Kiedy w trakcie rozmów rekrutacyjnych pytam kandydatów, czego szukają rozważając zmianę pracy, zdecydowanie najczęściej pada magiczne słowo: „rozwoju”. Lubię wtedy pogłębić temat – dopiero wówczas można odkryć całe bogactwo tego, czego dana osoba chciałaby się nauczyć, w którą stronę skierować kolejne kroki zawodowe.
Najczęściej wcale nie chodzi o rozwój strukturalny, czyli szansę na pokonywanie kolejnych szczebelków kariery, ale o to, by poznawać, uczyć się nowych rzeczy, zdobywać nowe kompetencje. Jak się uczyć najefektywniej?
W latach osiemdziesiątych trzech naukowców – Morgan McCall, Michael M. Lombardo i Robert E. Eichinger przeprowadziło szereg badań wśród menadżerów, którzy odnieśli sukces. Zadali pytanie, w jaki sposób zdobyli wiedzę i umiejętności, które stanowią o ich sukcesie. W wyniku tych badań powstał model 70:20:10, który jest bardzo dobrą podpowiedzią, w co powinniśmy inwestować najwięcej swojego czasu, by uczyć się efektywnie.
Badania pokazały, że najszybciej uczymy się poprzez praktykę i to właśnie na nią powinniśmy poświęcać 70% swojego czasu. Próbując nowych rzeczy, podejmując wyzwania, mamy szansę zdobywać nowe umiejętności i udoskonalać to, co już wiemy, pogłębiając doświadczenie. Dlatego, tak ważne jest to, aby stawiać sobie ambitne cele, do których osiągnięcia będziemy potrzebować swoich sił w dziedzinach, w których jeszcze nie jesteśmy ekspertami.
Kolejne 20% to to, czego możemy nauczyć się od innych: praktyków w swoich dziedzinach, coachów, mentorów, kolegów w pracy. Tutaj istotne jest z kim spędzamy czas i od kogo się uczymy. Ci, którym poświęcamy najwięcej uwagi stają się naszym punktem odniesienia. Dlatego tak ważne jest to, byśmy otaczali się właściwymi ludźmi, śledzili to, co piszą osoby, od których możemy się dużo nauczyć. Szybkim i prostym sposobem na dotarcie do nich jest obserwowanie ich profili zawodowych w sieci.
Tylko 10% to formalne szkolenia. Tym bardziej istotne jest zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce oraz wybór takich szkoleń, które stawiają akcent na warsztatowy sposób przekazania wiedzy. Mamy bezpośredni wpływ na to, co będziemy umieli za rok, dwa, pięć lat. Od nas też zależy jak się będziemy uczyć. Nasze umiejętności będą miały bezpośredni wpływ na to, na ile łatwo będzie nam odnaleźć się na rynku pracy. Warto mądrze zarządzać swoim czasem oraz zdobywaną wiedzą.