Ponad 70% founderów i managerów polskich start-upów uważa, że problemy HR-owe w ich firmach są traktowane jako ważniejsze lub tak samo ważne jak np. problemy finansowe, technologiczne czy sprzedażowe – wynika z raportu HR Hints
– Podejście do problemów HR-owych wśród founderów na tak wysokim poziomie jest oznaką bardzo dynamicznego rozwoju naszego krajowego ekosystemu startupowego. Przedsiębiorcy są coraz bardziej świadomi, że w prowadzeniu innowacyjnej firmy nie tylko cashflow jest wyzwaniem. Jest nim również zbudowanie i poprowadzenie odpowiednio zmotywowanego i zorientowanego na cele zespołu – komentuje Róża Szafranek, CEO HR Hins.
Founderzy i managerowie startupów oraz rozwijających się firm technologicznych zostali także zapytani o szeroko pojęty leadership, czyli o to, jakie są według nich najważniejsze aspekty zarządzania zespołem. 63% z nich uznało za kluczowe odpowiednie budowanie zaangażowania w zespole. W dalszej kolejności founderzy wskazali, iż należy kłaść nacisk na transparentną komunikację z pracownikami (46% respondentów) oraz odpowiedni sposób dawania i przyjmowania feedbacku (46% badanych). W badaniu, będącym podłożem raportu, liderzy firm zostali także zapytani o obszary, które chcieliby u siebie rozwinąć w kontekście leadershipu.
Lidership w cenie
Na pytanie, pozwalające na udzielenie wielu odpowiedzi, odpowiadający na pierwszym miejscu wskazali umiejętność budowania zaangażowania w zespole (42%). Niewiele mniej, gdyż 41% odpowiedzi, wskazywało aspekt identyfikacji i pracy nad mało wydajnymi ogniwami w firmie. – Mówiąc o leadershipie w odniesieniu do managerów czy founderów, powinno się mniej skupiać na twardych umiejętnościach i szkoleniach tzw. skutecznego zarządzania zespołami, a bardziej otworzyć się na autentyczne przywództwo. Rozumiem przez to pełną świadomość wartości miejsca budowanego przez zespół, którym zarządzam. Należy zadać sobie pytanie: co tak naprawdę jest ważne dla mnie i moich ludzi, i co powoduje, że chcą ze mną współpracować? Motywacji nie da się nikomu podarować w prezencie, ale można ją zbudować dzięki inspirującej kulturze organizacji, umiejętnemu zarządzaniu niekończącą się zmianą oraz odpowiednim sposobem komunikacji – uważa Karolina Dąbrowska, Team Lead HubHub.
HR-owe wsparcie przydatne
Autorzy raportu zbadali także podejście startupów i szybko rozwijających się firm technologicznych do wsparcia oferowanego przez inwestorów. Jedną z wartości, jakie niosą za sobą aktywnie inwestujące fundusze VC jest tzw. smart money, czyli wszelkiego rodzaju wsparcie, które przyczynia się do szybkiego i prawidłowego rozwoju spółki. Liderzy startupów zapytani o to, czy skorzystaliby z pomocy HR-owej rekomendowanej przez ich inwestora, wskazali w 26% zdecydowaną aprobatę, natomiast 60% respondentów chętnie skorzystałoby z takiego wsparcia po wcześniejszej weryfikacji polecanej firmy.
– Polska branża Venture Capital jest stosunkowo młoda i wciąż bardzo dynamicznie się rozwija. W wielu obszarach już dorównujemy znaczącym VC z USA oraz Europy Zachodniej i bez kompleksów możemy się z nimi porównywać. Widzimy wyraźnie, że polska branża VC wypracowała już swoje standardy. Jednym z nich jest pozafinansowa wartość, jaką inwestor wnosi do spółki, czyli posiadany know-how oraz dobry network. Staramy się wspierać firmy z naszego portfolio w obszarach, które są dla nich wyzwaniem – dodaje Tomasz Swieboda, Partner Zarządzający Inovo Venture Partners.
Bezpłatny raport w formie online dostępny jest pod tym linkiem.