Jakie są sposoby na skuteczne pozyskanie wartościowego kandydata? Jest to jedno z tych pytań, na które każda osoba aktywnie poszukująca pracowników chciałaby znać odpowiedź. Jest wiele sposobów na pozyskiwanie kandydatów, które w zależności od profilu prowadzonych rekrutacji mogą być bardziej lub mniej skuteczne i – co równie ważne – bardziej lub mniej kosztochłonne. W jaki sposób wyjść ze swoimi działaniami poza standardową publikację ogłoszeń?
Po pierwsze – zdefiniuj profil kandydata
Kto z nas chciałby wyrzucać czas i pieniądze w błoto? Aby tego uniknąć, w celu skutecznego zdefiniowania strategii rekrutacji i wybrania odpowiednich kanałów komunikacji, niezbędna jest odpowiedź na pytanie – kim jest nasz potencjalny kandydat? Dopiero po wstępnej analizie psycho- i demograficznej można myśleć o konkretnych działaniach zmierzających do jego pozyskania. Posiadając informacje o poszczególnych cechach poszukiwanego pracownika możemy określić, gdzie najprawdopodobniej spędza swój czas. Oczywiście segmentację naszych kandydatów można przeprowadzać na różne sposoby – odnosząc ją do poszczególnych stanowisk czy też łącząc segmenty w szersze, dopasowane pod względem określonych cech grupy.
Social media – gdzie i czy w ogóle działać?
Obecnie posiadanie profilu firmowego na Facebooku wydaje się standardem. Jednak czy w każdym przypadku jest to potrzebne? Istnieje wiele innych sieci biznesowych i społecznościowych, chociażby takich jak GoldenLine, Twitter czy Instagram. Czy opłaca się działać w każdym z nich? Tutaj z pomocą przychodzi nam zdefiniowany profil poszukiwanego kandydata. Czy księgowy z 15-letnim doświadczeniem działa aktywnie na Instagramie? Prawdopodobnie kilka takich osób moglibyśmy znaleźć, jednak w stosunku do całej grupy zawodowej jest to niewielki odsetek. Z kolei jeżeli weźmiemy pod uwagę trenerów personalnych, odsetek ten jest co najmniej kilkukrotnie większy (praktycznie od wejścia w aplikację jesteśmy bombardowani zdjęciami trenerów i ich sylwetek). Proporcje wyglądają odwrotnie, jeżeli chodzi o aktywne poruszanie się w sieciach zajmujących się stricte kontaktami zawodowo-biznesowymi, jak np. GoldenLine – w takim miejscu łatwiej nam będzie znaleźć poszukiwanego przez nas kandydata z branży IT, finanse lub sprzedaż.
Odpowiednio dobrane kanały social media są w stanie działać na realną korzyść nie tylko w formie wizerunkowej, ale również bezpośrednio pozyskiwać odpowiednich kandydatów. Co ważne, należy być konsekwentnym – jeżeli zaczynamy działać w nowym kanale komunikacji, należy dbać o jego wygląd oraz stałą aktualizację. Zaniedbany profil może przynieść więcej szkód niż jego brak.
Oczywiście social media są jednym z wielu kanałów, które można wykorzystać w celu pozyskania odpowiednich profili do przeprowadzenia rekrutacji. Zasady ich wyboru mają jednak zastosowanie również w innych formach komunikacji, nawet tych nie odbywających się w Internecie.
Znam odpowiedni kanał – co dalej?
Aby nasze kanały komunikacji były faktycznie skuteczne i atrakcyjne, muszą zawierać odpowiednie treści, które zainteresują przyszłych uczestników procesu rekrutacyjnego. W jaki sposób można to osiągnąć? Przede wszystkim: dzielić się wiedzą i doświadczeniem! Jest to czynność, która przychodzi nam trudno, jednak treści, które w realny sposób będą w stanie przekazać kandydatowi nowe informacje bądź odpowiedzieć na nurtujące go kwestie mogą okazać się decydującym czynnikiem w przypadku wyboru przyszłego pracodawcy.
Podczas działań w mediach społecznościowych czy innych kanałach komunikacji nie powinniśmy ograniczać się tylko i wyłącznie do darmowej dystrybucji treści. Poprzez narzędzia takie jak np. FacebookAds czy Google AdWords można w łatwy sposób pozyskać CV, kierując reklamę do osób które z wysokim prawdopodobieństwem są zainteresowane podjęciem nowej pracy. W przypadku, kiedy nie znamy się na promocji w Internecie, należy poważnie rozważyć zatrudnienie osoby mającej doświadczenie w tej dziedzinie. Dobrym pomysłem może być również zlecenie działań do zewnętrznej agencji marketingowej. Wszystko w celu profesjonalnego podejścia do rosnących wymagań pracowników na rynku pracy.