Jakie jest podejście Polaków do spotkań w pracy? Badanie “To spotkanie mogło być mailem” pokazało, że nie przepadamy za niektórymi wspólnymi rozmowami i nie przynoszą one zakładanych efektów
Serwis LiveCareer.pl przeprowadził badanie „To spotkanie mogło być mailem”, w którym blisko 1400 respondentów podzieliło się swoimi doświadczeniami i opiniami, związanymi ze spotkaniami w pracy.
Wolimy spotkania na żywo
Większość badanych (69%) twierdzi, że głównie bierze udział w spotkaniach na żywo. U 13% przeważają spotkania online, a 18% ma tyle samo spotkań online i na żywo.
Jakie są upodobania ankietowanych?
- 66% woli spotkania na żywo, 14% online, a pozostali nie mają preferencji
- 22% najmłodszych (18-25 lat) jest zwolennikiem spotkań zdalnych (to znacznie więcej niż pośród ogółu badanych i innych grupach demograficznych)
- 25% badanych uważa, że spotkania są nudne, a 27% nie widzi ich sensu.
Większość Polaków (75%) twierdzi, że potrafi uważnie słuchać przez cały czas trwania spotkań. Dużo gorzej badani ocenili natomiast innych pracowników, którzy w ich opinii rozpraszają się:
- w mniej niż 10 minut (7%)
- po około 10-20 minutach (24%)
- po około 20-30 minutach (28%).
Spotkania na żywo są dobre dla relacji
19% badanych uważa, że spotkania to marnowanie czasu. Sądzi tak więcej mężczyzn niż kobiet (23% do 16%). Warto zauważyć, że 26% osób pracujących online zgadza się z tym stwierdzeniem.
— W badaniu wyraźnie widać, że znacznie gorzej do spotkań nastawione są osoby, które biorą w nich udział zdalnie. Być może więc to relacje i kontakt z drugim człowiekiem „na żywo” dla polskich pracowników są w spotkaniach najważniejsze. Może być to również efekt pandemii COVID-19 i radości z powrotu do biur i zakładów pracy — mówi Małgorzata Sury, autorka badania i ekspertka ds. kariery LiveCareer.pl.
Potwierdzają to wyniki badania. 76% ankietowanych uważa, że spotkania ogólnie sprzyjają rozwijaniu i pielęgnowaniu relacji interpersonalnych, a 74% te przeprowadzane na żywo budują satysfakcjonujące kontakty ze współpracownikami.
Spotkania dezorganizują pracę?
Polacy nie spędzają wiele czasu na spotkaniach — większość ankietowanych (62%) przyznała, że te zajmują im mniej niż 3 godziny w tygodniu. Najbardziej frustruje nas przedłużanie lub opóźnianie spotkań oraz to, że nie są dobrze zaplanowane. A co nie ma wpływu na gorsze samopoczucie? Między innymi: omawianie tematów, które nie dotyczą wszystkich uczestników, poranne godziny spotkań oraz pytania zadawane przez innych uczestników.
— Chociaż respondenci zasadniczo lubią spotkania, to jednak zauważają wiele z ich wad, o których często mówi się w mediach — m.in. zbyt duża liczba tego typu obowiązków, wynikająca z nich dezorganizacja dnia czy obniżona produktywność. Widać też, że Polakom zależy na tym, aby spotkania w których biorą udział, były celowe i dobrze zorganizowanie — mówi Żaneta Spadło, ekspertka ds. kariery LiveCareer.pl.
Dodatkowo, z badania można dowiedzieć się, że 21% ankietowanych przyznaje, że muszą pracować po godzinach ze względu na zbyt dużą liczbę spotkań. To nie wpływa dobrze na dobrostan pracowników.
Szczegółowe wyniki badania „To spotkanie mogło być mailem” można znaleźć tutaj.