„Wszyscy jesteśmy tacy sami, choć każdy z nas jest inny” – Poczta Polska to zróżnicowana organizacja. Niczym w soczewce odbijają się w niej procesy społeczne, które zachodzą w Polsce i w Europie – zmiana struktury zatrudnienia, wzrost odsetka pracujących kobiet i osób starszych oraz dołączanie do grup pracowniczych przedstawicieli kolejnych młodych pokoleń – generacji Y i Z.
W firmie, która zatrudnia prawie 78 tys. pracowników, w każdej grupie wiekowej znajdują się tysiące pracowników. Średnia wieku w Poczcie Polskiej to 44 lata, średni staż pracy – ponad 12 lat, 56% pracowników to kobiety.
Projekty HR-owe, które realizujemy w Poczcie Polskiej, w większości kierujemy do wszystkich pracowników. Komunikujemy je jednak tak, aby informacja dotarła do wszystkich osób zatrudnionych w firmie – w takiej formie, aby każdy ją zrozumiał, wiedział co ma zrobić, aby skorzystać z jakiegoś rozwiązania lub aby samodzielnie mógł podjąć różne decyzje.
Dla osób, które na co dzień pracują przy komputerze i swobodnie korzystają z nowych rozwiązań technologicznych mamy Intranet, newsletter, komunikator (yammer), czaty, blogi, forum czy spotkania on-line (skype, lync). Do osób, które mają utrudniony dostęp do komputerów firmowych, znajdujących się także w tzw. kącikach komputerowych, informacje przekazujemy za pośrednictwem drukowanego miesięcznika, spotkań stacjonarnych (m.in. komunikacja kaskadowa) czy tablic korkowych, na których wieszamy najważniejsze komunikaty i wydrukowane newslettery.
Staramy się doceniać wiek i doświadczenie oraz korzystać z potencjału jakie daje młodość i brak nawyków oraz utartych schematów działania. W organizowanym od wielu lat konkursie zawodowym Profesjonalny Pracownik Poczty Polskiej nagradzamy za wiedzę specjalistyczną i jej praktyczne zastosowanie. W konkursie Innowacyjna Poczta – na nowe i udoskonalone rozwiązania produktowe czy procesowe − ważne jest świeże spojrzenie. Doświadczenie nagradzamy także poprzez możliwość kierowania projektami strategicznymi, młodość – poprzez udział w pracach zespołów, w których pod okiem najlepszych można się wiele nauczyć.
Do wieku dostosowana jest także nasza oferta wsparcia socjalnego. Każdy pracownik Poczty może skorzystać z dofinansowania do wypoczynku, ubezpieczenia na życie i prywatnej opieki medycznej oraz karty sportowej. Dopłatę do wypoczynku mogą dostać osoby, które jadą na egzotyczną zorganizowaną wycieczkę oraz na działkę, karta uprawnia do korzystania z miejsc, w których można zadbać o zgrabną sylwetkę i o zdrowy kręgosłup. Opieka zdrowotna też jest dostosowane do różnych potrzeb – osób, które mają problemy zdrowotne i takich, które nie muszą regularnie chodzić do lekarzy i na badania. Osoby, które potrzebują korzystać ze sprzętu rehabilitacyjnego, rehabilitacji czy drogich odpłatnych leków wspiera także nasza fundacja Pocztowy Dar. Pracownicy, którzy są w dobrej formie i chcą wspólnie z kolegami z pracy rozwijać swoje sportowe pasje – mogą dołączyć do Pocztowej Grupy Biegowej.
Staramy się dbać o wszystkich naszych pracowników, dobre warunki pracy i rozwój całej kadry. Wierzymy, że zróżnicowane wiekowo środowisko pracy i związane z tym oraz wykorzystanie atutów i indywidualnych możliwości i umiejętności pracowników, to korzyści społeczne i biznesowe. Stereotypy odkładamy na półkę i każdego dnia widzimy, że różnorodność wiekowa naszych pracowników to większa efektywność firmy jako całości.
Więcej o planowaniu strategii komunikacji międzypokoleniowej opowiedział Andrzej Nitecki, Dyrektor Zarządzający Pionem Kapitału Ludzkiego w Poczcie Polskiej na specjalnym seminarium online 29 września o godz. 10:00.
Nagranie z seminarium można obejrzeć tutaj.