Dobra kompania rekrutacyjna pomaga dotrzeć do idealnych kandydatów i szybciej zakończyć dany proces poszukiwań nowego pracownika. Czy dobrą ofertę pracy trzeba reklamować? Marketing rekrutacyjny śmiałym krokiem wkroczył do branży HR. Tłumaczymy, dlaczego warto zadbać o marketingowe wsparcie rekrutacji
W czasach, gdy o dobrego pracownika coraz trudniej rekruterzy prześcigają się w innowacyjnych metodach dotarcia do idealnych kandydatów. Nic w tym dziwnego, w końcu każda firma, której zależy na sukcesie, chce mieć w swoich szeregach najlepszych specjalistów. Jak do nich dotrzeć?
Marketing wspomagający rekrutacje
Z pomocą przychodzi marketing rekrutacyjny, który z powodzeniem jest wykorzystywany przez HR-owców, zwłaszcza w branżach, gdzie konkurencja o kandydata jest duża i trzeba przekonać do siebie daną grupę docelową. Wtedy warto postawić na skoordynowane działania marketingowe, których celem jest zaangażowanie potencjalnych kandydatów w prowadzony proces rekrutacyjny.
– Marketing rekrutacyjny pomaga nam w realizacji jednego z kluczowych celów strategii Employer Branding czyli pozyskania odpowiednich pracowników na kluczowe dla nas stanowiska. Chcemy podejściem wyróżnić się na tle konkurencji, stale analizujemy kanały, dzięki którym możemy docierać do potencjalnych kandydatów i wykorzystujemy różne formaty reklamowe mierząc na bieżąco konwersję. Poza tym każde takie działanie buduje świadomość naszej oferty w grupie kandydatów. – tłumaczy Lidia Pierścińska, ekspert ds. rekrutacji i wizerunku pracodawcy w Orange Polska.
Sekrety dobrej kampanii rekrutacyjnej
Codziennie w internecie, prasie czy innych mediach pojawia się mnóstwo ofert pracy na różnorodne stanowiska. Co zrobić, by to właśnie Twoja oferta zainteresowała potencjalnego kandydata? Nie oszukujmy się, w dzisiejszej rzeczywiści osoby szukające pracy, mają w czym wybierać, dlatego odpowiednia kampania rekrutacyjna to sposób na wyróżnienie się spośród innych, podobnych pod względem oferowanych warunków zatrudnienia ogłoszeń. Jak wykorzystać działania z zakresu marketingu w procesie rekrutacyjnym? Eksperci zwracają uwagę na kilka ważnych aspektów.
Research podstawowym elementem kampanii rekrutacyjnej
Pozyskiwanie odpowiednich kandydatów do pracy wymaga skoordynowanych działań i zaangażowania nie tylko ze strony rekruterów. Warto poprosić o pomoc dział marketingu i wspólnie popracować nad kampanią, której celem jest dotarcie do kandydata o idealnym profilu. Jednak, aby nasze ogłoszenie trafiło w odpowiednie ręce, niezbędny jest research i badania, które pozwolą lepiej zrozumieć potrzeby, a także oczekiwania potencjalnego kandydata.
– Na początkowym etapie tworzenia kampanii rekrutacyjnej warto zrobić szczegółowy research, dzięki któremu doskonale poznamy oczekiwania i punkt widzenia potencjalnego kandydata do pracy. Należy jednak pamiętać, aby w trakcie trwania kampanii powtarzać badania i porównywać je ze sobą, bowiem priorytety potencjalnych kandydatów są zmienne i w dużej mierze zależą od okoliczności. Dzięki dogłębnej analizie tych aspektów możemy podjąć określone działania, które wyróżnią nas na tle konkurencji – podkreśla Paulina Fijał, Social Media Senior Consultant w agencji MJCC Employer Branding.
Bez określenia grupy docelowej ani rusz
Wykorzystanie działań marketingowych w procesach rekrutacyjnych wymaga określenia grupy docelowej. Oczywistym jest, że aby zaplanować kampanię skierowana do kandydatów o konkretnym profilu, należy zebrać informacje na ich temat i poznać ich metody myślenia i funkcjonowania w przestrzeni, w której mamy zamiar opublikować daną ofertę pracy.
– Dobra kampania rekrutacyjna musi być dobrze dopracowana pod względem odbiorcy. Ważne jest, aby doskonale znać grupę docelową i śledzić ścieżkę, jaką podąża dany kandydat. Element zainteresowania jest niezmierne ważny, a potrwa max. kilka sekund, Musimy pamiętać, że to rzeczywiście musi być coś, co przyciągnie uwagę tego, kogo szukamy. W tym celu warto współpracować z działem marketingu i wspólnie pomagać sobie w realizowaniu obranych celów – tłumaczy Adam Piwek, ekspert marki pracodawcy w HRlink i Goldenline.
–Musimy też pamiętać o mądrych miernikach kampanii. To odróżnia kampanie EB-owe od marketingowych. Czasem koszt dotarcie do kandydata może być dużo wyższy niż koszt dotarcia do konsumenta. To normalne! W kampaniach EB-owych to, co interesuje nas na koniec kampanii, to otrzymanie wysokiej jakości CV, nie koszt kliknięcia. CPC to rzecz drugorzędna. Jeśli nasza reklama online dotrze do 1000 osób, z czego pozyskamy kilka dobrych aplikacji, to mamy dużo większy sukces, niż dotarcie do setek tysięcy odbiorców, którzy do nas nie zaaplikują – dodaje Paulina Fijał, Social Media Senior Consultant w agencji MJCC Employer Branding.
Kandydat ponad biznesem
Wiemy już, że głównym celem marketingu rekrutacyjnego jest pomoc w znalezieniu idealnego kandydata na dane stanowisko. Dlatego to właśnie nad kandydatem należy się skupić podczas tworzenia takiej kampanii. Aspekt biznesowy w tym przypadku nie powinien przysłaniać określonego profilu potencjalnego kandydata, w tym celu warto zwrócić się do obecnych pracowników i poznać ich punkt widzenia.
– Pracodawcy często oczekują od kampanii efektu WOW, a ten efekt nie zawsze przekłada się na pozyskanie kandydata, na którym nam zależy. To, że o kampanii jest głośno w branży reklamowej nie oznacza, że będzie głośno wśród potencjalnych kandydatów. Warto zrobić tzw. sondę korytarzową wśród obecnych pracowników i myśleć o tym, czego oczekują od nas kandydaci – tłumaczy Paulina Fijał z MJCC.
– Efekt WOW to rzeczywiście coś co chcemy wywołać u kandydatów a nie w naszym biznesowym otoczeniu. To co „spodoba” się kandydatom, co przyciągnie ich uwagę jest kluczowe. Naszemu zleceniodawcy czyli właśnie biznesowi zależy przede wszystkim na skuteczności, dlatego sposoby, techniki działania zostają po stronie EB – dodaje Lidia Pierścińska z Orange Polska.
Marketing rekrutacyjny sposobem na znalezienie idealnego kandydata?
Dzisiejsza rekrutacja to złożony proces, za którego sukces odpowiada nie tylko dział HR. Partnerska marka pracodawcy, działania employer brandingowe, dbanie Employee Experience naszych obecnych pracowników czy marketing rekrutacyjny znacznie ułatwiają dotarcie do idealnych kandydatów i niewątpliwie wpływają na ich decyzję o zatrudnieniu w danej strukturze. Jak zatem zaplanować kampanię rekrutacyjną w swojej organizacji?
– Dobry research, dobre poznanie persony i dobra współpraca z biznesem są niezbędne podczas tworzenia kampanii rekrutacyjnej. Warto już na starcie zastanowić się, jaki mamy cel: czy szukamy jednego eksperta, czy tworzymy cały zespół, to pomoże w wyborze narzędzi wspierających rekrutacje. Wybór kanałów komunikacyjnych, materiałów wizualnych, mediów czy narzędzi w dużej mierze zależy od tego, gdzie jest ten idealny kandydat – podsumowuje Adam Piwek, ekspert marki pracodawcy z HRlink i Goldenline.