Jak wykorzystywać social media w employer brandingu

Employer branding staje się coraz popularniejszym zwrotem. Obejmuje działania wewnętrzne: szkolenia dla pracowników, komunikację itd. oraz zewnętrzne – udziały w targach pracy czy rekrutację. We wszystkich tych działaniach mogą wam pomóc social media.

Szkolenia

Po pierwsze możecie zawsze informować o szkoleniach pracowników na swoich kanałach społecznościowych. Pamiętajcie, żeby sprawić, żeby była to potencjalnie ciekawa informacja – możecie zadać pytanie, na które uczestnicy odpowiedzieli w czasie treningu lub zaciekawić jakimś faktem/informacją.
Kolejnym sposobem są szkolenie online, czyli wykorzystanie mocy e-learningu. Niezależnie czy skorzystacie z gotowej platformy czy zainstalujecie własną, macie możliwość udostępnienia swoim pracownikom wiedzy i ćwiczeń do wykonania w wolnej chwili. Polecam również wykorzystać video. To może być fajny sposób, nie tylko aby szkolić w ramach organizacji, ale tworzyć również materiały dla klientów, które mogą pozycjonować nas jako ekspertów.

Komunikacja wewnętrzna

Można się wymieniać morzem maili, ale osobiście preferuję inne formy komunikacji. Można korzystać z własnych portali social media, które dodatkowo wyposażone są w system zarządzania projektami (jak np. tibbr.com). Bardzo dobrym rozwiązaniem jest też własne wiki – możecie tam umieszczać odpowiedzi na najpopularniejsze pytania, zamieszczać dokumenty, zbierać pomysły czy oddać przestrzeń pracownikom, aby to oni dzielili się wiedzą – w końcu gromadzenie wiedzy w organizacji też jest bardzo ważne. Możecie też korzystać z narzędzi tylko do komunikacji typu Slack.

Targi, konferencje, spotkania

Swoje prezentacje i wystąpienia możecie zarówno nagrywać i publikować na YouTube czy Vimeo, jak i publikować PDF czy prezentację – można wykorzystać Slideshare, Prezi czy joomag.com.
Nie muszę chyba dodawać, że możecie promować swoje stoisko/wystąpienie przez swoje kanały społecznościowe, ale może warto połączyć świat offline i online? Wśród pomysłów do inspiracji polecę kilka:
like box – osoba skanuje specjalną kartę, która publikuje informacje na jej profilach społecznościowych,
kody szeptane – podajemy kod na profilu społecznościowym po podaniu, którego osoba przy naszym stoisku otrzymuje np. specjalny prezent czy gażet NFC – np. wizytówka, która po przyłożeniu komórki czy tableta udostępnia wyjątkowe treści.

Rekrutacja

Tutaj marki mogą naprawdę zaszaleć. Grywalizacja, wykorzystanie różnych kanałów, możliwość rekrutowania przez Google Hangout. Video, quizy, zabawy, QR kody – ogranicza was głównie wasza wyobraźnia. No, może trochę budżet. ;)
Nie bójcie się wykorzystywać niestandardowych form – wcale nie muszą być bardziej kosztowne, a mogą pomóc w selekcji kandydatów. Pomyślcie o rekrutacji przeprowadzonej przez Heinekena.

Wizerunek pracodawcy

Wykorzystanie portali dedykowanych budowaniu wizerunku (jak np. GoldenLine), to oczywista oczywistość – umożliwia zbieranie pozytywnych (i tych mniej) komentarzy naszych pracowników. Ale warto wyjść poza to. Najbardziej znaną kampanią employer brandingową ostatnich miesięcy jest oczywiście akcja PZU, gdzie łącząc tradycyjne media i nowe rozwiązania (poczynając od fanpage przez filmiki na YouTube po mniej standarodowe działania), marce udało się gwałtownie zmienić swój wizerunek, zyskać rozpoznawalność oraz zapewnić sobie stały dostęp do zainteresowanych specjalistów i szeregowych pracowników.
Nie każdego stać na reklamy telewizyjne, ale z pomocą przychodzą social media, gdzie nie licząc pracy i poświęconego czasu, często możemy budować swój wizerunek za darmo. To także świetny sposób na wyróżnienie się.
Do budowania wizerunku możecie wykorzystywać YouTube, by pokazywać wideo z pracy, Instagrama i zdjęcia pracowników, standardowo blog firmowy (najlepiej prowadzony zespołowo) i przede wszystkim – swoich pracowników. Zachęcaj ich do aktywności w mediach społecznościowych, ale pamiętaj, żeby najpierw przeszkolić ich z dobrych i złych praktyk (polityka social media się kłania). Najlepszymi ambasadorami twojej marki powinny być osoby zatrudnione w firmie – szczególnie, pracownicy wyższego szczebla, którzy mogą pozycjonować się jako eksperci. Jest to wartościowe rozwiązanie szczególnie dla biznesów B2B.

Media społecznościowe dają dużo nowych narzędzi, które możemy wykorzystywać na różnych etapach budowania employer brandingu. Dużo zależy od tego w jakiej branży działamy, do kogo chcemy dotrzeć i jaki ma być cel tych działań. Jeśli macie pytania – chętnie odpowiem w komentarzach!

Dodaj komentarz