Trendy w rekrutacji to odpowiedź działu HR, współtworzącego politykę wewnątrz organizacji, na podążanie za biznesem, a często jest to „droga ramię w ramię”. O tym jak ta droga powinna wyglądać, opowiada Dominika Tabaczyńska
Coraz większa świadomość kandydatów
Oczekiwania Kandydatów rosną, ponieważ znacznie wzrosła świadomość przyszłych pracowników. Kandydat coraz bardziej zna swoje oczekiwania. Pomaga w tym m.in. prawie nieograniczony dostęp do informacji, skupienie na sobie, chęć życia wg założeń work-life-balance oraz niedosyt rozwoju, jak i chociażby chęć przebywania w transparentnej organizacji o holistycznym zorientowaniu na biznes. Większość Kandydatów chce być ważnym trybikiem w procesie. Te i inne aspekty uwzględnia ważny pożądany moim zdaniem trend, a raczej kwestia, którą warto pielęgnować i rozpowszechniać w środowisku zawodowym. Tym filarem jest szacunek.
Szacunek przede wszystkim
Szacunek w rozumieniu słownikowym: „akceptacji dokonań, dążeń i poglądów drugiego człowieka oraz czci dla tego, co w nim wielkie.”
Szacunek zaczyna się od samego początku – przy stworzeniu ogłoszenia, czyli zostaje poświęcony czas na ustalenie kryteriów, zostaje dobrana forma i treść przekazu do odbiorcy, podajemy możliwie najwięcej szczegółów, by nie pomijać najistotniejszych faktów dla kandydata, by nie tracił czasu na nas, a my docierali do Kandydatów pożądanych dla firmy.
Szacunek, to także poprowadzenie rozmowy, która da możliwość zapomnienia o tym, że rekruter ma wyższość. Naszą rolą jest ugościć Kandydata, by zdołał możliwie najbardziej pozbyć się stresu, by każdy kandydat miał poczucie, że miał możliwość się zaprezentować, był uważnie wysłuchany i miał możliwość poznać ofertę oraz firmę. Z szacunku do Kandydata porozmawiajmy otwarcie o zasadach i wartościach firmy. Sprawdźmy, czy tak samo rozumiemy pojęcia. Jeżeli nie, to może tutaj kończymy swoją krótką podróż.
Szacunek, to nie zatajanie ważnych aspektów przed Kandydatem. Nie obiecujemy niczego, co jest mało prawdopodobne lub niemożliwe. Przez to dbamy o Kandydata i wizerunek firmy, a także o swoje dobre imię.
Szacunek to także informacja do kandydata w stylu: „żałuję, ale na ten moment rozwoju organizacji nie jesteśmy w stanie zatrudnić Ciebie u nas.” Nie odrzucajmy Kandydatów, bo są lepsi od nas.
Szacunek to także informacja zwrotna nt. wyników rekrutacji. Przecież każdy chciałby wiedzieć chociażby czy nadal bierze udział w procesie czy już nie. Jeszcze lepiej byłoby dopasować informację do konkretnego kandydata.
Z szacunku do Kandydata, organizacji i swojej pracy, uczestniczymy lub wspierajmy w możliwie najlepszym onbordingu. Miejmy poczucie na koniec, że zrobiliśmy to dobrze. Przecież wiemy, jak to jest ważne, by rekrutacja zakończyła się pełnym sukcesem.
Z szacunku staramy się mieć kontakt z Kandydatami oraz Pracownikami, na tym polega nasza rola.
Szacunek nie powinien być trendem, ale standardem
Tworząc z powyższych założeń standard, rozpowszechniajmy je w firmie, dajmy przykład innym, rozpowszechniając szacunek, jako podstawową wartość. Warto ważne tematy rozpowszechniać, by stały się trendem, nie tylko na chwilę.
– Dominika Tabaczyńska
. prasówka benefity bezpośrednie poszukiwania biznes candidate experience CSR direct search eb employer branding goldenline goldenline.pl hr HRlink human research IT kandydat kariera konferencja konkurs marka pracodawcy nowości nowość ogłoszenia praca pracodawca pracownik prasówka przegląd mediów raport rekrutacja rekruter rozwój rynek pracy scena hr serwis social media trendy trendy hr webinar wizerunek wizerunek firmy wynagrodzenia wyszukiwarka kandydatów zatrudnienie zmiany
Oferta HRlink i Goldenline
Skorzystaj z synergii i rekrutuj jeszcze skuteczniej
Zapisz się na newsletter Goldenline i otrzymaj dostęp do e-booka:
„Zaangażuj pracowników w rekrutację„