Świadome budowanie wizerunku pracodawcy jest koniecznością

O trendach i perspektywach rozwoju Employer Brandingu w Polsce, niezbędnych umiejętnościach, które powinni posiadać specjaliści EB i pierwszych podyplomowych studiach z tego zakresu na Pomorzu – opowiada Joanna Kamińska.

EB Studia

Joanna Kamińska jest Psychologiem organizacji i zarządzania, doświadczonym HR Managerem łączącym pasję jaką jest obszar HR z fascynacją marketingiem. Prowadzi firmę doradztwa personalnego HR Support realizując projekty pozwalające na rozwój pracowników i rozwój organizacji. O swoich zawodowych fascynacjach opowiada na łamach bloga HR z pasją. Poza tym publikuje artykuły na portalach o tematyce HR, a także dzieli się swoją wiedzą podczas wystąpień na konferencjach i spotkaniach branżowych.

Czy Employer Branding to chwilowa moda czy już na dobre zagościł w działaniach pracodawców?

JK: Z racji tego, że Employer Branding dzieje się niezależnie od tego czy się nim zajmujemy, czy nie przykładamy do niego uwagi, nie widzę możliwości zrezygnowania ze świadomego realizowania działań z nim związanych. Owszem, pojawiają się w HRze mody na ocenę, na kompetencje, na zarządzanie talentami i później temat przycicha zastępowany przez nowy trend. EB jest teraz nowością, którą mogłyby się wydawać, że trochę się zachłysnęliśmy i która jak gdyby wypiera inne działania…ale tak naprawdę jest tematem, który spina w całość wszystkie obszary HR i część działań marketingowych w firmach. Świadome budowanie wizerunku pracodawcy jest koniecznością i nawet jeśli minie pierwsze zauroczenie tym tematem, nadal będzie realizowany – może nie będzie o nim tak głośno, ale na pewno na stałe dołączy do działań realizowanych przez każdą firmę, która poważnie myśli o swoim biznesie i o rozwoju firmy.

Jakie trendy i zmiany w Employer Bran­dingu będą, Pani zda­niem, najważniejsze w najbliższych latach?

JK: Myślę, że w najbliższych latach, EB na stałe zagości w zdecydowanej większości firm. Spodziewam się specjalizacji w tym temacie i pracowników dedykowanych typowo do działań związanych z budowaniem wizerunku pracodawcy. Na pewno też będziemy mieli do czynienia z wieloma agencjami,, które będą zajmowały się wspieraniem firm w tym obszarze, a także z ukierunkowaniem działań na konkretne grupy docelowe. Dzisiaj wiele firm zajmuje się EB jeszcze trochę po omacku, ale wszystko zmierza do tego, aby myśleć o tym strategicznie – aby działać w przemyślany sposób, mierzyć efektywność działań i obserwować ich realne przełożenie na zyski dla firmy.

Który dział firmy powinien być odpowiedzialny za strategię i realizację działań EB?

JK: Działania EB są połączeniem podejścia HR, marketingu i PR-u, dlatego też docelowo realizację zadań z tego obszaru widzę w działach dedykowanych typowo budowaniu wizerunku pracodawcy. W mniejszych firmach, zadania te można lokować w działach HR lub działach marketingu, ale bez połączenia tych wszystkich obszarów, nie wypracujemy rozwiązań, które będą w pełni efektywne. Dlatego też raczej wskazałabym na zespół osób łączących w sobie funkcje i kompetencje ww. działów, niż klasyfikowanie EB do jednego z nich.

Jakie umiejętności, według Pani, powinna posiadać osoba zajmująca się działaniami EB?

JK: Na pewno osoba zajmująca się EB powinna potrafić spojrzeć na całość działań strategicznie. EB jest niewątpliwie interdyscyplinarny, więc osoba, która się nim zajmuje nie może być ściśle ukierunkowana na jeden obszar, powinna posiadać szeroką wiedzę, rozumieć rynek pracy i znaczenie działań HR w firmie. Konieczna jest również moim zdaniem marketingowa ‘smykałka’, a także rozumienie branży, firmy i grupy docelowej.

Uruchomiła Pani pierwsze studia podyplomowe z zakresu EB na Pomorzu. Skąd taki pomysł?

JK: Z racji tego, że EB rozwija się dość mocno w naszym kraju, niezbędne jest zdobywanie wiedzy, praktyki i czerpanie dobrych praktyk w tym zakresie. Na Pomorzu nie było dotychczas możliwości podnoszenia swoich kwalifikacji w zakresie budowania wizerunku pracodawcy, dlatego też zależało mi na tym, aby stworzyć taką możliwość i zacząć rozwijać Polskę północną pod kątem EB. Kiedy w ubiegłym roku ruszały pierwsze studia podyplomowe z tego zakresu w Krakowie, wiedziałam, że jest to jeszcze za wcześnie na Trójmiasto. Teraz, kiedy wreszcie biznes w naszym regionie zaczyna się rozwijać, powstają nowe biurowce, kolejne firmy przenoszą tu swoje biura, mam przekonanie, że jest to idealny czas na to, aby umożliwić zdobywanie wiedzy z EB.

Dlaczego warto studiować ten kierunek? Co słuchacze studiów Employer Bran­ding wyniosą z zajęć?

JK: Studia „Budowanie wizerunku pracodawcy – employer branding” dadzą uczestnikom możliwość kompletnego przygotowania się do realizowania działań EB w firmach. Dzięki współpracy z MJCC przekażemy słuchaczom wiedzę dotyczącą budowania strategii działań EB, pomiaru ich efektów, wdrażania rozwiązań dopasowanych do konkretnych grup docelowych i nauczymy przejścia przez pełen proces tworzenia zewnętrznego EB. Drugim filarem jest oczywiście EB wewnętrzny i tutaj uczestnicy zdobędą umiejętności potrzebne do wdrażania skutecznych projektów z obszaru HR, a także wypracują narzędzia niezbędne do prowadzenia procesów rekrutacji i selekcji, które wspierają wizerunek pracodawcy. Myślę, że najważniejszą rzeczą, którą wyniosą uczestnicy, będzie gotowa strategia EB dla ich firmy, którą będą przygotowywać w trakcie trwania studiów i którą będzie konsultowana z ekspertami w branży. Poza tym ukończą studia wyposażeni w pełne spektrum narzędzi i będą w stanie od razu realizować projekty z zakresu budowania wizerunku pracodawcy.

Co wyróżnia Państwa kierunek spośród innych dostępnych ofert studiów podyplomowych?

JK: Elementem, który wyróżnia te studia jest niewątpliwie fundament psychologiczny, który zapewnia Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej w Sopocie. Założyliśmy, że warto uzupełnić klasyczny podział na EB wewnętrzny i zewnętrzny, także komponentem psychologicznym, który pozwala wiele rzeczy dogłębniej zrozumieć i lepiej przygotować się do pracy w obszarze budowania wizerunku pracodawcy. Przygotowaliśmy zajęcia z wpływu i postrzegania społecznego, psychologii marketingu i reklamy, a także psychologicznych podstaw analizy i wizerunku. Z kolei dobierając wykładowców postawiliśmy na eksperckość w danych obszarach, dlatego też jednym z parterów merytorycznych kierunku jest MJCC – pierwsza i największa w Polsce agencja Employer Branding, a do współprowadzenia poszczególnych zajęć zaprosiliśmy dodatkowo grono praktyków, którzy opowiedzą o swoich codziennych wyzwaniach związanych z pracą w EB. Program, który przygotowaliśmy to przede wszystkim praktyka, warsztaty i zdobywanie realnych umiejętności, ale to pewnie nie będzie wyróżnikiem, zakładam, że na dzisiaj to standard, którego oczekują uczestnicy i który jest podstawą do tego, aby studia przełożyły się na realne kompetencje słuchaczy