Skąd biorą się negatywne opinie o pracodawcach? Ich powodem nie są jedynie warunki i atmosfera w pracy. Często problemem okazuje się komunikacja albo jej brak podczas rekrutacji, w końcu kandydaci nie aplikują na oferty dla rozrywki. Rekruterze, okaż szacunek potencjalnemu pracownikowi i udziel informacji zwrotnej
Czy należy udzielić feedbacku każdemu aplikującemu bez względu na etap rekrutacji? To oczywiste, jednak należy wspomóc rekrutera w codziennych kontaktach z kandydatami. Zaopiekowana i uczciwa komunikacja w rekrutacji to podstawa, o której często się zapomina.
Warto docenić starania kandydata
Kandydat zdecydował się na udział w rekrutacji i rozważał zatrudnienie w danej organizacji – to doskonały powód, żeby rekruter udzielił mu informacji zwrotnej. To oznaka szacunku oraz forma docenienia zaangażowania kandydata i jego poświęconego czasu – czyli partnerstwo w rekrutacji. Pamiętajmy, że osoba, która zainwestowała swój cenny czas i energię, aby wziąć udział w spotkaniu czy rozmowie rekrutacyjnej, zasługuje na bezpośredni feedback. Ma on znaczenie nie tylko dla kandydatów, ale również wizerunku rekrutera i organizacji.
Jak usprawnić komunikację na linii firma-potencjalny pracownik? Warto wcześniej przygotować komunikaty o kwalifikacji do następnego etapu rekrutacji i bazować na dostępnych szablonach. Kontakt z osobą, którą chcemy zatrudnić w organizacji jest oczywisty – to powrót z propozycją współpracy i jej warunków. Najtrudniejsze jest poinformowanie aplikującego o odrzuceniu. Pamiętajmy, że ten rodzaj wiadomości dotyka kandydatów, dlatego niezbędne jest dołożenie wszelkich starań, aby taki komunikat był merytoryczny i wskazywał elementy do poprawy. Jednak to nie wszystko. Rekruter powinien wskazać kandydatowi również jego mocne strony i docenić obecne już umiejętności oraz wiedzę.
– W rekrutacji informacja zwrotna ma znaczenie fundamentalne. Nie tylko dla kandydatów, którzy przeszli do finałowego etapu. Wbrew pozorom jakościowy, nawet krótki i konkretny feedback, o zbyt niskim poziomie znajomości narzędzia, języka obcego, braku wiedzy na określony temat, nieznajomości danego obszaru ma olbrzymią wartość. Po takiej informacji zwrotnej może okazać się też, że nasz feedback okazał się błędny. Nie bójmy się wtedy przyznać do niepowodzenia. Budowanie Candidate i Employee Experience wpływa na naszą markę, niezależnie od tego, czy funkcjonuje w segmencie B2B czy B2C – mówi Alina Michałek, ekspert HR w HRlink i Goldenline.
Technologia na pomoc rekruterom
Jak zaoszczędzić czas i zasoby podczas rekrutacji? Warto wykorzystać do tego automatyzację procesów. Komunikacja z każdym kolejnym kandydatem jest niezwykle czasochłonna i wyczerpująca. Z pomocą rekruterom przychodzą systemy ATS, takie jak np. HRlink. W module komunikacyjnym rekruter może przygotować własne, indywidualne wzorce feedbacku. Dodatkowo może korzystać z własnych szablonów email oraz wysyłać wiadomości SMS z poziomu narzędzia. To pozwala m.in. przypominać kandydatom o spotkaniach rekrutacyjnych i ich szczegółach. Zaletą narzędzia jest również zapisywanie się historii korespondencji na karcie każdego kandydata. HRlink daje możliwość stworzenia listy „to-do” oraz planowania kolejnych kroków w terminarzu, co umożliwia zaplanowanie efektywnej komunikacji z pozostałymi zainteresowanymi.
Budujmy mosty
Dobrze, ale dlaczego feedback jest aż tak ważny? Świat jest mały i nigdy nie wiadomo, kiedy i gdzie rekruter oraz kandydat ponownie się spotkają. Budowanie Candidate Experience i relacji z potencjalnym pracownikiem to jeden z efektów udzielania informacji zwrotnej. Pokazanie się z profesjonalnej strony, na co ma wpływ uczciwa komunikacja, może okazać się niezwykle cenne i owocne w przyszłości. Doświadczenie rekrutacyjne wpływa na wizerunek marki, również w sektorze B2B.
Zapisz się na newsletter HRlink
żeby otrzymać darmowy e-book
ABC partnerskiego onboardingu
Oferta HRlink i Goldenline
Skorzystaj z synergii i rekrutuj jeszcze skuteczniej
. prasówka benefity bezpośrednie poszukiwania biznes candidate experience CSR direct search eb employer branding goldenline goldenline.pl hr HRlink human research IT kandydat kariera konferencja konkurs marka pracodawcy nowości nowość ogłoszenia praca pracodawca pracownik prasówka przegląd mediów raport rekrutacja rekruter rozwój rynek pracy scena hr serwis social media trendy trendy hr webinar wizerunek wizerunek firmy wynagrodzenia wyszukiwarka kandydatów zatrudnienie zmiany