Od początku roku firmy i przedsiębiorcy z Polski mogą korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur, ale nie posiadają wiedzy o tym rozwiązaniu. To znaczący problem, ponieważ od 2024 roku wszystkie faktury będą obsługiwane przez ten system. Czy przedsiębiorcy zdążą się do tego przygotować?
Z raportu WEBCON „Rewolucja w fakturowaniu: czy polskie firmy są gotowe na KSeF?” wynika, że największą świadomość nowych regulacji związanych z fakturowaniem ma branża produkcyjna (65%). Najmniej zaznajomione z tematem są firmy handlowe, wśród których 49% nie wie, co czeka je w niedalekiej przyszłości.
Większa firma, większa wiedza
Im więcej dokumentów księgowych wystawia przedsiębiorca, tym większą ma wiedzę o KSeF. Pośród organizacji, które wystawiają do 10 faktur miesięcznie, 60% nie słyszało o nadchodzących zmianach. W firmach, gdzie miesięcznie wystawianych jest powyżej 10 faktur, ponad 60% badanych wie o zmianach. W przypadku firm wystawiających od 500 do 1000 faktur, ten wskaźnik wynosi 78%.
– Nie wszystkie zakamarki polskiego biznesu zostały już zdigitalizowane. W szczególności dotyczy to najmniejszych organizacji – wśród nich co druga firma nigdy nie słyszała o KSeF. Przedsiębiorcy nie wiedzą, że już za półtora roku wszystkie faktury będą musieli obsługiwać za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur. Ta niewiedza wiąże się z ryzykiem, że nie zdążą odpowiednio przygotować swoich firm na nadchodzące zmiany – mówi Łukasz Wróbel, Wiceprezes WEBCON.
Dokumenty elektroniczne obowiązkiem dla wszystkich
Wiedza polskich organizacji o KSeF jest niepełna. 25% firm wie, czym jest Krajowy System e-Faktur, jednak nie potrafi powiedzieć na ten temat nic więcej. Cechą systemu, na którą wskazuje najwięcej przedsiębiorców, jest możliwość wystawiania i przesyłania elektronicznych dokumentów księgowych – 45% wskazań.
36% ankietowanych zdaje sobie sprawę, że cyfrowa forma faktury będzie obowiązkowa dla całego biznesu w Polsce. Program jest bezpłatny i powszechny oraz wprowadza jednolity wzorzec faktury dla wszystkich – na te cechy wskazuje po 35% przedsiębiorców.
Szukasz pracy? Chcesz się rozwijać?
Goldenline to miejsce dla Ciebie!
Korzyści z systemu – automatyzacja i jednolity wzór
Świadomość korzyści wynikających z wdrożenia KSeF jest tym większa, im więcej faktur wystawia firma. W organizacjach, które wystawiają do 10 faktur miesięcznie, aż 31% zapytanych nie potrafi nic powiedzieć o nowych regulacjach. W przedsiębiorstwach, gdzie miesięcznie wystawianych jest do 50 faktur – ten wskaźnik wynosi 24%, a w przypadku firm wystawiających od 500 do 1000 faktur – tylko 8%.
Największe korzyści z KSeF, na jakie wskazali przedsiębiorcy, to automatyzacja wystawiania i przesyłania faktur oraz jednolity wzór dokumentów księgowych (po 35%). Dla prawie co trzeciego przedsiębiorcy liczy się także szybszy zwrot VAT (32% odpowiedzi).
Różne branże doceniają podobne zalety
Dla sektora handlowego najważniejsza jest automatyzacja procesu fakturowania (41%) i możliwość archiwizacji faktur przez 10 lat (33%). Branża usługowa również docenia automatyzację i jednolity wzór dokumentów (po 34% odpowiedzi). Firmy produkcyjne doceniają ujednolicenie wzoru dokumentów (40%) oraz szybszy zwrot VAT (39%). Aspekt podatku od towarów i usług jest ważniejszy tylko dla branży budowlanej (44% wskazań).
Firmy oceniają zmiany pozytywnie
Z raportu wynika, że więcej firm postrzega wprowadzone regulacje za korzystne niż wiążące się z trudnościami (61% do 39%). Co trzeci polski przedsiębiorca twierdzi, że KSeF ułatwi proces fakturowania, a 29% ankietowanych uważa, że przyspieszy jego cyfryzację. 24% organizacji zwraca uwagę na dodatkowe koszty, a 15% obawia się komplikacji związanych z wdrożeniem KSeF.
– Z naszego wieloletniego doświadczenia wynika, że digitalizacja firmowej dokumentacji, w tym obiegu faktur, zaczyna się od największych firm, gdzie tej dokumentacji jest najwięcej. Duże firmy najszybciej dostrzegają korzyści z przejścia z tradycyjnego modelu działania na cyfrowy. KSeF jest doskonałym katalizatorem cyfrowej transformacji także w firmach mniejszych. Zapewniam, że korzyści są tego warte, co dostrzegamy wśród naszych klientów każdej wielkości – mówi Łukasz Wróbel, Wiceprezes WEBCON.
centrum kariery cv dokumenty aplikacyjne działanie efektywność goldenline GoldenLine od kuchni kariera kariera zawodowa kompetencje marka osobista motywacja nowa praca nowe oferty pracy oferty pracy oferty zatrudnienia personal branding porada porady goldenline porady rekrutacyjne praca praca biurowa praca w IT praca zdalna pracownicy przegląd pracy rekrutacja rozmowa kwalifikacyjna rozmowa rekrutacyjna rozwój rozwój kompetencji rozwój osobisty rozwój zawodowy rynek pracy sukces szukam pracy szukanie pracy umiejętności weekendowy przegląd pracy wynagrodzenia wynagrodzenie zarobki zatrudnienie zmiana pracy ścieżka kariery