Właśnie jesteś po rozmowie z rekruterem, który zaprosił cię do udziału w kolejnym etapie rekrutacji. Wyjaśnił, że etap ten to Assessment Center. Czujesz zadowolenie, że pierwsze spotkanie dobrze wypadło. Cieszysz się z zaproszenia, ale trochę też niepokoisz się i zastanawiasz co cię czeka. Do tego etapu procesu rekrutacyjnego warto się przygotować, sprawdzić czego można spodziewać się na Assessment Center i poznać konkretne rodzaje zadań, jakie mogą się na nim pojawić.
Assessment Center to proces wspierający wybór najlepszego kandydata. Celem procesu jest ocena kompetencji szczególnie istotnych na stanowisku, na które aplikujesz. Zapraszający cię na Assessment będą sprawdzać poziom tych kompetencji, określać twoje mocne i słabe strony. Otrzymasz zadania, które będą miały charakter symulacji różnych sytuacji w pracy.
Jakie kompetencje sprawdza Assessment Center?
Na to pytanie podpowiedź znajdziesz w ogłoszeniu rekrutacyjnym lub w czasie pierwszej rozmowy kwalifikacyjnej. Tam pracodawca przedstawi ci kompetencje, które są dla niego ważne.
Jakich zadań możesz się spodziewać w trakcie Assessment Center?
Zadania będą miały charakter symulacji różnych sytuacji w pracy. Od organizatorów otrzymasz instrukcje, wprowadzające cię w sytuacje, w których masz się odnaleźć (instrukcje określą kontekst, twoją rolę, przybliżą strukturę organizacyjną, strategię firmy itp.). Będziesz mieć ściśle określony czas na przygotowanie się oraz na wykonanie zadania. Twoje działania obserwowane będą przez specjalistów, zwanych w tym procesie asesorami. W scenkach, bo zadania najczęściej będą polegały na odgrywaniu jakiejś roli, asesorzy lub inne zaproszone przez nich osoby będą klientem, pracownikiem, członkami zespołu projektowego, czyli stworzą określoną sytuację pozwalającą na obserwowanie w jaki sposób się w niej zachowasz.
Poniżej przedstawiamy 5 rodzajów zadań, które mogą pojawić się na Assessment Center.
1. Odgrywanie roli Zmierzysz się z problemem, który może zdarzyć się w rzeczywistej sytuacji zawodowej. Będzie to np. negocjowanie z trudnym klientem, rozmowa dyscyplinująca, przekonanie przełożonego do pomysłu. Odgrywanie roli pokazuje najczęściej umiejętność wywierania wpływu, komunikatywność, sprawność w negocjacjach, umiejętność motywowania podwładnych.
2. Dyskusja grupowa Będziesz członkiem grupy, możesz być osadzony w konkretnej roli. Często celem jest osiągnięcie porozumienia i wypracowanie wspólnego rozwiązania jakiegoś problemu. Dyskusja grupowa sprawdza elastyczność, wywieranie wpływu, komunikatywność, umiejętność przyjmowania roli lidera
3. In basket Otrzymasz zbiór dokumentów. Mogą to być: maile od przełożonych, notatki służbowe, zapytania od klientów, informacje o urlopach lub planowanych wydarzeniach, którymi trzeba będzie się zająć. In basket ujawnia umiejętności: planowania i organizowania pracy, delegowania zadań, pracy pod presją czasu i podejmowanie decyzji.
4. Prezentacja Poproszą cię o przedstawienie określonego zagadnienia. Celem może być zapoznanie słuchaczy z tematem lub przekonanie ich do czegoś. Prezentacja pozwala ocenić komunikatywność, autoprezentacje, odporność na stres.
5. Case study W tym zadaniu trzeba będzie przeanalizować konkretną sytuację i zaproponować rozwiązanie postawionego problemu. Case studies sprawdzają najczęściej umiejętność podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów. Powyżej zaprezentowane możliwe zadania to nie wszystko, co może pojawić się na sesji Assessment Center, z tych typów zadań jednak rekrutujący korzystają najczęściej. Wiesz już czego możesz się spodziewać, nie obawiaj się więc, masz przecież potrzebne kompetencje. Zrób zadania tak, jak sądzisz, że będzie najlepiej.
Powodzenia! Szukasz inspiracji związanych z rozwojem kariery zaglądaj na najnowsze wpisy w Centrum Kariery – zapraszamy także do lektury e-booka Kompas kariery.
One thought