Przeanalizowanie pięćdziesięciu zakładek Kariera podsuniętych przez GoldenLine i wybranie spośród nich tylko trzech najciekawszych było dla mnie nie lada wyzwaniem. Przede wszystkim dlatego, że w Internecie nie ma jednej właściwej drogi do zaprezentowania firmy jako atrakcyjnego pracodawcy – są tylko dobre praktyki, których stosowanie może ułatwić firmom osiągnięcie zamierzonego celu. Musimy jednak pamiętać, że zakładka Kariera jest bardzo ważnym punktem styczności kandydata z marką pracodawcy. Od zagospodarowania tego punktu mogą zależeć jego dalsze kroki, a nawet jego opinia o pracy w firmie, do której aspiruje.
Dlatego w swojej ocenie kierowałam się przede wszystkim tym, w jaki sposób firma buduje doświadczenie kandydata (ang. candidate experience) – czym wyróżnia się na tle innych pracodawców, jak dopasowuje do niego swoje komunikaty, w jaki sposób ułatwia mu podjęcie decyzji o zaaplikowaniu na ofertę pracy i jakie wrażenie po sobie pozostawia. Wzięłam także pod uwagę użyteczność, czytelność i spójność graficzną strony. Ostatnim kryterium była jej optymalizacja pod kątem urządzeń mobilnych.
W moim rankingu najlepiej wypadła strona BLStream: http://blstream.com/en/careers, która uwiodła mnie tuż po wejściu w zakładkę „Carrers”.
Jest to jedna z nielicznych firm, która w części „dlaczego my” nie zaczyna od mówienia o sobie, ale o kandydatach, których poszukuje. Zamiast więc powtarzać za innymi pracodawcami, że „w naszej firmie najważniejsi są ludzie”, ona to w pierwszych zdaniach udowadnia. Świetne wrażenie robi też prostota i kompaktowość tej zakładki: chociaż jest ona podzielona na 5 kategorii: „Why BLStream”, „Meet our people”, Open positions”, „Student and graduates”, “Cooperation with UE”, do wszystkich najważniejszych informacji mamy dostęp przy przewinięciu tylko jednej strony o infografikowym charakterze. W trakcie jej „zwiedzania” można odnieść wrażenie, że pracodawca naprawdę szanuje nasz czas i pilnuje, abyśmy nie wykonywali żadnych zbędnych akcji. Widać to nawet w dołączonych wypowiedziach pracowników firmy, które nie tylko brzmią szczerze i emocjonalnie, ale z których dodatkowo zostały wyłuskane najważniejsze korzyści wynikające z pracy w BLStream. Na uwagę zasługuje również graficzna przejrzystość części poświęconej aktualnie otwartym stanowiskom pracy i łatwość aplikowania na wybraną ofertę – zamiast rozbudowanych formularzy, firma postawiła na standardowego maila z załącznikiem. Co więcej, jest to strona która najlepiej przeszła test dotyczący optymalizacji pod kątem urządzeń mobilnych – doskonale wyświetla się także na telefonie i tablecie. Aż chce się powiedzieć: BLStream, tak trzymać!
Na drugim miejscu w moim rankingu znalazła się zakładka Kariera na stronie PKO Bank Polski: http://www.pkobp.pl/grupa-pko-banku-polskiego/kariera/.
Tym razem pierwszy komunikat, który zobaczyłam, brzmiał: ”JEDEN BANK WIELE PASJI. Weź udział w Dniu Otwartym w naszej Centrali lub spotkaj się z nami na uczelni”. Niby proste hasło, a przecież doskonale obrazuje otwartość i dostępność pracodawcy dla kandydata. Osoba szukająca pracy znajdzie tu szereg przydatnych informacji – od opisów możliwości, jakie praca w banku daje studentom, absolwentom i profesjonalistom, przez szczegółowe wzmianki na temat procesu rekrutacji, aż po wskazówki dotyczące pisania CV i listu motywacyjnego. Najciekawsza moim zdaniem jest jednak podzakładka „Jeden Bank. Wiele Pasji”, w której użytkownik może nie tylko obejrzeć film wizerunkowy z kampanii o tym samym tytule, ale przede wszystkim poczytać wywiady z pracownikami, którzy w tym filmie występowali (co zdecydowanie zwiększa wiarygodność prezentowanych informacji). Warto zauważyć, że zakładka Kariera tak dużego podmiotu, jakim jest bank, z oczywistych względów musi być bardzo rozbudowana. PKO BP udało się jednak uniknąć przerostu formy nad treścią – strona jest intuicyjna i przejrzysta, zawiera aktualne informacje i, co szczególnie ciekawe, jest dowodem na to, że nawet zdjęcia z internetowych stocków, odpowiednio podrasowane i splecione z fotografiami aktualnych pracowników, można wykorzystywać sprytnie i z korzyścią dla marki.
Na koniec firma, która w moim rankingu zajmuje trzecią pozycję, ale która śmiało mogłaby wygrać w konkursie KISS (ang. Keep It Simple, Stupid!).Mam na myśli startup Shoplo, który udowodnił mi, że specyfikę pracy w danej firmie można ująć w jednym ciągu słów: hej, zmieniaj z nami świat, startup, Warszawa, fajne biuro, aplikuj. Tak bowiem można streścić zawartość pozbawionej employer brandingowych wodotrysków zakładki : http://www.shoplo.com/careers, na której nie znalazłam ani jednego zbędnego zdania i zdjęcia. Wygląda na to, że twórcy Shoplo stosują się do wskazówek Annette Simmons, autorki książki „Whoever Tells the Best Story Wins”, według której „Ludzie nie chcą dodatkowych informacji. Mają już ich powyżej dziurek w nosie. Oni chcą wierzyć. Wierzyć w was, w wasze cele, wasze sukcesy, w historie, które im opowiadacie.” Kto wie, może dla pracodawców walczących o uwagę pokolenia Y, w kontekście którego coraz częściej przytacza się skrót TL;DR (ang. Too Long; Didn’t Read), jest to właściwa droga?
Zobacz jak wyglądają Profile Pracodawcy na GoldenLine.