Curriculum vitae, resume, życiorys zawodowy – nazwa nie ma większego znaczenia, to dokument będący naszą wizytówką zawodową, a jego nadrzędnym celem jest zainteresowanie czytającego naszą osobą. Wiele mówi się o tym, że rekruter poświęca jedynie kilka sekund na analizę tego dokumentu podczas selekcji kandydatów. A zatem dosłownie chwila może zdecydować o naszym „być, albo nie być” w procesie rekrutacyjnym.
Należy być świadomym tego, na co rekruter zwraca największą uwagę. Niestety w wielu wypadkach faktycznie tak bywa. Można być tym faktem zbulwersowanym lub zniesmaczonym poziomem profesjonalizmu „selekcjonera”, być przekonanym, że rekrutacje są ustawione czy wirtualne, obrazić się i tkwić w przekonaniu, że świat jest niesprawiedliwy. Jednak proszę mi uwierzyć, my jako kandydaci, nie jesteśmy wcale tacy bezsilni. Z tych kilku zdań powyżej można wywnioskować jedno – musimy stworzyć takie CV, którego kilka pierwszych wersów, pomoże nam przejść etap selekcji. Dajmy zatem rekruterowi powód do tego.
W życiu widziałem wiele dokumentów aplikacyjnych, jedne lepsze inne gorsze, jednak za każdym z nich stał konkretny człowiek, który nie musiał być specjalistą w pisaniu tego typu dokumentów. W tym i kolejnych kilku artykułach chciałbym przedstawić elementy CV, które zwiększają szanse chociażby na udział w rozmowie kwalifikacyjnej. Zaczniemy od podsumowania zawodowego.
Podsumowanie zawodowe, czy też profil zawodowy, to jeden z pierwszych elementów przykuwających uwagę. To kilka pierwszych wersów umieszczonych poniżej naszych danych osobowych w CV, opisujących kandydaturę w kontekście stanowiska, na które aplikujemy. Podsumowanie powinno jasno odnosić się do oczekiwań potencjalnego pracodawcy. Warto podkreślić swój staż w branży, sektorze, stanowisku czy też doświadczenie w obszarach przedstawionych w opisie stanowiska. Jeśli potencjalny pracodawca zaznaczył, że poszukuje kandydatów z konkretnym doświadczeniem, kierunkowym wykształceniem i biegłą znajomością języka obcego, a my spełniamy te warunki – podsumowanie zawodowe powinno zawierać te kwestie.
Profil zawodowy to dosłownie 4-5 zdań, nie jest to list motywacyjny, nie piszmy w nim zatem, że mieszkamy w miejscowości X i ukończyliśmy szkołę podstawową Y, umiemy grać na flecie, mamy trójkę dzieci, kota i psa. Skupmy się na konkretach, odpowiadając na potrzeby pracodawcy, jasno określone w opisie poszukiwanego pracownika. Zanim rozpoczniemy pracę na CV lub profilem zawodowym, opis stanowiska warto przeczytać nawet kilka razy.
Headhunterzy przeglądają profile na Goldenline. Tu także sugerowałbym pokusić się o stworzenie opisu pokazującego w „pigułce” nasze doświadczenie, umiejętności czy wiedzę. W serwisie zostało przygotowane odpowiednie miejsce. Dzięki temu będziemy lepiej widoczni w Wyszukiwarce, z której korzystają Agencje Doradztwa Personalnego i rekruterzy z wielu firm. Zwiększamy zatem nasze szanse na udział w ciekawych procesach rekrutacyjnych.
Należy jednak mieć na uwadze fakt, że nawet najlepsze podsumowanie czy całe doskonałe CV, nie pomoże nam, jeśli aplikujemy na stanowisko, na które nie spełniamy podstawowych wymagań. Lepiej wysłać mniej CV, dokładnie analizując oczekiwania pracodawcy niż masę dziwnych „tworów” o mizernej jakości, a co za tym idzie i skuteczności.
Jeśli wysyłasz dziesiątki CV i ubolewasz nad brakiem odzewu, zachęcam do refleksji i wprowadzenia zmian w swoich dokumentach aplikacyjnych. Poniżej znajdziesz przykładowe podsumowanie zawodowe, stworzone dla kandydata ubiegającego się o pracę na stanowisku handlowca:
• Specjalista ds. produktów/Przedstawiciel medyczny z ponad 8-letnim stażem pracy, w polskich i międzynarodowych firmach z sektora farmaceutycznego i medycznego.
• Bogate doświadczenie w realizacji strategii sprzedażowej organizacji oraz budowaniu i zarządzaniu długofalowymi relacjami z kluczowymi klientami.
• Realizacja planów sprzedażowych. Wprowadzanie innowacyjnych produktów na rynek (otwarty i specjalistyczny). Prognozowanie realizacji celów miesięcznych i kwartalnych. Specjalizacje: kardiologia oraz pediatria.
• Kontakt z dystrybutorami farmaceutycznymi oraz przygotowywanie i koordynowanie akcji promocyjnych. Zarządzanie budżetem promocyjnym.
• Współpraca z wybranymi hurtowniami i aptekami na podległym terenie (Polska zachodnia).
• Wysoko rozwinięte umiejętności analityczne i negocjacyjne. Bardzo dobra znajomość języka angielskiego i dobra niemieckiego.
Masz wątpliwości lub pytania? Podziel się.
Dowiedz się także, jak dopasować CV do oferty pracy, jak zadbać o swój profil na GoldenLine i jak odświeżyć swoje stare CV.
5 Thoughts