Jak skutecznie sprawdzać referencje?

Rekrutacja jest trochę jak śledztwo, a rekruter – detektyw musi zbierać informacje z różnych źródeł i zeznania wielu świadków. Elegancka papeteria firmowa i nagłówek „List referencyjny” już nie robią takiego wrażenia, jak dawniej i w rekrutacji okazują się niewystarczające. Jak zbierać opinie o kandydatach, by pomogły nam dokonać właściwego wyboru?

Dzięki referencjom możemy nie tylko zweryfikować dane z CV. Opinie byłych pracodawców to źródło cennych informacji na temat kompetencji miękkich, relacji w zespole czy osobowości kandydata. Są ważnym elementem weryfikacji w procesie rekrutacyjnym i jeśli chcemy, by kandydat był dopasowany do naszej organizacji pod każdym względem, zdecydowanie powinniśmy wsłuchać się w głosy innych.

Zanim zadzwonisz

Zanim jednak wykonamy jakikolwiek telefon, powinniśmy uprzedzić kandydata o naszych zamiarach. A najlepiej jeśli poprosimy o dane do osób kontaktowych. W ten sposób unikniemy rozmowy z kimś, kto nie zna kandydata, nie ma nic ciekawego do powiedzenia czy też po prostu nie ma ochoty udzielać informacji. Nawet jeśli kandydat wcześniej porozumie się ze wskazaną osobą (a zapewne tak się stanie), przygotowany rozmówca może dostarczyć nam cennych informacji. Idealnie, jeśli otrzymamy kontakt do co najmniej dwóch osób, najlepiej poprzednich przełożonych. Oczywiście nie zawsze jest to możliwe, ale rozmowa ze współpracownikiem również może okazać się dla nas wartościowa. Zwłaszcza jeśli kandydat stara się o stanowisko menedżerskie.

Czy list referencyjny się na coś przyda?

Mówi się, że papier wszystko przyjmie. Nierzadko referencje tradycyjne powielają sztampowe frazy, dyplomatycznie pomijając negatywne aspekty współpracy. Często dopiero podczas rozmowy telefonicznej możemy usłyszeć szczere i szczegółowe opinie, które wcale nie muszą się zgadzać z papierową wersją… Dlatego tradycyjne referencje lepiej traktować jedynie jako trop, prowadzący do osoby kontaktowej. Podobnie opinie wystawiane na portalach profesjonalnych – GoldenLine i LinkedIn. Ich autorzy zapewne chętnie z nami porozmawiają, ale ponownie – uważam, że powinno się to odbywać za zgodą i wiedzą kandydata.

6 zagadnień, o które warto zapytać

Upewnijmy się, że rozmówca zna powód kontaktu i dzwonimy w odpowiednim momencie. Wcześniej przygotujmy listę zagadnień, które chcemy poruszyć . Oto kilka pytań, które warto zadać:

  • Przy jakich projektach/w jakich okolicznościach współpracował pan/pani z kandydatem?

  • Jaki był zakres obowiązków kandydata podczas pracy w firmie X?

  • Jakie by pan/pani wymienił/a mocne i słabe strony kandydata? Obiektywny rozmówca będzie umiał wskazać i jedne, i drugie. Poprośmy o uzasadnienie każdej z podanych cech na podstawie konkretnych sytuacji.

  • Jaki był największy sukces kandydata podczas pracy w firmie X?

  • Jakie były okoliczności rozstania z kandydatem?

  • Czy zatrudniłby pan/pani kandydata ponownie? Dlaczego?

 

Oczywiście są to bardzo podstawowe pytania i tak naprawdę powodzenie naszej misji zależy od dwóch rzeczy. Po pierwsze – od naszego rozmówcy, jego otwartości i chęci do rozmowy (dlatego tak ważne jest, by miał dla nas czas i został uprzedzony o rozmowie). Po drugie – od naszej umiejętności słuchania i zgłębiania pozyskanych informacji. Nie starajmy się jednak czytać między wierszami, bo możemy się łatwo pogubić – zamiast tego dopytujmy o konkretne przykłady, doprecyzowujmy i upewniajmy się, że dobrze interpretujemy słowa rozmówcy.

O tym musisz pamiętać

Opinia od poprzedniego pracodawcy nie jest tą najbardziej aktualną. Bardzo rzadko mamy możliwość zasięgnąć informacji u obecnego przełożonego, a przecież kompetencje i doświadczenie kandydata rozwijają się i zmieniają. Pamiętajmy też, że na opinię o byłym pracowniku mogą wpływać różne czynniki – również sympatie i antypatie. Z tego powodu zawsze warto konfrontować je z punktem widzenia kandydata oraz innych jego współpracowników.

Sprawdzanie referencji to tylko jedno z narzędzi rekrutacyjnych, ale w połączeniu z wyczerpującym wywiadem kompetencyjnym zaprowadzi nas do dobrego wyboru w procesie rekrutacji.

Zapisz się na newsletter Goldenline, a otrzymasz bezpłatnie raport

„Human Relations Trends 2025”


Pozyskuj, zatrudniaj oraz wdrażaj pracowników!

Sprawdź nasze narzędzia rekrutacyjne

Dodaj komentarz