Satysfakcja, ale… czyli nastroje pracowników w 2023 roku

Great Place To Work® zleciło sondaż badający nastroje pracowników i stopień ich zadowolenia z obecnej pracy. Czy jesteśmy usatysfakcjonowani aktualnymi warunkami w firmach?

W corocznym ogólnopolskim sondażu, który w styczniu i lutym na zlecenie Great Place To Work® przeprowadziła firma Norstat wzięło udział 1421 pracowników firm z całego kraju.

Miejsce dobre, wynagrodzenia gorsze

Wyniki sondażu zleconego przez Great Place To Work® pokazują, że 52% ankietowanych jest zadowolonych z pracy i zgadza się ze stwierdzeniem „biorąc wszystko pod uwagę, uważam że ta firma jest świetnym miejscem pracy”. Słabiej wygląda to w kwestii wynagrodzeń, które satysfakcjonuje jedynie 47% respondentów.

W porównaniu rok do roku nastąpił wzrost o jeden punkt procentowy wśród osób zadowolonych z pracy, natomiast w kwestii finansowej jest to wynik wyższy o 13%. Ten wynik jest spójny z tezą, że poziom ogólnego zadowolenia pracownika z pracy nie musi iść w parze z satysfakcją wynikającą z poziomu otrzymywanego wynagrodzenia.

Ludzkie podejście ma znaczenie

Ostatnie miesiące nie należą do najłatwiejszych, a w rozmowach wielu z nas gości temat inflacji. Trudno, aby podwyżki wynagrodzeń dorównywały wzrostom cen, ale działania firm mogą uspokajać pracowników. Nie muszą to być wielkie akcje, ale każde zachowanie pomagające zatrudnionym jest przez nich doceniane. Pokazuje to m.in. wzrost zadowolenia z oferowanych pakietów świadczeń dodatkowych – w 2022 roku usatysfakcjonowanych było 37% badanych, a w najnowszym sondażu 55%.

Podejrzliwi pracownicy

Zadowolenie ze świadczeń i wynagrodzeń to jedna kwestia, drugą są decyzje podejmowane przez firmy w temacie generowanych zysków. Zdecydowana mniejszość ankietowanych (31%) uważa, że pracodawcy dzielą się nimi uczciwie z pracownikami. W 2022 roku było to 45% uczestników sondażu. To efekt wyciągania własnych wniosków przez zatrudnionych w firmach, którzy stają się podejrzliwi względem kadr zarządzających.

Efektem tej podejrzliwości może być mniejsze poczucie solidarności z pracodawcą. To zły prognostyk, biorąc pod uwagę, że więzi zespołowe i gra do jednej bramki to bezcenny kapitał firm, szczególnie w niespokojnych czasach – 35% badanych uważa, że w ich miejscach pracy wszyscy mają wspólny cel i do niego dążą. W 2022 roku ten wynik był znacznie wyższy, bo na poziomie 55%.

Oferta HRlink i Goldenline

Skorzystaj z synergii i rekrutuj jeszcze skuteczniej

. prasówka benefity bezpośrednie poszukiwania biznes candidate experience CSR direct search eb employer branding goldenline goldenline.pl hr HRlink human research IT kandydat kariera konferencja konkurs marka pracodawcy nowości nowość ogłoszenia praca pracodawca pracownik prasówka przegląd mediów raport rekrutacja rekruter rozwój rynek pracy scena hr serwis social media trendy trendy hr webinar wizerunek wizerunek firmy wynagrodzenia wyszukiwarka kandydatów zatrudnienie zmiany

Zapisz się na newsletter HRlink

żeby otrzymać bezpłatny e-book

„Skuteczne ogłoszenie o pracę”