Rekrutuj wśród studentów

Nie ulega wątpliwości, że liczba absolwentów szkół wyższych rośnie z roku na rok. Liczby mówią same za siebie – w roku akademickim 2005/2006 było to 393 968 osób, natomiast 6 lat później (2011/2012) była to już liczba 485 246 absolwentów. Co taki wzrost oznacza dla pracodawców? Oczywiście ogromne pole do popisu i źródło wartościowych pracowników.

Zacznijmy od początku, a więc od odpowiedzi na pytanie – dlaczego warto rekrutować wśród studentów i absolwentów? Przede wszystkim są to osoby młode, dynamiczne i nie mające jeszcze doświadczenia w pracy, a tym samym nie mające negatywnych przyzwyczajeń z poprzednich miejsc pracy. Są to zdecydowanie osoby z potencjałem na lojalnego i wartościowego z punktu widzenia firmy pracownika.

Aby znaleźć odpowiednie osoby, sprecyzuj, kogo dokładnie szukasz. Ustal, jaki kierunek oraz uczelnie powinien ukończyć „idealny” kandydat, jak spędza swój czas i czym się interesuje. To kogo szukasz będzie miało wpływ na miejsce poszukiwań oraz kanał komunikacji z Twoją grupą docelową. Informację o prowadzonej rekrutacji możesz umieścić:

  • w mediach społecznościowych, gdzie młodzi ludzie spędzają mnóstwo czasu
  • w biurze karier wybranej uczelni
  • na grupach tematycznych skupiających osoby z konkretnymi zainteresowaniami

 

Rekrutacja studentów powinna wyglądać inaczej niż standardowy proces rekrutacyjny. Nacisk należy postawić na weryfikację predyspozycji oraz umiejętności nabytych podczas 5-letniego okresu edukacji. Posłużyć do tego mogą testy kompetencji, które umożliwią Ci pierwszą analizę potencjału kandydata oraz pozwolą porównać poziom wiedzy. Na rynku dostępny jest szeroki wachlarz testów pomagających w rekrutacji (językowe, psychologiczne, inteligencji). Dzięki takim testom wyselekcjonujesz osoby z predyspozycjami i umiejętnościami, które będą wartościowe na danym stanowisku.

Ciekawym rozwiązaniem przy tego typu rekrutacjach jest Assesment Center. Zaletą AC jest z pewnością większa wiarygodność, przy tej metodzie nie opieramy się na deklaracjach kandydata (jak ma to miejsce podczas rozmowy kwalifikacyjnej), a obserwujemy konkretne zachowania, jakie przejawiają kandydaci. AC przeprowadzane są zwykle w kilku osobowych grupach (optymalnie 6 do 8 osób), dzięki czemu weryfikujemy łatwość rozwiązywania konfliktów, zdolności komunikacyjne, umiejętności przywódcze oraz interakcji w grupie.

Program stażowy to dobry sposób na zbadanie potencjału studentów i absolwentów na dłuższą współpracę z firmą. Dzięki organizacji kilkumiesięcznego stażu z pewnością poznasz ambitne i zdolne osoby, a także będziesz miał możliwość zbadać predyspozycje kandydatów oraz ocenić dopasowanie do kultury firmy i obowiązujących w niej zasad.

W tego typu rekrutacjach pomocna będzie z pewnością ciekawa zakładka Kariera oraz tętniący życiem Profil Pracodawcy, który przyciągnie odpowiednie osoby i umożliwi „dialog” między firmą za kandydatem.

Jeśli w swojej firmie wykorzystujesz potencjał studentów i absolwentów, podziel się z nami swoimi spostrzeżeniami!