Z przeprowadzonych badań wynika, że prawie połowa Polaków obgaduje szefa za plecami, a co trzeci pracownik wyniósł z biura drobne przedmioty. Czy rzeczywiście pracownicy często mijają się z prawdą? Liczby mówią same za siebie
Drobne oszustwa polskich pracowników
Serwis kariery LiveCareer Polska przeprowadził badanie, w którym 1374 respondentów odpowiedziało na pytania o różne nadużycia wobec firm i przełożonych. Wyniki ankiety wskazują, że lojalność pracowników to towar raczej deficytowy — jednak możliwy do pozyskania. Aż 49% polskich pracowników przyznaje, że zdarzyło im się obgadywać swojego szefa za plecami. Ponad 39% z nas przynajmniej raz wyszło wcześniej z pracy, podając nieprawdziwy powód, a 28% celowo unikało obowiązków służbowych. Jak jeszcze oszukujemy pracodawców?
Jak kłamią pracownicy?
Okazuje się, że pracownicy często mijają się z prawdą. Z badania wynika, że blisko 28% pracowników przynajmniej raz symulowało chorobę, by pójść na zwolnienie lekarskie. Najczęstszymi powodami kłamstwa były:
- potrzeba odpoczynku (40% osób w tej grupie),
- problemy osobiste lub rodzinne (18%)
- złe relacje z szefem (11%).
Natomiast dla 39% respondentów, którzy skłamali, by wyjść wcześniej z pracy, najczęstszą wymówką była wizyta u lekarza (34% odpowiedzi w tej grupie).
Poza tym aż 32% badanych przyznaje, że zdarzyło im się wynieść z biura drobne przedmioty — m.in. długopisy, narzędzia i środki czystości. Kolejne 13% z nas zdradziło tajemnicę służbową rodzinie lub znajomym, a 8% — około 2% kobiet i aż 14% mężczyzn — „podebrało” swojemu pracodawcy klienta, oferując mu wykonanie tej samej usługi prywatnie za niższą cenę.
Uczciwość pracowników w cenie
Mimo to aż 90% pracowników uważa się za uczciwych w pracy. Zaś do nieuczciwości otwarcie przyznaje się 42% Polaków, którzy nie wierzą w sens swojej pracy oraz 31% tych, którzy swojej pracy nie lubią.
Czynniki motywujące do lojalności w pracy
W pytaniu o czynniki, które mogłyby zwiększyć ich motywację do większej lojalności wobec pracodawców, badani najczęściej wskazywali wyższą pensję (64% odpowiedzi), szacunek ze strony pracodawcy (45%) oraz bardziej atrakcyjne warunki pracy (37%).
– Lojalny pracownik to klucz do sukcesu każdej firmy. Taka osoba rzetelnie wykonuje swoje obowiązki, jest ambasadorem marki, chętnie przejmuje inicjatywę i nie naraża firmy na dodatkowe koszty — chociażby poprzez częstą zmianę pracy. Warto, by pracodawcy wdrożyli działania z zakresu employer brandingu, bo to inwestycja, która z pewnością im się zwróci — komentuje Żaneta Spadło, ekspertka kariery LiveCareer Polska i autorka badania.
Badanie o lojalności w pracy wykazało również, że:
- aż 41% Polaków szukało nowej pracy w tajemnicy przed szefem
- prawie 30% badanych zostało w pracy po godzinach, by dostać wyższą pensję, mimo że byli w stanie wykonać wszystkie obowiązki w trakcie normalnego czasu pracy
- około 19% respondentów celowo wykonywało swoją pracę niewłaściwie.
centrum kariery cv dokumenty aplikacyjne działanie efektywność goldenline GoldenLine od kuchni kariera kariera zawodowa kompetencje marka osobista motywacja nowa praca nowe oferty pracy oferty pracy oferty zatrudnienia personal branding porada porady goldenline porady rekrutacyjne praca praca biurowa praca w IT praca zdalna pracownicy przegląd pracy rekrutacja rozmowa kwalifikacyjna rozmowa rekrutacyjna rozwój rozwój kompetencji rozwój osobisty rozwój zawodowy rynek pracy sukces szukam pracy szukanie pracy umiejętności weekendowy przegląd pracy wynagrodzenia wynagrodzenie zarobki zatrudnienie zmiana pracy ścieżka kariery