Michael Page, firma zajmująca się doradztwem personalnym, przygotowała badanie*, które pokazuje, na co rzeczywiście zwracają uwagę rekruterzy czytający CV. Okazuje się, że wcale nie na to, co piszący je kandydaci…
83 proc. aplikujących na ogłoszenia o pracę osób uważa, że CV nie powinno zajmować więcej niż 2 strony A4. Tymczasem z tym stwierdzeniem zgadza się jedynie 32 proc. rekruterów. Zdecydowana większość twierdzi, że długość dokumentu nie ma dla nich znaczenia. Zwracają za to uwagę na poprawność językową, brak błędów, czy chociażby formatowanie tekstu. Zainteresowania kandydatów przyciągają uwagę mniej niż co drugiego rekrutera, ale aż trzy czwarte pracowników uważa, że to istotna w CV informacja.
W Polsce powszechną praktyką jest dodawanie do CV zdjęcia. Jednak wielu rekruterów nie podziela przekonania, że fotografia dodana do dokumentu pozwala zrobić lepsze wrażenie i zostać zapamiętanym. Wbrew przeciwnie – w niektórych przypadkach może rekrutera zniechęcić. Według badania Michael Page dla 74 proc. osób oceniających nasze CV zdjęcie zmniejsza jego wartość.
Kolejnym mitem jest przekonanie, że umiejętności miękkie to ten punkt CV, który może bardzo pomóc w poszukiwaniu zatrudnienia. Wierzy w to 89 proc. z nas. Tymczasem tylko połowa rekruterów przywiązuje do nich wagę. Umiejętność pracy w grupie, dotrzymywanie terminów czy swoboda w komunikacji przez telefon mogą pomóc dostać pracę, ale nie zastąpią rzeczywistych umiejętności. To głównie one interesują przyszłego pracodawcę.
Najgorszym błędem według większości rekruterów jest niedbalstwo. Lepiej darować sobie językowe klisze i oklepane frazesy w stylu: „moją słabą stroną jest perfekcjonizm”, „jestem elastyczny”. Podobnie rażą błędy ortograficzne i językowe, „witam” jako rozpoczęcie maila albo nieumiejętność odpowiedniego zwrócenia się do odbiorcy wiadomości. Osoby deklarujące biegłą znajomość pakietu MS Office nie powinny sobie pozwalać na słabo sformatowane dokumenty.
- Poprawnie sformatowane, dobrze napisane CV bez błędów jest obecnie rzadkością. Kiedyś trzeba było je przemyśleć, napisać, włożyć w kopertę i wysłać. Dziś, aby przekazać pracodawcy CV, wystarczy szybko kliknąć „aplikuj” – zauważa Joanna Wyrębowska z firmy rekrutacyjnej HRK.
*Badanie przeprowadzono na grupie 2 tys. kandydatów i 480 rekruterów.