Zakończyliśmy proces rekrutacji. Spośród wielu kandydatów znaleźliśmy tego, który nie tylko spełnił stawiane pracownikowi na danym stanowisku wymagania, ale z którym ustaliliśmy również warunki współpracy i termin rozpoczęcia pracy. Przygotowaliśmy się do wdrożenia, wybiła umówiona godzina, a nowy członek naszego zespołu nie stawił się w pracy lub zrezygnował z niej po kilku dniach
Mogłoby się wydawać, że problem rotacji nowo zatrudnionych pracowników dotyczy przede wszystkim niższych stanowisk w zakładach produkcyjnych, pracowników pozyskiwanych do prac sezonowych lub pracy w branżach, które od początku traktuje się jako tymczasowe zajęcie. Nic bardziej mylnego. Okazuje się, że pojawienie się na rynku pracy przedstawicieli młodych pokoleń przeniosło ten problem na grunt zupełnie innych branż i stanowisk, które dotychczas borykały się z rotacją nowych pracowników w dużo mniejszym stopniu lub niemal w ogóle nie spotykały się z tym problemem. 44% przedstawicieli pokolenia Y w 2016 roku zadeklarowało chęć zmiany pracy. 2/3 z nich przewiduje to do 2020 roku (według raportu Deloitte „Millenial Survey – Winning over the next generation of leaders”, 2016). Dlaczego kandydaci odchodzą z nowej pracy i czy można temu zapobiec? Spróbujmy odpowiedzieć na to pytanie.
Dlaczego odchodzimy z nowej pracy?
Po kilku godzinach, pierwszego dnia, w czasie okresu próbnego lub tuż po jego zakończeniu – nowi pracownicy odchodzą z pracy w różnych momentach. Chociaż opuszczający firmę już na początku współpracy pracownicy rzadko odpowiadają szczerze na pytania o powody rezygnacji, wśród uzasadnień takich decyzji najczęściej pojawiają się:
- otrzymanie lepszej oferty pracy,
- brak odpowiedniego wdrożenia do wykonywanych obowiązków,
- brak narzędzi do pracy,
- poczucie niedopasowania do zajmowanego stanowiska,
- rozczarowanie wynikające z niezgodności między tym, co zostało powiedziane i ustalone w procesie rekrutacji z tym, co pracownik zastał w organizacji po rozpoczęciu pracy.
Chociaż wszystkie z tych powodów są niepokojące, warto szczególnie przyjrzeć się ostatniemu z nich, ponieważ mimo wielu zmian i trendów związanych z Candidate Experience w dalszym ciągu widoczna jest duża przepaść pomiędzy tym, co mówi się przyszłemu pracownikowi a tym, jak wygląda realizacja złożonych mu obietnic. W procesie rekrutacji pracujemy na to, aby pracownik, którego chcemy zatrudnić nam zaufał i zgodził się wykorzystać posiadane umiejętności w pracy właśnie dla nas. Jeśli złożone mu obietnice nie znajdą odzwierciedlenia w rzeczywistości, nie będzie można oczekiwać, że pozyskamy lojalnego i zaangażowanego pracownika, za to niemal natychmiast możemy zacząć liczyć się z koniecznością wznowienia zamkniętego dopiero procesu rekrutacji.
Sens jako recepta na rotację?
Jacek Wasilewski w książce Urszuli Radzińskiej ,,Pierwszy klient, czyli co zrobić, aby pracownik był najlepszym ambasadorem firmy” pisze, że podstawą do zbudowania dobrego zespołu jest zaufanie i poczucie sensowności tego, co tworzy dana firma. Kolejne raporty i badania pokazują, że dla młodych pokoleń równie ważne co zarobki
i pakiety benefitów jest poczucie misji oraz sensu, jasny kierunek, w którym zmierza firma, a także relacje z kolegami z pracy oraz przełożonymi. Pokazanie nowemu pracownikowi sensu tego, co robimy na co dzień i zarażenie go nim to właściwie jeden z najlepszych sposobów, który gwarantuje, że zostanie on z nami na dłużej. Może nie na zawsze, bo jak podkreśla Mark Weinberger, CEO EY, w wywiadzie dla Bloomberga: ,,ludzie nie chcą zostawać w jednej firmie przez całą karierę. Mają po 5 – 6 prac w całym życiu.”, ale na pewno na kilka owocnych dla obu stron lat.
Rezygnacja z jednej i podejmowanie innej pracy to naturalna kolej rzeczy w życiu większości pracowników. Nie mogąc w 100% zapobiegać odejściom pracowników niektóre firmy zdecydowały się na umożliwienie im powrotu do swoich struktur po zakończeniu współpracy u innego pracodawcy.
Nieoczekiwane odejścia z pracy nowych pracowników stanowią wyzwania dla każdej organizacji, która się z nimi spotyka. Pierwszym krokiem, który pozwoli nam podjąć (nie)równą walkę z tym problemem jest zastanowienie się, czy wynika on z coraz większej konkurencyjności rynku pracy, czy z błędów i problemów rzutujących na wizerunek firmy w oczach pracownika. W kolejnych krokach warto zastanowić się, w jaki sposób możemy ograniczyć jego negatywne skutki lub zupełnie go wyeliminować. Jednak czy jest to możliwe?
Autorka: Teresa Bęben, tekst zaktualizowano w sierpniu 2022 r.
Przeczytaj także:
- Rekrutuj sprawniej i nawet z 50 kandydatów, których wyszuka dla Ciebie sztuczna inteligencja. Poznaj nowość ogłoszenie z TalentPoolem
- Poznaj raport ekspercki Digital HR 2022 – odkryj wyzwania cyfrowego HR i EB
- Zgłoś swoją firmę do konkursu Dream Employer 2022
- Scena HR: Mateusz Jabłonowski – Miinto
- Zajrzyj do e-booka o partnerskim Candidate & Employee Experience
- 10 książek dla Employer Branding Managera
- Szukasz inspiracji do rozwoju? Zajrzyj do Centrum Kariery Goldenline