… czyli od Jasia pseudonim „Kowal” do Pana Jana Kowalskiego i od Posh do Victorii Beckham.
Jak pisze Paul Arden w książce „Nieważne, jak dobry jesteś, ważne, jak dobry chcesz być”, Victoria Beckham nie marzyła wcale o tym, by być lepsza niż koleżanki czy zostać światowej sławy wokalistką, ale o tym, by stać się światową marką. Własnymi słowami opisała to marzenie, mówiąc: „Chcę być sławna jak proszek Persil.”
Dziś mówi się, że każdy z nas będzie zmieniał pracę od czterech do ośmiu razy. Poczta internetowa, blogi, fora dyskusyjne, grupy networkingowe stanowią miejsce zdobywania wiedzy, poznawania ludzi, prowadzenia promocji własnych firm i samych siebie. Stworzenie silnej marki osobistej daje przewagę w działaniach marketingowych i sprzedażowych w długim okresie i ma wymierną wartość rynkową. Stając się marką na rynku stajesz się widzialny dla swoich klientów, szefów, partnerów biznesowych.
W 1997 Tom Peters ogłosił światu nowe podejście do kształtowania swojej kariery i sukcesu poprzez budowanie osobistej marki. Opublikował swoją koncepcję w artykule „The Brand called you” gdzie napisał: „Bez względu na to, ile mamy lat, jakie zajmujemy stanowisko i w jakiej branży pracujemy, wszyscy musimy sobie uświadomić, jak ważny jest branding. Jesteśmy dyrektorami generalnymi własnych firm: Ja Sp. z o.o.(…). We współczesnym świecie biznesu, naszym najważniejszym zadaniem jest promowanie marki „Ty”. (…) Ty jesteś marką. To Ty kierujesz swoją marką… Musisz zacząć myśleć o sobie inaczej. Nie jesteś „pracownikiem”, nie „należysz” do żadnej organizacji na stałe, nie określa cię opis twego stanowiska, nie sprowadzasz się tylko do niego.”
Stanowisko dyrektora generalnego firmy Ja Sp. z o.o. zobowiązuje cię do rozwijania samego siebie, promowania siebie i podejmowania działań, które zapewnią ci zainteresowanie rynku.
Kto najbardziej potrzebuje osobistej marki?
✔ Właściciele małych, średnich i dużych firm
✔ Przedstawiciele wolnych zawodów
✔ Każda osoba, która chce nadać dodatkową wartość swoim działaniom Personal branding jest tym, co budowanie marki firmy czy produktu. Polega na przekazywaniu komunikatu opisującego pewne wartości, cechy i umiejętności osoby w taki sposób, by wywołać u odbiorców pozytywną reakcję emocjonalną. To nowa koncepcja odnosząca się do osób indywidualnych w obszarze budowania zaufania, więzi i poczucia pewności, które ludzie odczuwają względem drugiego człowieka, a tym samym względem produktu czy usługi, która jest przez niego proponowana.
Do niedawna budowanie marki było rezerwowane tylko dla dużych firm i korporacji. Personal branding zaś umożliwia wypromowanie tożsamości osoby tak, by określony zestaw obrazów, emocji i uczuć, zaczął oddziaływać na innych zanim zostaną przez daną osobę poddani działaniom marketingowym i sprzedażowym.
Dlaczego osobisty branding staje się kwestią „być lub nie być”? Siła marki osobistej to potęga kontaktów, siła rażenia, kto o tobie wie i co o tobie wie. Czy wie jak i dlaczego ma sięgnąć po twoją usługę, produkt, wiedzę? Marka osobista to dzisiaj główne źródło osobistej przewagi. Portal egospodarka.pl podaje, że tylko 15% internautów świadomie buduje obraz własnej osoby w internecie. Zawsze masz wybór, możesz zdać się na los i czekać na przypadkowe szczęście, a możesz działać i myśleć tak, by zawsze być o krok przed konkurencją. Stań się widzialny dla świata, daj się poznać jako osoba świadoma swych mocnych stron, dążąca do doskonałości w życiu i w pracy.
Podejmij ryzyko i zacznij od wyrzucenia ograniczających cię nawyków i przekonań na własny temat. Czy uważasz, że znasz się na tym co robisz? Czy uważasz, że to co robisz, robisz dobrze i wyjątkowo? Czy lubisz to co robisz? Zadanie podstawowe dla każdej osoby, która chce stać się Wielką Marką: „Pokaż co takiego w twoich produktach czy usługach odpowiada na pragnienia ludzi – określając to, dasz prawdziwy powód do prowadzenia z tobą interesów, a następnie znajdź sposób prezentacji siebie oraz swojej oferty tak, by wzbudzić pragnienie jej posiadania.” Odkrywanie własnej wyjątkowości trwa czasami całą dorosłość, a smutne jest to, że większość z nas nigdy nie dotyka tej prawdy. W życiu nie chodzi o to, by stać się nadzwyczajnym. Każdy z urodzenia już jest marką, wyjątkową, unikatową. Przyjmij do wiadomości, ty jesteś marką.