55% ankietowanych handlowców nie jest zadowolonych z obecnego miejsca pracy, a aż 63% badanych planuje zmianę miejsca zatrudnienia w nadchodzącym półroczu – wynika z badania HRK na potrzeby raportu „Hybrydowy handlowiec”
Pandemia oraz wymuszona przez nią praca w trybie zdalnym i hybrydowym sprawiła, że handlowcy byli zmuszeni do wykształcenia nowych kompetencji. Aż 61% zapytanych o to, jakiego typu nowe umiejętności musieli przyswoić w ostatnim roku, wskazało rozmowę z klientem przez telefon. 40% ankietowanych uważa, że ważnym aspektem ich pracy jest umiejętność radzenia sobie ze stresem, 37% wskazało na prowadzenie działań sprzedażowych w internecie, a 29% ankietowanych stwierdziło, że ważną dla nich obecnie kompetencją jest umiejętność budowania swojego wizerunku w social media.
– Część organizacji od razu po wybuchu pandemii wdrożyła system szkoleń online, aby pomóc swoim pracownikom w skutecznym wykonywaniu zadań w nowej rzeczywistości. Firmy, w których proces sprzedaży, ale też widoczność produktu są bardzo ważne, coraz częściej tworzą zespoły trenerów wewnętrznych, którzy pracują indywidualnie z konkretnymi osobami, zwracając uwagę na aspekty pracy wymagające poprawy lub rozwoju – mówi Monika Wojciechowska, Business Unit Manager HRK FMCG.
Zmiany spowodowane przez COVID-19 miały również negatywny wpływ na motywację pracowników działów handlowych. Przed pandemią 60% handlowców twierdziło, że poziom ich motywacji do pracy jest wysoki. Obecnie, jedynie 34% ankietowanych stwierdziło, że ma wysoką motywację do realizacji swoich zadań. Handlowcy krytycznie odnoszą się także do działań prowadzonych przez pracodawców, które mają na celu utrzymanie i podnoszenie motywacji. 40% ankietowanych uznało, że działania prowadzone przez ich pracodawców w ogóle nie mają wpływu na nich motywację. Tylko 13% uważa, że działania firm w tej sferze zasługują na najwyższą ocenę.
– Z naszego badania „Komunikacja i przywództwo w czasie pandemii” wynika, że pracownicy bardziej cenią to, jak są traktowani w miejscu pracy, niż benefity takie jak bilety na wydarzenia kulturalne czy „owocowe środy”. 43% biorących udział w tym badaniu stwierdziło, że jasna i dwustronna komunikacja stanowi podstawę działań, pozwala na wymianę doświadczeń i informacji, a także pozwala na wyjaśnienie sobie wątpliwych treści. Podobne wyniki uzyskaliśmy w badaniu „Hybrydowy handlowiec”. W pytaniu otwartym dotyczącym tego, w jaki sposób pracodawca może motywować pracowników działów handlowych, znalazły się odpowiedzi takie jak częstsze rozmowy, transparentne komunikowanie zmian czy czytelne zasady wynagradzania i premiowania – komentuje Sylwia Kościuszko, Senior Project Manager i Coach, pracująca w HRK Assessment & Development Center.
Szczegóły raportu „Hybrydowy handlowiec” znajdziesz na stronie HRK.
Szukasz inspiracji związanych z rekrutacją do pracy? Zapraszamy do lektury raportu eksperckiego Idealna Rekrutacja.