Jak udzielać skutecznie i po partnersku informacji zwrotnej nie tylko w pracy? Nie atakujmy, nie cukrujmy sobie. Stawiajmy na konkrety, ale nie tylko na negatywy…
– Feedback to nie krytyczny atak, nie ocena okresowa, ale też nie tylko pochwała i spijanie sobie z dziubków – wyjaśnia Marta Kowalczyk-Rompała, CEO HubHR. Udzielanie informacji zwrotnej to proces, który buduje zaufanie między współpracownikami, ważny element systemu motywacyjnego i motor do zmian. Poza docenianiem, czyli tzw. feedbackiem pozytywnym, istotny jest feedback konstruktywny (nazywany czasem negatywnym), czyli wskazanie nieodpowiednich działań i postaw. Nie tylko zapobiega on powtarzaniu błędów, ale również oczyszcza atmosferę pracy – nie pozwala negatywnym emocjom na kumulowanie się.
– Istnieje wiele sposobów udzielania informacji zwrotnej, ale w każdy oparty jest o te fundamenty. Są to: dobre intencje, pozytywne nastawienie do pracownika i gotowość do rozmowy w cztery oczy – dopowiada Kowalczyk-Rompała.
Kanapka
Wyobraź sobie, że przygotowujesz kanapkę: trudną informacje zwrotną (gorzką pigułkę) umieszczasz między dwoma przyjemnymi. Twój komunikat powinien mieć następującą budowę: komentarz pozytywny – komentarz negatywny – komentarz pozytywny.
“Kanapkę” warto stosować przy codziennym feedbacku, kiedy mamy do przekazania nieskomplikowaną informację zwrotną na temat pojedynczych błędów. Ma swoje plusy i minusy: Przekazanie negatywnej informacji w ten sposób będzie mniej demotywujące (a gorzka pigułka łatwiejsza do przełknięcia), ale ryzykujesz, że ostatnia (pozytywna) informacja rozmyje przekaz, na którym Ci najbardziej zależy, czyli zwrócenie uwagi na popełniane błędy.
Poznaj kolejne sposoby budowania skutecznej informacji zwrotnej zaglądając na blog HR Goldenline do tekstu: Postaw na jakościowy feedback.