Zaczynałem kilka wyzwań w swoim życiu. Obserwowałem wiele początków i wiele końców osób z którymi pracowałem. Ponieważ mój zawód i pasja determinuje dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z innymi, tym razem chcę podzielić się swoim najnowszym dekalogiem zasad, praw i reguł, jakich warto przestrzegać lub mieć na uwadze rozpoczynając swoją karierę w pracy – nieistotne gdzie i jakiej.
1. Po pierwsze bądź ważny. To, że dostałeś się do organizacji nie jest cudem ani przypadkiem. Zawdzięczasz to swoim kompetencjom, które dostrzegł ktoś, kto ciebie poszukiwał. Nie psuj tego. Myśl o sobie jako o ekspercie w swoich dziedzinach i mów tak o sobie. Inni zaczną niebawem traktować cię właśnie tak.
2. Poznawaj. Jesteś w nowym otoczeniu. Poznawaj je. To, że pracowałeś na podobnym stanowisku nie znaczy, że znasz to nowe. Nie kopiuj swojego poprzedniego miejsca pracy, zasad, praw i rozwiązań. Jesteś w nowym środowisku – stwórz coś nowego.
3. Pytaj. Nie zakładaj i nie zgaduj. Nie wiesz czegoś? Coś cię ciekawi? Pytaj. Po prostu.
4. Szanuj doświadczenie innych. Może spotkasz osoby, które z pozoru robią coś inaczej niż ty. Może tracić będą na to więcej czasu. To jednak pracownicy, którzy pracują w firmie dłużej niż ty. Uszanuj to. Z jakiegoś powodu tam właśnie są. Poznaj ich, poznaj ich pracę i sposób ich myślenia. Może będzie to dla Ciebie inspiracją.
5. Wiedz, co robisz. Wiąże się to z pytaniami. Zostałeś zatrudniony na enigmatycznym stanowisku? Dowiedz się, co robisz, za co odpowiadasz. Dowiedz się, jakie są konkretne oczekiwania twoich przełożonych. Nie wykonuj prac, które mają być po prostu zrobione. Dotrzyj do celu realizacji w najlepszy znany ci sposób. To bardziej będzie docenione. A pytanie się o wszystko pokaże tylko to, że myślisz i że tobie zależy na byciu profesjonalnym.
6. Proś o opinie i oceny. Dobrze czy źle? Nie wiesz? Poproś o ocenę. W jakim stopniu spełnia to twoje oczekiwania? Co mogę zrobić inaczej? Co ty byś zrobił inaczej? Poproś swojego szefa o refleksję na temat swojej pracy. To trudne. Jeśli to niemożliwe, zapytaj się ludzi z którymi pracujesz. Oni też widzą ciebie w akcji i chcąc nie chcąc – oceniają.
7. Miej własne zdanie. Widzę, że coś jest nie tak. Mam inne zdanie, ale większość wygrywa. Zamknę się i przeczekam. Bzdura! Mów! Mów konstruktywnie to, co myślisz. Poddawaj dyskusji i różnym argumentacjom. Być może nikt inny nie widzi tego, co ty albo nikt inny tego nie powie co ty. Być może to właśnie zdanie zmieni obraz firmy, produktu, promocji, kształtu procesu.
8. Bądź punktualny. Po prostu nigdy się nie spóźniaj. Inni? Co Cię interesują inni. Ty budujesz swoją markę i masz być punktualny.
9. Nie ulegaj otoczeniu. Wytykają cię? Różnisz się od innych? Wykorzystaj to. Może na początku będzie to męczące i stresujące ale w dużych korporacjach widoczni są tylko ci, którzy są inni i się wyróżniają. Pozytywnie.
10. Skup się na zadaniach, nie na czasie. Poranna kawa i sterta zadań. Ty skup się na tych drugich. Będziesz widział co robią inni i jak czas ucieka ludziom przez palce. Do tego zauważysz jaki ma to wpływ na inne rzeczy w tej firmie. Ty zadbaj o to, by samemu mieć komfort. Kończ zadania. Nie odkładaj. Bądź asertywny. Nie tłocz się przy windzie o 16:00 jak reszta. Dziesięć minut cię nie zbawi.
Mając tą wiedzę kilka lat temu dziś pewnie byłbym w innym miejscu. Ale dzięki temu, że mam ją dopiero dziś, mogę się nią dzielić z Wami i być tu, gdzie mi dobrze.
Zapomniałbym. Jeszcze jedno.
11. Masz swoje imię i nazwisko. Szanuj je i buduj jego markę. Zabieraj głos w istotnych sprawach i omijaj puste dyskusje o niczym. Miej prawo zapytać czasami: „do czego doszliśmy?”, „co dzięki temu spotkaniu osiągnęliśmy?”. Albo przestaną Cię zapraszać na spotkania i zyskasz cenny czas, albo zmienisz tym jakość spotkań w swojej firmie.