kandydata. W jakim środowisku czuje się najlepiej, czy lubi współpracę i grę drużynową, czy raczej dyscypliny indywidualne. Jakiego typu rywalizacja jest mu bliższa, czy chciałbym realizować się w sportach wymagający dużego wysiłku fizycznego, czy raczej precyzji i techniki w działaniu. Dodatkowo sport jest bardzo wdzięcznym tematem do rozwinięcia rozmowy i szerszego zbadania cech osobowości.
Mikołaj Wezdecki – Eobuwie.pl – Dyrektor E-commerce
Ile stacji paliwowych jest w Warszawie?
Umiejętność sprawnego analizowania tematu i wyciągania wniosków w oparciu o brak danych.
Łukasz Szymula – Tradedoubler – Country Manager CEE/Poland
Jaka jest Twoja pasja?
Dla mnie zawsze na koniec ważne jest z jakim Człowiekem współpracuje. Nie z jakim Pracownikiem. Kompetencji zawodowych można się nauczyć, można nabywać wiedzę ekspercką, uczyć się nowych umiejętności. To jakim się jest Człowiekem jest bardziej złożoną rzeczą. Poznanie pasji dopiero co poznawanego Kandydata pozwala mi częściowo poznać jakim jest on Człowiekiem. Szczególnie jest to ważne w rozmowie z Kandydatami o małum doświadczeniu zawodowym.
Pasja jest bardzo ważna – wspiera nas w działaniu w poczuciu sensu, daje nam napęd i energię do działania, do pokonywania trudności. To jak Kandydat pokonuje trudności w swoich pasjach, zainteresowaniach może pokazać jak sobie będzie radzić w trudnosciach w pracy. Mam też przekonanie, że pasja wspiera nas w budowaniu równowagi prywatnej i zawodowej. Ważne jest dla mnie praca z autetycznymi i empatycznymi Współpracownikami. A pasja bardzo buduje naszą autentyczność. „Pasja jest twoją radością, jest esencją tego, kim jesteś. Musisz go rozpakować i znaleźć ”/Jackie St. Onge/
Michał Blak – edrone – CEO
Opowiedz mi o jednym największym sukcesie i jednej największej porażce zawodowej.
Pytanie pozornie dotyczy historii z poprzedniej pracy. W rzeczywistości dowiem się z niego kilku rzeczy na temat kandydata:
- Czy ma ciekawą osobowość i będę z nim chciał pracować na codzień;
- Czy jest kreatywny;
- Czy jest zaangażowany i nie boi się podejmować wyzwań;
- Czy będzie inspirować innych i dzielić się doświadczeniem;
- Czy jest prawdomówny i otwarty.
Jeśli kandydat na stanowisko biznesowe odpowie, że jego największą porażką było to, że nie domknął jakiegoś deala, to znaczy, że ma wąski horyzont i nie widzi prawdziwych problemów, lub jest nie szczery. Taka osoba nie pasuje do organizacji stawiającej na ‚radical candor’. Z kolei opowieści o największych sukcesach pozwalają mi zrozumieć jakie są najsilniejsze strony kandydata. W wyborze najlepszych talentów ważniejsze jest to w czym jesteś dobry, a nie to czego nie potrafisz.
Sascha Stockem – Nethansa – CEO
Co musiałoby się wydarzyć, aby podjęcie pracy w tej firmie okazało się dla Ciebie jedną z najlepszych decyzji w życiu?
Chciałbym wiedzieć jakie są życzenia kandydata i jak wyobraża sobie pracę w idealnym przypadku. Być może podpowie to co musimy zrobić jako pracodawca, aby być postrzeganym jako jedno z najlepszych miejsc pracy. Oczywiście również po to, aby zrozumieć jego tok myślowy.
Damian Zapłata – Allegro – COO, Board Member
Co by powiedział na Twój temat ktoś kto Ciebie lubi? Co powiedziała by osoba która za Tobą nie przepada?
Podczas rekrutacji bardzo istotne jest aby nie tylko poznać umiejętności i doświadczenia kandydata/ki, ale również poznać jej/jego osobowość i cechy charakteru. Szczególnie jest to ważne przy rekrutacji liderów, którzy swoja postawą i zachowaniem będą wpływać na kulturę pracy i efektywność zespołów.
Tak sformułowane pytanie pozwala kandydatom spojrzeć na siebie oczami innych osób i zrozumieć jak są postrzegane.
Dzięki takiej formule pytania, kandydaci czy kandydatki potrafią być bardziej spontaniczni i opowiedzieć o sobie z większym dystansem i są bardziej otwarci czy bardziej otwarte na szczerą rozmowę o swoich cechach charakteru. Często jednak zdarza się, że kandydat/ka mają trudności aby szybko odpowiedzieć na takie pytanie lub potrzebują dłuższej chwili do zastanowienia. Dla mnie to sygnał, że ich świadomość własnego wpływu na otoczenie jest niska. Od efektywnego lidera/ki oczekuje, że rozumie jak jej cechy charakteru mogą wpływać na zespół i jest świadomy/ma jak unikać sytuacji w których mogą one mieć negatywny wpływ na innych pracowników. To doskonałe pytanie na ocenę poziomu inteligencji emocjonalnej – dodaje.
Artykuł powstał we współpracy z firmą rekrutacyjną Digitalx.pl, specjalizującą się w rekrutacjach w nowoczesnej i dynamicznie rozwijającej się branży E-commerce i Digital Marketing.
Już 25 maja zaprezentujemy kolejne pytania, jakie zadają eksperci z branży E-commerce i Digital Marketing. W oczekiwaniu na nie zajrzyj do naszego poradnika Kompas kariery.