Przestrzeganie przez firmy zasad społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) jest ważne dla ponad 66 proc. Polaków. Jednocześnie, już co trzeci badany (33 proc.), jako powód potencjalnej zmiany pracodawcy wskazał potrzebę pracy w bardziej etycznym przedsiębiorstwie – wynika z badania Confidence Index przeprowadzanego cyklicznie przez firmę rekrutacyjną Michael Page.
Polacy coraz większa wagę przykładają do środowiska pracy. Etyka w firmie jest trzecim, po kwestii rozwojowej i finansowej, najczęściej wymienianym czynnikiem, który może determinować kandydatów do zmiany miejsca zatrudnienia. W 1. kwartale 2018 r. na istotność tego aspektu wskazało o 3 p.p. więcej badanych niż w analogicznym okresie w 2017 r. Jeszcze większą rolę odgrywa społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR), na którą zwraca uwagę 2/3 polskich pracowników.
Im młodsi tym bardziej świadomi
Jak pokazuje badanie, zainteresowanie tematem CSR jest większe wśród młodszych pracowników i stosunkowo maleje w starszych grupach wiekowych. Przestrzeganie zasad społecznej odpowiedzialności jest ważnym aspektem dla niemal 70 proc. badanych między 18 a 29 r. ż. i 66 proc. 30-to i 40-to latków. Wśród ankietowanych powyżej 50 r.ż., znaczenie tej kwestii potwierdziło 63 proc. ankietowanych. Wg badania, zwolennikami idei CSR częściej są mężczyźni niż kobiety. Ponad 73 proc. panów i 60 proc. kobiet przyznało, że chciałoby pracować w społecznie odpowiedzialnej firmie.
– Wyniki badań przeprowadzone wśród polskich respondentów pokrywają się także z globalnymi tendencjami. Deloitte w „Millennial Survey 2017” zwraca uwagę, że dla milenialsów, czyli obecnych 20-to i 30-latków, duże znaczenie ma zaangażowanie biznesu w działania społeczne. 75 proc. przedstawicieli tego pokolenia uważa, że biznes ma pozytywny wpływ na społeczeństwo, jednak taki sam odsetek przyznaje, że firmy nie wykorzystują swojego potencjału, aby pomóc w zwalczaniu problemów społecznych – mówi Piotr Dziedzic, dyrektor w Michael Page i członek zarządu Polskiego Forum HR.
Dwustronne korzyści
Potrzeba angażowania się w działania CSR widoczna jest nie tylko ze strony pracowników, ale także pracodawców. Jak wynika z raportu Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej, coraz więcej firm zauważa realne korzyści wynikające z aktywności na tym polu. 64 proc. przedsiębiorstw traktuje to, jako szansę na wzmocnienie własnego wizerunku, natomiast już 44 proc. właścicieli przyznało, że CSR pomaga im zdobyć zaufanie i lojalność pracowników. To tłumaczy, dlaczego coraz więcej działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu adresowana jest głównie do zespołu, a w drugiej kolejności do konsumentów i otoczenia.
– Na zmianę podejścia do CSR wpływa przede wszystkim silna pozycja kandydatów na rynku pracy, których oczekiwania względem pracodawców są coraz wyższe. Oferowanie dobrego wynagrodzenia, możliwości rozwoju, czy benefitów dodatkowych jest już praktycznie standardem i może nie wystarczyć, aby przyciągnąć do firmy wartościowe osoby. Magnesem za to może być zorganizowanie wolontariatu pracowniczego, czy stworzenie platformy umożliwiającej aktywne działanie na rzecz innych – dodaje Piotr Dziedzic.