Wiele osób nie zastanawia się nad tym, jak prezentuje się na co dzień i jakie ma to przełożenie na życie, pracę i relacje.
Wizerunek zewnętrzny, na który składa się ubiór, postawa i mowa ciała, ma ogromny wpływ na to, jak jesteśmy odbierani, szczególnie przy pierwszym kontakcie z nowo poznaną osobą. To tak zwany „efekt pierwszego wrażenia”, kiedy w ciągu pierwszych sekund spotkania, wyrabiamy sobie opinię o drugiej osobie. Często trudno jest ją później zmienić. Jeśli zrobiliśmy na kimś wrażenie dalekie od pożądanego, w przypadku relacji towarzyskich jest szansa na jego zmianę, natomiast w kontakcie biznesowym może być dużo trudniej.
Jak pierwsze wrażenie może wpłynąć na relacje biznesowe? To, w jaki sposób zostaniemy odebrani może przełożyć się na to, czy zostaniemy zatrudnieni, nawiążemy współpracę, podpiszemy kontrakt. Należy pamiętać, że wizytówką firmy jest nie tylko papierowy nośnik z danymi, strona internetowa czy siedziba, ale przede wszystkim ludzie, którzy bezpośrednio kontaktują się z klientem czy partnerem biznesowym. O jakich ludziach mowa? Właściciele firm, menadżerowie oraz pracownicy wszystkich szczebli. Firmy nie mogą sobie pozwolić, aby ich „wizytówki” robiły złe wrażenie na klientach, bo może się to przełożyć na ogromne straty wizerunkowe i finansowe.
Jak temu zapobiec? Chociażby przez dress code, zasady dotyczące ubioru osób na poszczególnych stanowiskach. W zależności od branży i konkretnej firmy, dress code może być różny. W jednej firmie będzie bardzo surowy, w innej luźniejszy, a w jeszcze innej nie będzie go w ogóle, np. obserwujemy to często w branży reklamowej. Zasady dotyczące stroju zwykle można znaleźć w regulaminie firmy.
Pomimo różnorodności zasad dress codu w przedsiębiorstwach, można wyróżnić pewne standardy:
1. Estetyka i higiena. Czego to dotyczy? Dbania o wygląd i higienę osobistą, na przykład używania antyperspirantów, zadbanych dłoni i paznokci, czystego i wyprasowanego ubrania, świeżych i czystych włosów. To podstawy, o których teoretycznie wszyscy wiedzą, ale nie wszyscy się do nich stosują.
2. Strój dopasowany do figury i typu urody. Czy wiesz jaki masz typ figury? Jeśli tak, to czy wiesz jakie zasady doboru stroju obowiązują przy takiej sylwetce? Czy wiesz jaki masz typ urody i jaka kolorystyka ubioru do ciebie pasuje, a jakiej powinieneś unikać? Strojem można dodać bądź odjąć kilogramy, lata, profesjonalizm, autorytet. Trzy podstawowe, bezpieczne w dress codzie kolory to: szary, granatowy i czarny.
3. Makijaż. Standardowo w firmie obowiązuje makijaż dzienny lub biznesowy. Wyrównuje on koloryt cery i podkreśla naturalne piękno kobiety. Makijaż powinien być dopasowany do typu urody oraz kształtu i rysów twarzy. Zarówno zbyt mocny, jak i zbyt delikatny makijaż może zaszkodzić.
4. Ogólne zasady dotyczące ubioru kobiet:
✔ Fryzura powinna być dopasowana do kształtu głowy i twarzy. Włosy powinny być w ładzie, zadbane i świeże. Nie powinno być widać odrostów. Włosy dłuższe powinny być upięte.
✔ Ubranie powinno pasować do objętego stanowiska. Niestosowne, często zabronione są duże dekolty, zbyt krótkie, prześwitujące bluzki czy też odsłonięte ramiona, a także za krótkie spódnice. Bluzki koszulowe nie powinny rozchodzić się na biuście i na brzuchu.
✔ Biżuteria powinna być drobna i subtelna, złota lub srebrna.
✔ Rajstopy powinny być jednolite.
✔ Obuwie powinno być kryte.
5. Ogólne zasady dotyczące ubioru mężczyzn:
✔ Koszula z długim rękawem, pojedynczy mankiet powinien wystawać pół centymetra spod marynarki, podwójny zaś na centymetr lub więcej.
✔ Krawat powinien być dobrany kolorystycznie do marynarki i koszuli, sięgający do paska spodni. Nie może być poluzowany.
✔ Przy spodniach od garnituru powinno nosić się pasek.
✔ Jedyną dopuszczalną biżuterią u mężczyzn jest zegarek, najlepiej na skórzanym pasku.
✔ Obuwie powinno być kryte. Zdawać by się mogło, że są to ogólnie znane i oczywiste zasady. Okazuje się jednak, że w praktyce obserwujemy wiele błędów popełnianych przez pracowników. Nieporządna, sprana koszula czy za krótka, nieodpowiednia do figury spódnica sprawi, że nawet najlepsza merytoryczna ekspertka może stracić autorytet w oczach odbiorców.
Czy dress code ogranicza? To zależy kogo. Są analityczne typy osobowości, którym odpowiada kolorystyka, jaka panuje w dress codzie. To coś, w czym czują się najlepiej. W przypadku emocjonalnych typów osobowości, sztywne zasady i narzucona kolorystka sprawia, że czują się ograniczeni. Obecnie, coraz więcej świadomych znaczenia wizerunku firm, a także osób pracujących na stanowiskach kierowniczych lub przedsiębiorców posiadających własne biznesy, korzysta z rad stylistów, specjalistów od wizerunku zewnętrznego. Profesjonalna pomoc pozwoli oszczędzić czas i pieniądze oraz pomoże uniknąć wizerunkowych wpadek.