47 proc. polskich pracowników nie odczuwa spełnienia zawodowego – wynika z najnowszej analizy Randstad. Jednocześnie jest to czynnik wskazywany jako ważny przez 9 z 10 ankietowanych.
Eksperci podkreślają, że pracownik, który ma odpowiednie warunki do wykonywania obowiązków zawodowych, który czuje, że pracodawca dba o jego satysfakcję i spełnienie, to zarazem pracownik lojalny, zmotywowany, a w konsekwencji przyczyniający się do sukcesu firmy.
Polacy przypisują spełnieniu zawodowemu ogromne znaczenie. Zaledwie 1 proc. uznaje je za zupełnie nieistotne, a 10 proc. za niezbyt ważne. Dla 46 proc. uczestników badania Randstad to aspekt ważny, 35 proc. określa go jako bardzo ważny, a 8 proc. jako niezwykle istotny. Tymczasem tylko 53 proc. Polaków uważa, że spełnia się zawodowo, przy czym przekonanych o tym jest zaledwie 10 proc. respondentów.
Liczą się relacje i komunikacja w firmie
Badanie Randstad pokazuje, że pracownicy spełnieni zawodowo robią to, co zawsze chcieli w życiu robić (67 proc.) i zamierzają robić to w przyszłości (88 proc.), są zadowoleni z jakości swojej pracy (90 proc.), dają z siebie wszystko (82 proc.), w miejscu zatrudnienia mogą bez przeszkód wykorzystywać swoje umiejętności (93 proc.), czas po pracy przeznaczają na swoje pasje i zainteresowania (70 proc.), a w realizacji zawodowych planów mają wsparcie bliskich (66 proc.).
Dla osiągnięcia spełnienia zawodowego, zarówno według pracowników fizycznych, jak i umysłowych, istotne są czynniki, z którymi mają styczność zatrudnieni. Według analizy Randstad faktyczny wpływ mają przede wszystkim poczucie sensu wykonywanej pracy, nowe wyzwania i możliwość rozwoju zawodowego. Nie bez znaczenia jest także postrzeganie wykonywanych obowiązków jako przyjemne.
Z badania Randstad wynika, że większą część czynników istotnych z punktu widzenia spełnienia zawodowego, pracownicy mają zapewnioną. Ze wszystkich analizowanych w badaniu najczęściej dotyczy to odpowiedniego typu umowy (75 proc.), dogodnej lokalizacji firmy (61 proc.), przyjaznej atmosferę w miejscu pracy i dobrych relacji ze współpracownikami (64 proc.).
Na wciąż niesatysfakcjonującym poziomie pozostają kwestie związane z finansami – poziom wynagrodzeń (42 proc.) i premie (37 proc.).
Jak pracownicy radzą sobie z brakiem spełnienia zawodowego?
Niemal połowa Polaków nie odczuwa zawodowego spełnienia, ale duża część z nich szuka rozwiązań tej sytuacji. 27% ankietowanych zmianę zaczyna od siebie – przede wszystkim poszukuje we własnym zakresie sposobów na podniesienie swoich kompetencji, uczestniczy w kursach lub szkoleniach. 26% decyduje się na zmianę miejsca pracy.
– Oznacza to, że jesteśmy bardziej skłonni szukać nowego zatrudnienia, niż o zmianie swojej sytuacji zawodowej porozmawiać z szefem. Zaledwie co piąty respondent w przypadku braku spełnienia szuka bowiem wsparcia u przełożonych – wylicza Monika Hryniszyn, Dyrektor Personalna Randstad Polska. Jak dodaje, szczególnie w obliczu aktualnej sytuacji na rynku pracy wyzwaniem jest tworzenie odpowiednich relacji pomiędzy zespołami a przełożonymi w firmach. Chodzi o to, aby pracownicy czuli, że o swoich wątpliwościach i oczekiwaniach najpierw mogą swobodnie porozmawiać z szefem, który będzie starał się znaleźć najlepsze rozwiązanie. Z jednej strony pozwoli to ograniczyć dyskomfort pracowników, z drugiej – rotacje w firmach.
Z badania Randstad wynika także, że blisko 1/4 uczestników badania w sytuacji niespełnienia zawodowego nie podejmuje żadnych działań, trwa w stagnacji, bo nie wierzy, że cokolwiek może zmienić ich aktualną sytuację zawodową.
Projekt badawczy Randstad obejmował badania ilościowe przeprowadzone na grupie 1000 respondentów w wieku 18-64 lata (nie obejmował osób bezrobotnych, bez doświadczenia zawodowego, które nie planują pracować w przyszłości) metodą CAWI w dniach 11-20 czerwca 2018 roku. Grupa była reprezentatywna ze względu na płeć, wiek i region. Autorzy przeprowadzili także badania jakościowe: 18 pogłębionych wywiadów indywidualnych w Warszawie, Katowicach i Gnieźnie w dniach 15-18 maja 2018 roku.