W pracy spędzamy ponad połowę naszej dziennej aktywności. Co zrobić, aby realizowane wyzwania były zgodne z naszymi wartościami i sprawiały nam satysfakcję?
Momenty liczone minutami…
- 120 960 minut
- 2016 godzin
- czyli 252 dni pracujących rocznie…
Pomnóż to przez liczbę lat, które zostały Ci do emerytury. Robi wrażenie, prawda? Tyle czasu średnio spędzamy w pracy. Niektórzy nawet więcej.
Czas jest dobrem ograniczonym i nie do odzyskania. Warto zatem zainwestować go mądrze. Chyba nie wyobrażasz sobie spędzić całego życia w pracy, której wręcz nie znosisz? Chyba nie wyobrażasz sobie nosić całe życie przyciasnego garnituru, który ani Cię nie zdobi, ani nie daje Ci satysfakcji? Ten garnitur to doskonała metafora pracy, która jest niedopasowana do Ciebie. Do Twoich wartości, stylu życia. Do Twoich talentów.
Czy takiej właśnie pragniesz?
Ja w 100% nie.
Wartości, czyli…
Czym zatem są wartości? Lubię porównanie do kompasu. Kompas wyznacza bowiem kierunek. Kierunek, w którym warto zmierzać. Wartości będą zatem pokazywały Ci właściwą drogę. Uświadamiając je sobie unikniesz takich ról, które będą z Tobą niezgodne.
Podam Ci przykład z życia.
Łukasz wybrał ścieżkę zgodną z jego kierunkiem studiów i został asystentem projektanta instalacji gazociągowych. Z biegiem czasu okazało się, że praca ta wymaga licznych delegacji, pracy na budowach setki kilometrów od domu. Co więcej, firma, w której pracował charakteryzowała się skostniałą kultura organizacyjną, a o rozwoju można było pomarzyć.
Łukasz czuł, że go to bardzo męczy. Dlaczego? Bo odczuwał wewnętrzny konflikt między tym, co dla niego istotne, a rzeczywistością w miejscu pracy. Po pierwsze, cenił sobie elastyczność i możliwość godzenia życia zawodowego i prywatnego (tzw. work-life balance). Źle się czuł w sytuacji, gdy praca uniemożliwiała mu realizację jego pasji. Druga kwestia: rozwój. To było dla niego kluczowe. Wiele lat uczył się języków, był ambitny, chciał rozwinąć skrzydła. Tu nie było to możliwe.
Zdecydował się na zmianę, by zawalczyć o siebie i pracę zgodną z wartościami.
Jak poznać swoje wartości i znaleźć zgodną z nimi pracę?
- Poszukaj listy wartości w internetowych źródłach. Wydrukuj listę i następnie zostaw na liście 10 najważniejszych dla Ciebie wartości.
- Uszereguj je w kolejności od kluczowych do mniej istotnych. Jak teraz wygląda Twoje Top 3? Co przyświeca Twoim działaniom? Co będzie wpływało na Twoje wybory?
- Zastanów się teraz, co dokładnie te wartości oznaczają dla Ciebie. Jak je definiujesz?
- Na ile w aktualnej pracy możesz być w zgodzie z nimi? W skali od 1-10 jaką notę byś przyznała? Jeśli większość z nich jest poniżej 5, to oznacza, że coś nie do końca tutaj gra…
W tym momencie warto zrobić przegląd zawodów, które Ciebie interesują i odpowiedzieć sobie na pytanie, czy w tych rolach będziesz spójny ze swoimi wartościami. Istotne jest dla Ciebie bezpieczeństwo i stabilizacja zatrudnienia, a praca jest w oparciu o umowę o dzieło? Być może nie tędy droga…
I kolejna kwestia: zrób listę firm, które Cię interesują i poczytaj, jaka jest ich misja, wizja, wartości. To sporo powie Ci o kulturze organizacyjnej i o tym, czy dana firma będzie bliska temu, co dla Ciebie istotne.
Wybierz pracę, która pozwoli rozwinąć Twoje talenty
- Zdefiniowanie wartości, to pierwszy i najważniejszy krok.
- Drugi, to uświadomienie sobie swoich mocnych stron.
- Gdy spoglądasz w przeszłość, w jakich zadaniach osiągałeś ponadprzeciętne rezultaty? Czy występuje tu jakiś wspólny motyw?
- Wykonując jakie obowiązki czujesz flow? Poczucie spełnienia?
Spisz swoje wnioski. Być może to pozwoli znaleźć Ci Twoje najważniejsze talenty.
Oprócz tego, pomocne mogą być Strenghts Finder Instytutu Gallupa. To badanie pomoże Ci zdefiniować jakie są Twoje atuty. Ja ten test szczególnie cenię, gdyż opiera się na wieloletnich badaniach naukowych. Mnie utwierdził w przekonaniu, że ścieżka konsultanta kariery i People& Change Managera, to moja droga.
Kolejny krok, to połączenie wartości i Twoich talentów z tym, co sprawia Ci frajdę i przegląd ofert, zawodów i firm, w których mógłbyś to łączyć.
Jedno jest pewne – nie ma sensu całe życie nosić przyciasnego garnituru. Znajdź taki, który będzie skrojony na miarę i pozwoli Ci rozbłysnąć w pełni.
Klaudia Jarych – Konsultant Zmiany Zawodowej specjalizujący się w przebranżowieniu. Najczęściej współpracuje z kadrą menadżerską, handlowcami, analitykami biznesowymi, kierownikami projektów i szeroko pojęta branżą IT. Certyfikowany Facylitator oraz People & Change Manager w jednej z międzynarodowych korporacji. Wspólnie z mężem Łukaszem tworzą portal Dookolapracy.pl, który promuje pracę zgodną z wartościami i talentami. Pokazują, że ZAWSZE jest dobry czas na zmianę, by znaleźć pracę, która da poczucie radości i spełnienia. Prywatnie, miłośniczka górskich wędrówek, biografii oraz jogi.