Magazyny zapewnią nowe miejsca pracy

Rynek magazynowy w kraju rozwija się w bardzo szybkim tempie. W ostatnich pięciu latach powierzchnia magazynowa zwiększyła się dwukrotnie. Kolejne zakłady pracy są w budowie, a zapotrzebowanie na pracowników w tym sektorze rośnie

Powierzchnia magazynowa w Polsce wynosi w sumie 25 mln mkw., a niedługo zbliży się do 30 mln mkw. Jest to spowodowane wydarzeniami, które dotknęły świat w ostatnich latach.

Rynek magazynowy jest bardzo rozgrzany. Po chwilowym spowolnieniu na początku pandemii i niepewności związanej z wojną, wszystko nadal działa z pełną parą i obserwujemy rosnące zainteresowanie ze strony inwestorów i najemców. Oczywiście pojawia się kilka globalnych problemów, m.in. zaburzenia łańcuchów dostaw czy ograniczona dostępność surowców i towarów oraz rosnące koszty budowy i wysoka inflacja. Konsekwencje tych zjawisk m.in. w postaci rosnących czynszów najmu, widzimy już wyraźnie w naszym regionie Europy Środkowo-Wschodniej, w tym w Polsce. Mimo to sektor dalej będzie się rozwijał, dzięki temu miejsc pracy będzie przybywać – mówi Beata Hryniewska, szefowa Działu Powierzchni Magazynowych i Przemysłowych w CBRE.

Braki kadrowe

W Polsce przybywa magazynów, a w efekcie rośnie liczba miejsc pracy. W budowie jest obecnie 4,5 mln mkw. takich powierzchni, czyli prawie dwa razy więcej niż w 2021 r. Niezmiennie duże jest zapotrzebowanie na menadżerów, kierowników, specjalistów, spedytorów, planistów czy brygadzistów takich obiektów.

W piątej edycji „Raport Wynagrodzeń dla sektora przemysłowego” po raz pierwszy pojawiła się kategoria centrów dystrybucyjnych. Ma to bezpośredni związek z dynamicznym rozwojem sektora magazynowego w Polsce i było dla nas oczywistym wyborem, przy tworzeniu struktury raportu – mówi Danuta Protasewicz, Regional Manager z firmy Grafton Recruitment.

Szukasz pracy? Chcesz się rozwijać?
Goldenline to miejsce dla Ciebie!

Manager może dobrze zarobić

Z danych Grafton Recruitment oraz CBRE wynika, że na najwyższe wynagrodzenie mogą liczyć managerowie centrów dystrybucyjnych.

Ich wynagrodzenia wahają się od 15 do nawet 25 tys. zł brutto miesięcznie w zależności od regionu Polski. Najlepiej można zarobić w województwie mazowieckim i wielkopolskim, bo do 25 tys. zł brutto miesięcznie. O tysiąc mniej dostanie menadżer w pomorskim, śląskim, małopolskim i dolnośląskim. Najmniej płacą w województwie łódzkim, bo maksymalnie 20 tys. zł brutto miesięcznie – mówi Danuta Protasewicz, Regional Manager z firmy Grafton Recruitment.

W logistyce nie oszczędzają

Kierownicy logistyki zarobią maksymalnie 18 tys. zł brutto miesięcznie w województwie mazowieckim. W Dolnośląskim, Śląskim, Pomorskim i Wielkopolskim wynagrodzenia to maksymalnie 17 tys. zł brutto miesięcznie, a w Małopolskim 16 tys. zł brutto miesięcznie. Najmniej na stanowisku kierownika logistyki można zarobić w województwie łódzkim, bo najwyżej 15 tys. zł brutto miesięcznie. Stawki w Polsce zaczynają się od 11 tys. zł brutto miesięcznie.

Specjalista ds. logistyki zarobi od 6 do 9 tys. zł brutto miesięcznie, a spedytor od 5 do 9 tys. zł brutto miesięcznie. Planista może liczyć na wynagrodzenie od 6,5 do 10 tys. zł brutto miesięcznie (najwięcej można zarobić na Mazowszu), a brygadzista zarobi ok. 5-7 tys. zł brutto miesięcznie niezależnie od regionu.

Magazyny rosną jak grzyby po deszczu

Spośród kluczowych dla sektora magazynowego regionów kraju najwięcej obiektów buduje się w województwie łódzkim – aż 778,2 tys. mkw. Na drugim miejscu jest śląskie, gdzie powstaje 705,7 tys. mkw. nowej powierzchni magazynowej. W województwie dolnośląskim w budowie jest 631,8 tys. mkw. zakładów pracy tego typu.

Na Mazowszu (licząc z Warszawą) powstaje 551,7 tys. mkw. obiektów, w Wielkopolsce 475,8 tys. mkw., w województwie lubuskim 359,7 tys. mkw., w Zachodniopomorskim 309,2 tys. mkw. Na Pomorzu buduje się 213,6 tys. mkw. magazynów, a w Małopolsce 89,4 tys. mkw.

Sektor magazynowy, podobnie jak inne, zmaga się z różnymi zawirowaniami, związanymi chociażby z nową falą COVID-19 w Chinach. To powoduje kolejne zakłócenia produkcji i logistyki oraz opóźnienia w dostawach towarów do Polski i Europy. Firmy, z związku z tym, będą chciały zwiększać zapasy w magazynach, aby zabezpieczyć się przed kolejnymi zakłóceniami w łańcuchach dostaw. To napędzi popyt na powierzchnię i tym samym na pracowników, którzy będą mogli te zwiększone dostawy obsłużyć. Pracy w logistyce na pewno nie zabraknie – podsumowuje Beata Hryniewska, szefowa Działu Powierzchni Magazynowych i Przemysłowych w CBRE.

centrum kariery cv dokumenty aplikacyjne działanie efektywność goldenline GoldenLine od kuchni kariera kariera zawodowa kompetencje marka osobista motywacja nowa praca nowe oferty pracy oferty pracy oferty zatrudnienia personal branding porada porady goldenline porady rekrutacyjne praca praca biurowa praca w IT praca zdalna pracownicy przegląd pracy rekrutacja rozmowa kwalifikacyjna rozmowa rekrutacyjna rozwój rozwój kompetencji rozwój osobisty rozwój zawodowy rynek pracy sukces szukam pracy szukanie pracy umiejętności weekendowy przegląd pracy wynagrodzenia wynagrodzenie zarobki zatrudnienie zmiana pracy ścieżka kariery