Błędy, których rekruter nie może popełniać

Kandydaci stosunkowo często narzekają na rekruterów, z którymi mieli do czynienia. Większość pracowników działów HR ich niezadowolenie tłumaczy faktem, że są to osoby, które zostały odrzucone i w ten sposób dają ujście swoim emocjom. Niewątpliwie, negatywne opinie mogą wiązać się z pewnym rozczarowaniem, ale czy to jedyny powód?

Nie do końca. Wiele zależy od samego podejścia HRowców, a nie wyniku rekrutacji. Przekonaliśmy się o tym na „własnej skórze”. GoldenLine jako portal rekrutacyjny niejednokrotnie występuje na targach pracy w celu przyciągnięcia użytkowników – a więc i potencjalnych pracowników dla firm korzystających z narzędzi serwisu. To, co za każdym razem wprawiało nas w zdziwienie to podejście części wystawców na imprezach tego typu.

Dlaczego? Ze względu na ich stosunek do odwiedzających. Targi, także w wersji online, to miejsce bezpośredniej interakcji między firmami i pracownikami, a jak wiadomo, to właśnie doświadczenia face-to-face mają kluczowe znaczenie dla formułowanych opinii i budowania wrażenia. Okazuje się jednak, że wielu rekruterów nie wykorzystuje tej szansy. Dobrym miejscem do budowania takich relacji są także grupy zainteresowań czy eksperckie na portalach społecznościowych takich jak np. Goldenline.

Pamiętajmy, czy to podczas targów online czy w grupach społecznościowych powinniśmy się koncentrować na aktywności, dla których tam jesteśmy. Nie ignorujmy rozmówców. Nie angażujmy się też w komunikację między naszymi współpracownikami. W tego typu społecznościach jesteśmy po to, aby pokazywać naszą firmę. 

Taka prezentacja firmy przyczynia się do wyrobienia negatywnego zdania na jej temat – przynosi więc odwrotne od zamierzonych skutki. Niestety, opisana sytuacja nie dotyczy jedynie targów kariery – również w trakcie innych wydarzeń branżowych czy konferencji zdarzają się osoby z działów HR zwracające uwagę swoim brakiem umiejętności komunikacyjnych.

Oczywiście, opisywane sytuacje nie dotyczą wszystkich – jest wiele osób, którzy doskonale sobie radzą i to do nich zawsze ustawiają się kolejki kandydatów. To firmy, które usilnie starają się złapać kontakt z potencjalnymi pracownikami, pokazują, że są na targach dla nich i to im poświęcają 100% swojej uwagi.

Pozostaje więc pytanie:

jakimi cechami powinny charakteryzować się osoby zatrudniane do prowadzenia rekrutacji czy działań employer brandingowych?

Osoby z branży HR powinny być przede wszystkim otwarte i komunikatywne. Często Specjalista ds. Rekrutacji jest jedynym reprezentantem firmy, z którym mają kontakt kandydaci odpadający na wcześniejszych etapach rekrutacji. Zatem istotne jest to, jakie wrażenie na temat firmy pozostanie w ich głowach. Gdy wspomnienia z rozmowy nie są pozytywne, ponowne zaproszenie do procesu np. na inne stanowisko może spotkać się z odmową kandydata. Negatywnymi doświadczeniami z rozmowy kwalifikacyjnej niewątpliwie podzielą się również ze ze swoimi znajomymi co znacząco może nadwyrężyć reputację firmy.

Bądźmy też otwarci i budujmy umiejętnie swój wizerunek w mediach społecznościowych. To inwestycja, która zwróci się bardzo szybko


Pozyskuj, zatrudniaj oraz wdrażaj pracowników!

Sprawdź nasze narzędzia rekrutacyjne

Dodaj komentarz