Nigdy wcześniej pracownicy nie mieli takiej swobody decydowania o tym gdzie i w jakich godzinach chcą wykonywać swoje służbowe obowiązki. Ta elastyczność stanowi wyzwanie dla pracodawców, którzy będą musieli zaoferować takie rozwiązania w biurze, żeby pracownicy chcieli do nich przychodzić
– Pandemia w wyraźny sposób uwypukliła pewne zjawiska, z którymi mieliśmy do czynienia wcześniej. Elastyczność na rynku pracy nie jest niczym nowym, jednak nigdy wcześniej nie pracowaliśmy zdalnie na taką skalę. Obnażone zostały wady ciągłego home office, związane m.in. z brakiem interakcji z innymi czy zachwianym work-life balance. Mimo to wielu pracowników nie wróci na stałe do biura. A jak już się tam pojawią, będą oczekiwali takich udogodnień, których praca w domu nie oferuje. Chodzi m.in. o atrakcyjną przestrzeń do pracy wspólnej. W konkursie Office Superstar poszukujemy i wyróżniamy te organizacje, które rozumieją aktualne oczekiwania pracowników i z sukcesem wdrażają je u siebie – mówi Natalia Wenzławska, zastępca Dyrektora Marketingu i Komunikacji CBRE.
Trend 1: Wspólne przestrzenie do pracy
Biuro jako przestrzeń do wymiany myśli i wspólnych spotkań – to główne oczekiwanie pracowników, którzy po wielu miesiącach pracy zdalnej łakną kontaktu z innymi. Biuro powinno nie tylko oferować komfortową przestrzeń do pracy, ale też zapewniać miejsce do relaksu, gdzie można swobodnie porozmawiać z kolegami z zespołu. Jeżeli do tego dorzucimy wygodne sale konferencyjne, pokoje do pracy zespołowej czy atrakcyjną przestrzeń wspólną, gdzie mogą się spotkać wszyscy pracownicy, mamy pewność, że nasze biuro nie będzie świeciło pustkami.
Trend 2: Bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo w miejscu pracy jeszcze nigdy nie było tak istotne. Biuro powinno spełniać normy BHP i maksymalnie ograniczać rozprzestrzenianie się wirusa. Podstawowe środki to m.in. regularna dezynfekcja, udostępnianie środków odkażających, maseczek i rękawiczek pracownikom czy odpowiednia odległość między biurkami. Te wszystkie elementy pełnią ważną rolę psychologiczną – dają bowiem pewność pracownikom, że ich pracodawca dba o ich bezpieczeństwo w czasie wykonywania pracy.
Trend 3: Obniżanie poziomu stresu
W interesie pracodawców jest troska o zdrowie swoich pracowników – ich lepsza kondycja to mniej nieobecności w pracy. To tym istotniejsze, że pandemia odbiła się negatywnie na psychice i zdrowiu wielu osób. Dlatego właśnienowoczesne biura powinny zachęcać do dbania o siebie. Pomysły są różne: od stref relaksu, zapewnienia dostępu do porad dietetycznych w miejscu pracy, programów zachęcających do ćwiczeń, zdrowych przekąsek dostępnych w dystrybutorach z żywnością, po zajęcia gimnastyczne w przerwie obiadowej.
Trend 4: Technologia
Pandemia uświadomiła firmom, jak ważne i potrzebne są biura wyposażone w najnowsze technologie. Przede wszystkim, odpowiednie i nowoczesne systemy do telekonferencji pozwalają na integrację rozproszonych zespołów, a to aktualnie priorytet. Równie istotne są rozwiązania wspierające bezpieczeństwo i komfort pracowników. W najnowocześniejszych obiektach można m.in. zarezerwować godzinę przyjścia do biura, co pozwala uniknąć kolejek, bezdotykowo wjechać windą na wybrane piętro czy skorzystać z aplikacji, żeby zarezerwować salę konferencyjną na spotkanie z własnym zespołem czy klientem.
Trend 5: Indywidualne podejście
Każdy pracownik ma inne potrzeby i inne obawy związane z powrotem do biura. Dlatego firmy w miarę możliwości powinny postawić na indywidualne podejście. Warto najpierw poznać potrzeby i oczekiwania kadry, a następnie wypracować plan powrotu, który będzie optymalny dla wszystkich. Należy jasno określić tryb powrotu do biur, model pracy i planowane udogodnienia, które mogą wpłynąć m.in. na komfort pracy wspólnej.