Rekruterze, jeśli po emocjach z Mistrzostw Świata też chciałbyś rekrutować jeszcze sprawniej i szybciej jeszcze lepiej dopasowanych kandydatów i kandydatki, to do dzieła! Zerknij na nasze wskazówki i sięgaj po lepsze wyniki
- Popraw firmową stronę kariery
Według danych opublikowanych przez LinkedIn aż 59% kandydatów przed wysłaniem swojej aplikacji na interesujące ich stanowisko pracy sprawdza podstronę poświęconą karierze w danej firmie. Co to oznacza? Najprościej mówiąc, ta zakładka może odegrać istotną rolę u wahającego się kandydata – może go zachęcić albo odstraszyć od wysłania CV na opublikowane przez Ciebie ogłoszenie.
Dlatego koniecznie upewnij się, że poświęcona karierze strona spełnia co najmniej poniższe warunki:
- jest atrakcyjna wizualnie,
- zawiera aktualne informacje,
- teksty w ciekawy i niesztampowy sposób opisują m. in. firmę, atmosferę pracy, wartości itp.
- łatwo znaleźć na niej odpowiedzi na pytania najczęściej zadawane przez kandydatów (benefity, proces rekrutacji, zalety firmy),
- przedstawia wszystkie oferty pracy lub przekierowuje do nich,
- przystępnie wyjaśnia, w jaki sposób można aplikować na firmowe wakaty.
2. Czy pracujesz na najlepszym systemie ATS?
Czy w rekrutacji da się pracować bez profesjonalnego systemu ATS? Pewnie się da, tylko po co? Bez dostosowanej do rekrutacyjnych potrzeb technologii Twoja praca zajmie nieporównanie więcej czasu. Mocno też wzrasta ryzyko błędu – bez kompleksowego systemu łatwo o chaos w danych, a nawet zgubienie kandydatów.
Dlatego jeśli jeszcze nie wdrożyłeś w Twojej firmie odpowiedniego programu, to koniecznie rozejrzyj się za kompleksowym rozwiązaniem, które zoptymalizuje procesy od publikowania ogłoszeń, przez zbieranie i selekcję CV czy kontakt z kandydatami, aż po onboarding wybranych w toku rekrutacji osób. Takie możliwości daje np. HRlink.
3. Dbaj o komunikację z kandydatami
Nie jest tajemnicą, że część kandydatów firma traci jeszcze w trakcie trwania rekrutacji. Najczęstsze powody rezygnacji to:
- znalezienie w międzyczasie innej pracy,
- negatywny odbiór oferty, firmy lub rekrutera,
- powody osobiste/rodzinne,
- uzyskanie lepszych warunków u obecnego pracodawcy.
Nie na wszystko masz wpływ, ale pamiętaj, że kandydat bardzo często nie powie Ci całej prawdy i tylko prawdy. Nikt nie chce palić za sobą mostów. Dlatego tak ważne jest, byś spróbował wejść w buty osób biorących udział w Twojej rekrutacji.
Przykładowo Ty rozumiesz, że decyzja się opóźnia, bo hiring manager nagle się rozchorował albo musieliście długo czekać na szansę rozmowy z cennym kandydatem. Ale inni aplikanci od dawna nie dostali od Ciebie żadnej wiadomości i część z nich ma pełne prawo zinterpretować to milczenie jako odrzucenie ich aplikacji. W ten sposób możesz stracić wielu wartościowych kandydatów, a przecież wystarczy podtrzymywać z nimi regularną komunikację w oparciu o partnerskie relacje i zasadę transparentności. Kandydaci na pewno to docenią.
4. Zaangażuj pracowników w procesy rekrutacyjne
Jeśli szukasz nowych pracowników, to zwłaszcza w przypadku trudnych rekrutacji, nie zapominaj o tych już zatrudnionych. Jak to zrobić? Przejrzyj poniższe pomysły:
- Rekrutacje i transfery wewnętrzne – daj pracownikom mniej zadowolonym z obecnego stanowiska możliwość zmiany posady wewnątrz organizacji.
- Awanse wśród zespołu – być może łatwiej będzie awansować na wakat kogoś, kto zajmuje niższe miejsce w strukturze, a jego stanowisko obsadzić osobą z zewnątrz?
- Program poleceń pracowniczych – jeśli jeszcze takiego nie ma, to koniecznie to zmień, a jeśli jest, to zastanów się, co mogłoby poprawić jego wyniki.
- Wsparcie pracowników w promocji Twoich ogłoszeń o pracę – pomyśl o ile zwiększyłyby się zasięgi Twoich ofert, gdyby choć co trzeci pracownik je udostępniał, komentował czy polecał…
5. Polepsz Candidate Experience
Niektóre firmy nie przejmują się negatywnym odbiorem wśród części kandydatów – to wielki błąd. Jeśli sądzisz, że najgorsze co może zrobić niezadowolony aplikant, to jego rezygnacja z kolejnych procesów w Twojej firmie, to mocno nie doceniasz konsekwencji złego Candidate Experience. Pamiętaj, że w dobie mediów społecznościowych opinie popularyzowane są bardzo szybko. A negatywne opinie najszybciej ze wszystkich…
Zwróć też uwagę, że według badań potencjalni pracownicy oraz klienci pochodzą często z tych samych społeczności. W efekcie problemy wizerunkowe zapoczątkowane w czasie procesów rekrutacyjnych mogą po pewnym czasie przełożyć się na spadki w sprzedaży i ogólnej kondycji przedsiębiorstwa. Nie warto ryzykować.