Niejednokrotnie mając przed sobą kolejną rekrutację zastanawiamy się które z narzędzi sprawdzi się najlepiej w danym projekcie. Najlepiej to oczywiście najszybciej i najefektywniej. Na początku należy zauważyć, że każde stanowisko (lub grupy stanowisk) mają inną specyfikę rekrutacji. Przy jednych najlepszym rozwiązaniem będzie ogłoszenie, inne natomiast będą wymagać działań bezpośrednich lub bardziej niestandardowych metod.
Ogłoszenia
Ten kanał komunikacji z kandydatami sprawdzi się przy rekrutacjach na stanowiska niższego szczebla. Mamy wtedy pewność dużej liczby potencjalnych kandydatów, którzy dopiero wchodzą na rynek pracy i chętnie zdobędą doświadczenie. Ogłoszenia świetnie sprawdzą się w przypadku rekrutacji do działu obsługi klienta, wsparcia sprzedaży oraz przy stanowiskach asystenckich. Chcesz dowiedzieć się, co zrobić, żeby Twoje ogłoszenia odniosło sukces? Sprawdź nasze porady:
Poszukiwania bezpośrednie
Bezpośredni kontakt z kandydatem inicjowany przez rekrutera sprawdzi się podczas rekrutacji średniego i wyższego szczebla. Zwłaszcza jeżeli potrzebujesz osoby o specyficznych i specjalistycznych kompetencjach oraz konkretnym doświadczeniu. Wtedy dobrym sposobem jest Wyszukiwarka Kandydatów, gdzie możesz wpisać konkretne interesujące Cię kryteria. Rekrutacja przebiegnie szybciej, a Twoja skrzynka nie będzie pełna CV niespełniających Twoich wymagań.
Polecenia
Rekrutacja z polecenia opiera się na sieci kontaktów biznesowych i nie powinna być mylona z „załatwieniem pracy”. Metoda ta cieszy się bardzo dużą popularnością na zachodzie i jest bardzo opłacalna z punktu widzenia wydatków poniesionych na rekrutację. Rekrutacja z polecenia dobrze sprawdzi się gdy poszukujemy osoby z hermetycznego środowiska, która będzie pasowała do kultury organizacyjnej firmy. Systemy poleceń bardzo dobrze funkcjonują w branży IT. Firmy zatrudniające osoby z tej branży coraz częściej decydują się na wprowadzenie referencyjnych programów rekrutacyjnych. Pracownicy nagradzani są za efektywne polecenia, co dodatkowo podnosi ich motywację i identyfikację z firmą.
Zakładka Kariera
Wszystkie z wcześniej wymienionych metod będą miały większe powodzenie sukcesu, gdy będą wspierane poprzez przyjazną i oddającą charakter firmy zakładkę „Kariera”. Jest to jedno z najpopularniejszych źródeł wiedzy o pracodawcach, dlatego powinno przekonać kandydata, że firma jest miejscem właśnie dla niego. Przycisk „Chcę tutaj pracować” zachęca do kroku ze strony potencjalnego pracownika. Aplikacja wysłana tym kanałem jest znakiem dla rekrutera, że kandydat wybrał właśnie naszą firmę spośród innych, co wskazuje na jego wysoką motywację.
Niestandardowe formy rekrutacji
W związku z coraz szybszymi zmianami na rynku pracy pojawiły się innowacyjne i nieszablonowe metody rekrutacji. Są wśród nich grywalizacja, viral marketing oraz scouting. Są one odpowiedzią na wzrost aktywności kandydatów w mediach społecznościowych. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej nowych formach rekrutacji, zapraszam do przeczytania artykułu Nowe formy rekrutacji.
Dobór odpowiedniej metody rekrutacji zależy od specyfiki stanowiska, branży oraz kwalifikacji, których poszukujemy wśród kandydatów. Efektywna rekrutacja w dużej mierze zależy od doboru odpowiednich narzędzi komunikacji z kandydatami, dlatego też przed rozpoczęciem procesu zadaj sobie pytanie: czy obecnie stosowane narzędzie sprawdzą się tym razem, a może warto wyjść poza ustalony wcześniej schemat?