Na przestrzeni kilu ostatnich lat zasady dotyczące formatu CV uległy zmianie. Dawniej w Polsce zdjęcie stanowiło nieodłączny jego element. Dokument bez zdjęcia (jak słyszałam od osób rekrutujących) wywoływał dziwne, moim zdaniem, domysły, że osoba ma coś do ukrycia. Dziś w Polsce zdjęcie w CV nie jest obowiązkiem. Sądzę, że zawdzięczamy to głównie rozwojowi mediów społecznościowych, na których warto umieścić swój profil zawodowy i dodać do niego nasze zdjęcie.
Zdjęcie w CV – praktyki międzynarodowe
W niektórych krajach dodawanie zdjęcia do CV jest niemile widziane, a wręcz dyskwalifikujące (USA/UK). Pamiętam, jak prowadziłam duży proces rekrutacyjny dla angielskiego oddziału firmy amerykańskiej, która otwierała swoje biuro zakupowe w Pradze – rekrutowaliśmy dla nich cały międzynarodowy zespół. Większość przedstawionych CV zawierało zdjęcie. Klient pytał, czy w Czechach jest to dozwolone i poprosił o ich usuwanie. W Stanach Zjednoczonych/Anglii nie ma takiej praktyki, ponieważ potencjalny pracodawca może zostać pozwany przez kandydata ze względu na dyskryminację. Istnieją natomiast kraje, w których jest to obowiązkowe – takie jak np. Niemcy, Hiszpania, Arabia Saudyjska, Japonia.
Zdjęcie na profilu zamiast w CV
Polecam umieszczanie profesjonalnego zdjęcia na portalu biznesowo-społecznościowym (takim jak np. Goldenline), a w dokumentach aplikacyjnych dodanie linku do naszego profilu. Dzięki temu zaoszczędzimy miejsce, co nie jest bez znaczenia, ponieważ dokument nie powinien być za długi.
Osobiście nie zwracam uwagi na zdjęcie w aplikacji, ponieważ wychodzę z założenia, że oceniam kompetencje nie wygląd. Istnieją jednak stanowiska wymagające stałej interakcji z ludźmi, w których miła aparycja oczywiście pomaga (pomijam zawody, w których wygląd jest główną determinantą np. modeling) . Wg tygodnika Time („5 rzeczy, których nie powinieneś ujmować w swoim CV”), zdjęcie w CV jedynie odciąga uwagę czytającego od tekstu, i tak 19% czasu rekrutujący poświęca na oglądanie zdjęcia zamiast analizę Twojego profilu.
Zdjęcie w profilu – zasady
Jeśli wybierasz zdjęcie do opublikowania na portalu biznesowo- społecznościowym (takim jak Goldenline) to sugeruję wziąć pod uwagę następujące wskazówki:
- Zdjęcie powinno być profesjonalne (bez przebarwień). Najlepiej skorzystać z usług fotografa, który specjalizuje się w zdjęciach biznesowych. Obraz powinien być o szerokości co najmniej 600 pikseli, tak aby, jeśli ktoś kliknie na Twoje zdjęcie mógł je zobaczyć w dobrej jakości.
- Zdjęcie powinno być w miarę aktualne (z ostatnich lat) i naturalne. Nie przesadzajmy z retuszem – chodzi o to, żebyśmy byli rozpoznawalni w rzeczywistości.
- Zadbaj o profesjonalny i biznesowy ubiór – bez krzykliwych, odwracających uwagę dodatków i kolorów. Sugeruję trzymania się podstawowych zasad ubioru biznesowego czyli : koszula, krawat, marynarka (dla Panów), koszula i marynarka dla Pań, stonowany makijaż. Bardziej kreatywne zawody mogą pozwolić sobie na nieco więcej luzu – np. artyści, dziennikarze sportowi, sportowcy.
- Zdjęcie powinno przedstawiać jedynie Ciebie. Nie korzystaj ze zdjęć z wakacji, uroczystości rodzinnych czy fotografii zrobionych samodzielnie albo do dokumentów np. do paszportu.
- Twoja twarz powinna być na pierwszym planie zdjęcia. Twoje oczy powinny być widocznie zwrócone w stronę aparatu. Ważne, żeby Twoja twarz na zdjęciu była dobrze oświetlona (światło powinno znajdować się przed Tobą).
- Polecane jest, żeby obejmowało Twoją głowę i tors. Nie poleca się zdjęć pełnej sylwetki oraz samej głowy.
- Tło powinno być neutralne – nie za ciemnie, nie za jasne, nie powinno dominować i odwracać uwagi od Twojej twarzy.
- Warto naturalnie uśmiechnąć się, to pozwala na ocieplenie naszego wizerunku i sprawia, że jesteśmy pozytywniej odbierani. Poleca się również uśmiech ukazujący zęby.
- Przyjmuj naturalną pozę. Nie poleca się krzyżowania rąk.
- Używaj tylko jednego, głównego zdjęcia we wszystkich mediach społecznościowych oraz tego samego w Twoim CV (jeśli zdecydujesz się je zamieścić) – w ten sposób będzie Cię łatwo odnaleźć.
Zdjęcia a pierwsze wrażenie
Chcąc nie chcąc wszyscy ulegamy pierwszemu wrażeniu – odpowiedzialny za to jest nasz tzw. „gadzi mózg” (najstarsza część mózgu) pierwsze wrażenie, bowiem chroniło gatunek ludzki. Pierwsze wrażenie mówi nam o tym, czy odbieramy kogoś jako wroga czy przyjaciela. Badania pokazują, że decyzję o danej osobie podejmujemy w jednej dziesiątej sekundy („First Impressions,” Psychological Science” badania psychologów Princeton Janine Willis, Alexander Todorov).
Wg ostatnich badań Karolinska Institute w Sztokholmie wygląd twarzy może wpłynąć na ocenę takich atrybutów jak: bycie kompetentnym, godnym zaufania, agresywnym.
Które zdjęcie wybrać?
Na to jak jesteśmy odbierani przez innych wpływu nie mamy, ale możemy sprawdzić, na którym zdjęciu jesteśmy lepiej odbierani. Polecam wykorzystanie narzędzia PhotoFeeler: www.photofeeler.com – narzędzie to zostało mi polecone przez jednego z klientów, za co bardzo dziękuję. Na stronie możemy umieścić kilka naszych zdjęć i otrzymać od użytkowników punkty oraz czasami informację zwrotną, które zdjęcie przypadło im do gustu i dlaczego. Zdjęcia biznesowe oceniane są wg takich kryteriów jak: kompetentny, sympatyczny, wpływowy. Naprawdę warto skorzystać z tego narzędzia, obcy ludzie mogą nam więcej „powiedzieć” niż nasi bliscy, dla których najprawdopodobniej zawsze wyglądamy korzystnie.
Źródła:
http://blog.enhancv.com/resumes-around-the-world/
http://www.businessinsider.com/how-to-dress-for-work-business-attire-2014-8?IR=T
https://www.yesware.com/blog/best-photo-linkedin/
https://www.entrepreneur.com/article/241636
https://www.forbes.com/pictures/lml45lide/crossed-arms-2/#723c1e335d20
Guy Kawasaki, Peg Fitpatrick „Jak Cię widzą, tak Cię piszą. Sztuka autoprezentacji w mediach społecznościowych”.
Dowiedz się także, jak odświeżyć swoje stare CV, jak pisać o zainteresowaniach w CV oraz jak napisać zwięzłe i skuteczne podsumowanie zawodowe w CV, a także sprawdź 5 sposobów, jak zakończyć list motywacyjny.