Social influence niezbędny

Już 38% przedsiębiorców zaobserwowało, że w wyniku pandemii w ich branży przyspieszyła rewolucja technologiczna – wynika z „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service. To wpłynie na pracowników, którzy aby utrzymać się na rynku pracy, będą musieli zdobyć nowe umiejętności. Jakie? Sprawdź teraz

Rozwój technologiczny nie zwalnia, co wymaga od pracowników przystosowania się do zmieniających się warunków na rynku pracy. Przyśpieszająca automatyzacja zabierze część dotychczasowych etatów, czego pierwsze efekty już widzimy na rodzimym rynku. Według „Barometru Polskiego Rynku Pracy” już 18% zatrudnionych zna kogoś, kto w pandemii stracił pracę z powodu rozwijającej się automatyzacji. Dlatego już dziś warto zacząć rozwijać umiejętności przyszłości, które zdaniem ekspertów będą kluczowe na rynku pracy już w 2025 roku.

Siła kompetencji

Umiejętności przyszłości skategoryzowano w raporcie według czterech typów. Najwięcej, bo aż połowa ze wszystkich wymienionych kompetencji należy do kategorii „rozwiązywanie problemów”. Pracodawcy na szczycie listy wymieniają takie umiejętności jak: analityczne myślenie i innowacyjność, kompleksowe rozwiązywanie problemów czy krytyczne myślenie. W ciągu najbliższych czterech lat zyskają na znaczeniu kreatywność, oryginalność i inicjatywa oraz tworzenie idei.

Pandemia pokazała także, jak istotna jest samodzielność w zarządzaniu. Ta umiejętność zyskała na znaczeniu w czasie pracy zdalnej, a jej ważność z biegiem lat tylko wzrośnie. Pracodawcy w przyszłości docenią takie cechy jak: aktywne uczenie się oraz odporność na stres i elastyczność. Home office nie istniałby też bez technologicznych rozwiązań. Pod względem używania i rozwijania technologii będzie się liczyć przede wszystkim umiejętność kompleksowego korzystania z nowoczesnych technologii, a także ich programowanie i projektowanie.

Ostatnią kategorią wyróżnioną przez WEF jest praca z ludźmi. W momencie gdy w najprostszych pracach zastąpią nas roboty, kluczowe będzie motywowanie i odpowiednie zarządzanie pracownikami. W tym przypadku na znaczeniu zyskają umiejętności przywódcze i tzw. „social influence”.  

Umiejętność pracy z ludźmi zawsze była istotna, natomiast teraz pojawia się element „social influcence”. Technologia dała nam możliwość wywierania wpływu na szeroką rzeszę odbiorców, a zdolność do kształtowania postaw społecznych w najbliższych latach będzie ogromną przewagą zauważa Krzysztof Inglot, Prezes Zarządu Personnel Service.


Zapisz się na newsletter Goldenline, a otrzymasz bezpłatnie raport

„Human Relations Trends 2025”


Pozyskuj, zatrudniaj oraz wdrażaj pracowników!

Sprawdź nasze narzędzia rekrutacyjne

Dodaj komentarz