Ogłoszenie o pracę – jak robić to dobrze?

Czasami oferta zatrudnienia nie przyciąga odpowiednich kandydatów… W takiej sytuacji warto zastanowić się, jakie elementy w ogłoszeniu są najważniejsze dla poszukujących pracy. Podpowiadamy, jak zwiększyć skuteczność ofert zamieszczanych w sieci

Czy profil kandydata jest istotny? Jak pracownicy mogą pomóc w tworzeniu ogłoszenia o pracę? To dwa z wielu pytań, na które należy odpowiedzieć planując proces rekrutacji w organizacji. Oferta powinna przykuć uwagę kandydata, aby ten przesłał aplikację. Jak tego dokonać?

Profil kandydata

Decydując się na rozpoczęcie procesu rekrutacji warto stworzyć i zapisać profil kandydata, czyli idealną sylwetkę poszukiwanego pracownika, do której będą porównywani aplikujący tak, aby wyselekcjonować możliwie najlepszą osobę na dane stanowisko. Co należy uwzględnić? Wśród najważniejszych kryteriów wyróżnia się:

  • poziom wykształcenia
  • umiejętności
  • doświadczenie
  • uzdolnienia
  • zainteresowania.

Taki profil, oprócz pomocy w efektywnym zatrudnianiu, może również ułatwiać tworzenie planów rozwoju dla nowych pracowników.

Elementy dobrego ogłoszenia o pracę

Dobra oferta zatrudnienia, która przyciągnie odpowiednich kandydatów, powinna zawierać kilka kluczowych informacji. Co zamieścić w ogłoszeniu, żeby osiągnąć rekrutacyjny sukces?

Wymagania i obowiązki na stanowisku

Osoby poszukujące zatrudnienia nie zaaplikują na ofertę, jeżeli wymagania na dane stanowisko i zakres obowiązków nie będą sprecyzowane i dopasowane do oferowanej roli. To jeden z kluczowych elementów dobrych ogłoszeń o pracę. W wielu ofertach można znaleźć takie oczekiwania jak np. umiejętność pracy w zespole, pod presją czasu czy znajomość pakietu Microsoft Office. Dobrą praktyką jest w takim przypadku zaznaczenie, jakie konkretne funkcjonalności programów są niezbędne do skutecznej pracy na danym stanowisku.

Opis obowiązków również powinien być konkretny, żeby kandydat wiedział, czego może spodziewać się jeszcze przed rozmową rekrutacyjną – np. zamiast „e-mail marketing” lepiej napisać „przygotowanie newsletterów i analiza ich efektywności”, co umożliwi zaproszonej osobie zadanie szczegółowych pytań odnośnie organizacji i zatrudnienia.

Praca zespołowa

Cennym źródłem informacji dotyczącym przygotowanego ogłoszenia mogą być obecni pracownicy organizacji, szczególnie ci specjalizujący się w obszarach, do których zamierzamy rekrutować. Takie konsultacje pozwalają na ocenę poprawności opisanego zakresu obowiązków na stanowisku czy atrakcyjności oferty.

Opis firmy

W ogłoszeniu warto ciekawie przedstawić pracodawcę. Jak to zrobić? Opis powinien być w miarę krótki, dlatego lepiej nie przedstawiać w nim całej historii firmy. Kandydaci chcą wiedzieć, co wyróżnia organizację od innych, jakie są jej wartości i kultura organizacyjna – to pozwala im ocenić, czy pasują do firmy. Opis powinien być konkretny i atrakcyjny, tak aby pozostał w pamięci potencjalnie zainteresowanych ofertą pracy.

Warunki zatrudnienia

Skuteczne ogłoszenie o pracę zawiera informacje o warunkach zatrudnienia. Znajomość rodzaju umowy, proponowanej stawki czy benefitów pozwala ocenić kandydatowi, czy warto aplikować na daną ofertę. Bez takiej wiedzy maleje szansa na zgłoszenie się odpowiednich osób do procesu rekrutacyjnego.

Wynagrodzenie

Ogłoszenie bez zamieszczonych oferowanych widełek płacowych nie jest atrakcyjne dla kandydatów. Wynagrodzenie jest ważne dla każdego z nas, a zamieszczenie proponowanej stawki zwiększa efektywność ofert pracy i szansę na aplikacje osób o poszukiwanym profilu. Zamieszczone widełki pozwalają kandydatom ocenić, czy proponowane warunki są dla nich interesujące.

Benefity

Oferowane benefity pracownicze mają wpływ na wynagrodzenie, ale również powinny być widoczną korzyścią dla kandydatów. Karta sportowa, owocowe czwartki czy pakiet medyczny można znaleźć w wielu ogłoszeniach. Warto podejść do tego tematu indywidualnie i zaoferować coś ekstra, co może zainteresować potencjalnych pracowników ­– np. możliwość rozwoju dzięki dodatkowym szkoleniom czy kursom językowym. Benefity mają również wpływ na wynagrodzenie – czasami niższa stawka podstawowa, ale uzupełniona atrakcyjnymi dodatkami, może być lepszym rozwiązaniem dla kandydata niż wysokie zarobki i najczęściej oferowane benefity lub ich brak. 

Forma zatrudnienia

W ogłoszeniu nie może zabraknąć informacji na temat rodzaju umowy, którą preferuje pracodawca. Dlaczego? 5000 zł brutto będzie inną stawką „na rękę” na umowie o pracę, zlecenie czy na B2B. To uczciwe wobec kandydata, który będzie mógł np. obliczyć swoje rzeczywiste zarobki.

Warto pamiętać o…

Pracodawco, nie zapominaj o zamieszczeniu informacji o formie pracy (stacjonarna, zdalna czy hybrydowa) i jej lokalizacji. Kandydat, który nie wie, w jakim miejscu będzie potencjalnie wykonywać swoją pracę, prawdopodobnie nie zaaplikuje na ogłoszenie. Warto podać przynajmniej dzielnicę miejscowości, co pozwoli poszukującym zatrudnienia ocenić, czy jest to rejon, w którym są gotowi podjąć pracę.

Długość i SEO

Jak zyskać przewagę dzięki ogłoszeniu o pracę? Najlepiej postawić na możliwie najkrótsze i konkretne przedstawienie wszystkich informacji. Nie zaszkodzi dołączyć do niego również grafiki w formie firmowego baneru. Samą treść oferty warto zoptymalizować pod kątem SEO – słowa kluczowe i odpowiednia nazwa stanowiska zwiększą szansę na pokazanie się kandydatowi.

Zapisz się na newsletter HRlink

żeby otrzymać darmowy e-book

ABC strategicznego Employer Brandingu

Oferta HRlink i Goldenline

Skorzystaj z synergii i rekrutuj jeszcze skuteczniej